• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Men om hon skulle vilja gå in med dig då?
    Det var precis så jag har tolkat det du har skrivit att dina (framtida) barn inte kommer kunna få bilda sig en egen uppfattning om vad dom tycker om att gå in med sin pappa/mamma i kyrkan den dagen som det är dags för att gifta sig eftersom att du och din man kommer att uppfostra dom att tycka som ni gör i den frågan ..
    Lite OT nu .. men tycker du att dom som går in med sina tärnor oxå visar en osund bild av jämnställdhet eftersom dom inte går in med sin blivande man??

feministbrud skrev 2009-04-22 13:13:09 följande:
    Men det får hon inte med den pappan. Det är ingen här inne som upprörs öcver alla skygga mödrar som inte vill gå in med sina döttrar för att de inte vill stå i centrum. Det är väl lika illa, eller?Men det är nog inga problem, för får vi barn kommer de redan från barnsben få höra att brudöverlämning är ojämställt och dumt!
  • Aleta

Vad vill du att jag ska göra?
    Kräla?

Någon skrev att hon skulle bli sur om hennes barn gjorde det valet i framtiden.
    Jag svarade att min man också skulle bli det.

Jag använde hans egna exakta ord för vad han uppskattar mest hos kvinnor och det är bara att inse att signalerna som sänds med brudöverlämning av många uppfattas så!
    Jag vill fortfarande inte påstå eller tro att någon här inne som väljer detta ÄR som beskrivs.
    Däremot tror jag att man inte känner till bakgrunden från början och slår ifrån sig när man får höra den. Man har bara sett Hollywoods glittriga variant med bakgrundsmusik och vaselin på kameralinserna och aldrig reflekterat över baksidan.

Jag är helt övertygad om att ifall Hollywoodfilmerna visade en annan bröllopsceremoni i film efter film efter film med romantiska förtecken så skulle det vara denna ceremoni man ville efterlikna istället.

superman9000 skrev 2009-04-22 10:52:18 följande:
    Ok så ditt svar på den frågan ang mammor som är arga är det som du skriver sen i ditt inlägg?Alltså:Min man skulle bli skogstokig om en av våra döttrar vill att han överlämnar en av dem i framtiden.Han gillar nämligen kompetenta, självständiga kvinnor och hoppas på att uppfostra sådana själv.Jag är ledsen men även om det skulle vara ett svar till den frågan så kommer man ju inte ifrån att du skriver att din man inte vill överlämna sina döttrar för att då skulle det tyda på att dom inte är självständiga och inte kompetenta, jag kan inte se detta på ng annat sätt än en antydning på att brudöverlämningstjejer skulle vara okompetenta och osjälvständiga. Svar eller inte svar på ett inlägg.Visst jag fattar att du inte menar det, eftersom du ber om ursäkt för det, men det är så jag uppfattade det och det är så jag gissar att många i denna debatt uppfattade det och däför tog jag upp det igen då du skrev att du inte kunde förstå varför vissa tjejer tar det personligt, jag har inga problem alls att se varför vissa gör det när det finns inlägg som ditt lösryckt ur sitt sammanhang eller inte.
  • Hannaz

Jag VILL faktiskt varken leva utan min man eller min pappa, detta utan att de på nåt sätt är mig övelägsna. Jag är faktiskt rent ut sagt rädd för hur jag kommer att reagera den dag någon av dem dör och det ligger väl nära till hands att tro att min far dör först. Jag väljer att inte tolka brudöverlämning som ngt negativt i det samhälle vi har idag. Jag väljer att se det som att en far lämnar över sin lilla dotter, för man kommer alltid att vara den lilla dottern om man haft en sund och kärleksfull relation till sin far, jag är iallafall pappas flicka ut i fingerspetsarna oavsett om vi mekar med bilen ihop eller jag talar om att han minsann ur ett medicinskt perspektiv både borde sluta röka och skaffa sig regelbundna matvanor.

Att ta ett snack med sin dotter så denne inte kommer på att fråga om såna dumheter igen känns mer som att tala om att hon borde ha varit smart nog att komma på själv att det var en olämplig grej att fråga sin far om. Och naturligtvis sitter man då med föräldrar som är besvikna, antingen på dotterns bristande förmåga att se saker i dess kontext eller på sig själva för att de inte varit kompetenta nog att uppfostra en självständig och klok dotter.... Hur som helst har vi då flera personer som mkt väl kan känna sig kränkta även om de kanske inte låtsas om det, och kränka min dotter inför hennes bröllöp vill iallafall inte jag göra. Där är det hennes önskningar som är viktiga.

feministbrud skrev 2009-04-22 12:56:14 följande:
    Nej, det menande jag inte. Du läste inte ordentligt. Brudöverlämning är en symbol för att kvinnan inte kan leva utan en man och genom att ha med denna symbol i vigsel akten visar man att man inte kan det. Eftersom jag antar att du mycket väl kan leva utan en man går det över mitt förstånd att du vill att din vigselakt ska symbolisera att du inte kan det.Lindbergs fru skrev 2009-04-21 21:18:24 följande:
  • Bambi76

självklart ska ingen göra nåt mot sin vilja!
    Men jag tycker ändå synd om dottern eftersom att hon inte får sin önskan uppfylld men pappan ska naturligvis inte göra nåt han inte vill men jag tänker inte säga vem det är mest synd om !

Ore skrev 2009-04-22 13:15:31 följande:
    Är det mest synd om dottern för att hon inte får som hon vill, eller vore det mer synd om pappan om han tvingades göra något mot sin vilja, som skulle göra honom och hans fru illa berörda? Personligen skulle jag aldrig be min pappa om något som jag vet går emot hans värderingar.
  • feministbrud

Tack telis! Den ska jag genast beställa och recensera i mitt feministbibliotek!

Telis skrev 2009-04-22 13:15:39 följande:
    Dagens boktips är The history of the wife av Marilyn Yalom. Hon är forskare på Stanford-universitet och tar upp bakgrunden till brudöverlämning och mycket mera. Kostar endast 49 kr på en känd internetbokhandel som jag inte törs nämna vid namn med som börjar på B. *ninaninnnaninnana ninna na na naaaaa*
  • Aleta

Jag tycker inte att man får göra precis hur man vill eller sluta ta hänsyn och köra över alla bara för att man gifter sig.

Att respektera varandra är inte att kränka.
    Om hon t ex vill offra en levande tupp i ceremonin och det måste vara brudens mor som genomför det, kränker du verkligen henne om du avböjer?
    Extremt, jag vet, men det var för att visa att man inte måste acceptera eller gå med på vad som helst. Att köra över varandra är inte kärleksfullt och att gå emot sina ideal för något så oviktigt som ett bröllop är inte heller något jag tycker är bra.

Hannaz skrev 2009-04-22 13:27:17 följande:
    Hur som helst har vi då flera personer som mkt väl kan känna sig kränkta även om de kanske inte låtsas om det, och kränka min dotter inför hennes bröllöp vill iallafall inte jag göra. Där är det hennes önskningar som är viktiga.
  • Ore

Är det verkligen så jätteviktigt med överlämning att man är superbesviken om man inte får bli överlämnad, av någon anledning? Om pappan inte vill, eller om prästen inte tillåter det? Varför vore det så hemskt att få ett "nej" från något håll? Det är väl en massa grejer som är betydligt viktigare i sammanhanget, eller?

På många låter det som att det vore jättehemskt om man av någon anledning inte får ha överlämning, om man tom kan tänka sig att byta präst och kyrka för att få ha sin överlämning...

Eller är det bara jag som fått den uppfattningen. Ingen som skulle rycka på axlarna och tänka att "jaja, det är väl ok ändå, vi går in tillsammans istället..."

• feministbrud

Gå in med tärnorna är inte på långa vägar så illa som brudöverlämning, eftersom de inte överlämnar dig. Jag tycker dock inte om den varianten, men det är av helt andra skäl som inte har lika mycket att göra med genusfrågan (lite, men inte lika mycket).

Min fiktiva dotter skulle aldrig överlämnas, varken av mig eller min man eller av min bror, min far eller min svärmor.

Bambi76 skrev 2009-04-22 13:18:29 följande:
    Men om hon skulle vilja gå in med dig då?Det var precis så jag har tolkat det du har skrivit att dina (framtida) barn inte kommer kunna få bilda sig en egen uppfattning om vad dom tycker om att gå in med sin pappa/mamma i kyrkan den dagen som det är dags för att gifta sig eftersom att du och din man kommer att uppfostra dom att tycka som ni gör i den frågan ..Lite OT nu .. men tycker du att dom som går in med sina tärnor oxå visar en osund bild av jämnställdhet eftersom dom inte går in med sin blivande man??
  • Bambi76

Och varför är det fel i dina ögon ?
    (Vet att det inte direkt har med detta att göra men ändå lite)

feministbrud skrev 2009-04-22 13:44:36 följande:
    Gå in med tärnorna är inte på långa vägar så illa som brudöverlämning, eftersom de inte överlämnar dig. Jag tycker dock inte om den varianten, men det är av helt andra skäl som inte har lika mycket att göra med genusfrågan (lite, men inte lika mycket).Min fiktiva dotter skulle aldrig överlämnas, varken av mig eller min man eller av min bror, min far eller min svärmor.
  • Hannaz

Dottern har iallafall inte haft vett nog att se det olämpliga i att fråga sin far om att gå med henne längs altargången - trist för pappan som uppfostrat sin dotter till ett pucko verkar vara er åsikt. För en vettig människa skulle aldrig komma på den befängda idén att fråga ngt sånt, eller hur...?

Aleta skrev 2009-04-22 13:44:06 följande:
    Jag tycker inte att man får göra precis hur man vill eller sluta ta hänsyn och köra över alla bara för att man gifter sig.Att respektera varandra är inte att kränka.Om hon t ex vill offra en levande tupp i ceremonin och det måste vara brudens mor som genomför det, kränker du verkligen henne om du avböjer?Extremt, jag vet, men det var för att visa att man inte måste acceptera eller gå med på vad som helst. Att köra över varandra är inte kärleksfullt och att gå emot sina ideal för något så oviktigt som ett bröllop är inte heller något jag tycker är bra.
Svar på tråden Överlämnade av pappa