Jag VILL faktiskt varken leva utan min man eller min pappa, detta utan att de på nåt sätt är mig övelägsna. Jag är faktiskt rent ut sagt rädd för hur jag kommer att reagera den dag någon av dem dör och det ligger väl nära till hands att tro att min far dör först. Jag väljer att inte tolka brudöverlämning som ngt negativt i det samhälle vi har idag. Jag väljer att se det som att en far lämnar över sin lilla dotter, för man kommer alltid att vara den lilla dottern om man haft en sund och kärleksfull relation till sin far, jag är iallafall pappas flicka ut i fingerspetsarna oavsett om vi mekar med bilen ihop eller jag talar om att han minsann ur ett medicinskt perspektiv både borde sluta röka och skaffa sig regelbundna matvanor.
Att ta ett snack med sin dotter så denne inte kommer på att fråga om såna dumheter igen känns mer som att tala om att hon borde ha varit smart nog att komma på själv att det var en olämplig grej att fråga sin far om. Och naturligtvis sitter man då med föräldrar som är besvikna, antingen på dotterns bristande förmåga att se saker i dess kontext eller på sig själva för att de inte varit kompetenta nog att uppfostra en självständig och klok dotter.... Hur som helst har vi då flera personer som mkt väl kan känna sig kränkta även om de kanske inte låtsas om det, och kränka min dotter inför hennes bröllöp vill iallafall inte jag göra. Där är det hennes önskningar som är viktiga.
feministbrud skrev 2009-04-22 12:56:14 följande:
Nej, det menande jag inte. Du läste inte ordentligt. Brudöverlämning är en symbol för att kvinnan inte kan leva utan en man och genom att ha med denna symbol i vigsel akten visar man att man inte kan det. Eftersom jag antar att du mycket väl kan leva utan en man går det över mitt förstånd att du vill att din vigselakt ska symbolisera att du inte kan det.Lindbergs fru skrev 2009-04-21 21:18:24 följande: