• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Ore
    Hannaz skrev 2009-04-22 14:17:26 följande:
    För mig är det självklart, jag är pappas lilla flicka. Så tror jag att många döttrar och fäder har det. Det behöver inte betyda att man älskar sin mamma mindra, bara annorlunda. Sen är det naturligtvis så att tradition spelar in, det är så man sett att det "ska " vara. Tja, mannen kan ju gå in i förväg tillsammans med sin far om det känns bättre. Varför gifter sig så många icke-troende i kyrkan?
    Varför inte med sin mamma, i så fall? Du verkar vara väldigt mansfixerad i dina traditioner/normer? Mannen verkar alltid vara första alternativet för dig...

Angående varför icke-troende gifter sig i kyrkan så finns det andra trådar där det kan diskuteras...
  • Hannaz

Min pappa betyder oerhört mkt för mig. Han har stått för trygghet och kravlös kärlek där min mamma stått för otrygghet och stora krav, man formas av sina erfarenheter...

Ore skrev 2009-04-22 14:22:52 följande:
    Varför inte med sin mamma, i så fall? Du verkar vara väldigt mansfixerad i dina traditioner/normer? Mannen verkar alltid vara första alternativet för dig...Angående varför icke-troende gifter sig i kyrkan så finns det andra trådar där det kan diskuteras...
  • Imma

Kommer det att spelas en inmarsch redan när din blivande man går fram till altaret? Om han under högtidliga former (gärna musik, pompa och ståt) skrider in och ställer sig framme vid altaret och sedan kommer du och tärnorna inskridande lite senare står ni ju i centrum lika mycket, även om jag inte förstår varför ni inte gör det tillsammans.

Det vanliga är ju dock att musiken startar först när bruden kommer inmarscherandes i kyrkan. Mannen står liksom redan där som om han hade kommit upp genom golvet. Hur man i sådana fall kan säga att båda står lika mycket i centrum är för mig svårförståeligt.

Bambi76 skrev 2009-04-22 14:12:11 följande:
    Vi har valt att (eftersom att min pappa inte komemr att delta på vårt bröllop) att jag ska gå in med tärnorna istället och det har inget med att JAG vill stå i centrum och min blivande man ska vara en biroll! Det är VÅR dag inte min, inte min blivande utan VÅR dag!
  • feministbrud

Bara lite för mycket fokusering på bruden, det är allt. Det har ju ingen uppenbar symbolik, mer än avsaknad av symboliken att gå inte tillsammans för att båda gör det av egen fri vilja. Så det är verkligen inte hemskt på det sättet som brudöverlämning.

Bambi76 skrev 2009-04-22 13:50:33 följande:
    Och varför är det fel i dina ögon ? (Vet att det inte direkt har med detta att göra men ändå lite)
  • Bambi76

Nej det kommer det inte att göra för min blivande man vill inte det men han och hans bestman kommer att gå upp tillsammans när alla sitter i kyrkan och ställa sig vid altaret.
    Att du inte förstår hur vi (jag och min blivande man) ser det som att vi båda är i centrum kan bryr jag mig egentligen itne så jätte mycket om .. du har fått min förklaring och för mig är huvudsaken att jag, min blivande och våra gäster vet vad som gäller....

Imma skrev 2009-04-22 14:48:28 följande:
    Kommer det att spelas en inmarsch redan när din blivande man går fram till altaret? Om han under högtidliga former (gärna musik, pompa och ståt) skrider in och ställer sig framme vid altaret och sedan kommer du och tärnorna inskridande lite senare står ni ju i centrum lika mycket, även om jag inte förstår varför ni inte gör det tillsammans.Det vanliga är ju dock att musiken startar först när bruden kommer inmarscherandes i kyrkan. Mannen står liksom redan där som om han hade kommit upp genom golvet. Hur man i sådana fall kan säga att båda står lika mycket i centrum är för mig svårförståeligt.
  • Kajsaa

Jag har vänner som gått in själva, med sin mamma, med sin bror och till och med sin bästa vän.
    Jag väljer att gå in med min far, han är min bästa vän här i världen. Vi står varann så nära. Därför vill jag gå me dhonom in i kyrkan.

• Imma

Min fästman är min bästa vän här i världen. Därför gifter jag mig med honom. Därför vill jag gå in med honom i kyrkan.

Kajsaa skrev 2009-04-22 15:10:07 följande:
    Jag har vänner som gått in själva, med sin mamma, med sin bror och till och med sin bästa vän.Jag väljer att gå in med min far, han är min bästa vän här i världen. Vi står varann så nära. Därför vill jag gå me dhonom in i kyrkan.
  • Bambi76

Tror även att hennes blivande är henne bästa vän och man kan ha flera bästa vänner ....

Imma skrev 2009-04-22 15:12:54 följande:
    Min fästman är min bästa vän här i världen. Därför gifter jag mig med honom. Därför vill jag gå in med honom i kyrkan.
  • Imma

Det tror jag säkert, men varför väljer man just sin bröllopsdag till att visa upp sin vänskap med sin pappa. Det finns ju så många andra bra dagar för det. Bröllopet tycker jag bör handla om att visa upp kärleken till den blivande maken.

Bambi76 skrev 2009-04-22 15:14:10 följande:
    Tror även att hennes blivande är henne bästa vän och man kan ha flera bästa vänner ....
  • Bambi76

Men det gör man ju även om man går in med sin pappa..
    ATt hon står där framme med sin blivande man och svara ja när prästen frågar om hon vill ta honom som sin äkta man och det är väl att visa upp sin kärlek... eller ???

Imma skrev 2009-04-22 15:16:27 följande:
    Det tror jag säkert, men varför väljer man just sin bröllopsdag till att visa upp sin vänskap med sin pappa. Det finns ju så många andra bra dagar för det. Bröllopet tycker jag bör handla om att visa upp kärleken till den blivande maken.
Svar på tråden Överlämnade av pappa