• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Celeste97

*halar fram popcornbyttan*
    Varsågoda!

• Aleta

Det var VÄLDIGT vad du tolkar in negativitet i allt du läser!
    Jag menar att man har missat att förmedla den grundsynen eller också har hon inte tänkt igenom det. Då får man upplysa om innebörden och att det inte känns OK som förälder.

VAR kom pucko in i det hela?

Försök att läsa detta utan att lägga på dina negativa känslor så kan du kanske se att jag inte menar att någon är ett pucko!

Min egen pappa som var en mycket intelligent och välutbildad man (gick teknis och handels samtidigt) frågade mig om han inte skulle lämna över mig (på mitt första bröllop). Han såg nämligen också på TV och film. Jag tackade nej och sa att jag ville gå in med min blivande man.
    Någon diskussion om innebörden kom aldrig upp, jag tänkte inte på det heller. Men OM vi hade börjat tänka på den egentliga betydelsen så kan jag lova att han hade tagit tillbaka erbjudandet.
    Han kämpade hela sitt liv för att kvinnor skulle släppas in bland männen. T ex ville han ha in kvinnor i Rotary, men det lyckades han inte med.

Och hade vi genomfört det som en gullig gest så hade jag idag haft ett jobbigt minne och även han hade inte tyckt det var kul och OBS! Jag och min far stod varandra MYCKET nära.

Förstår du nu att man inte behöver vara ett pucko för att man vill ha överlämning?

Och JA! Jag är en bakåtsträvande, traditionsbonden romantiker som dessutom vill värna om den urgamla, smått unika och fantastiska sed vi har där man och kvinna går in tillsammans.

Hannaz skrev 2009-04-22 13:51:15 följande:
    Dottern har iallafall inte haft vett nog att se det olämpliga i att fråga sin far om att gå med henne längs altargången - trist för pappan som uppfostrat sin dotter till ett pucko verkar vara er åsikt. För en vettig människa skulle aldrig komma på den befängda idén att fråga ngt sånt, eller hur...?
  • Aleta

Jag glömde gammaldags.
    Bakåtsträvande, traditionsbonden, gammaldags romantiker.

• Kajsaa
    Imma skrev 2009-04-22 15:12:54 följande:
    Min fästman är min bästa vän här i världen. Därför gifter jag mig med honom. Därför vill jag gå in med honom i kyrkan.
    Jo Min blivande är verkligen cokså min bästa vän.
    Jag tror faktiskt att dom flesta har sina små "historier" om sina föräldrar, och utan min far ahde jag inte levt idag. det är allt jag säger!

Men självklart respekterar jag alla som INTE vill ledas in eller gå själva utan väljer att gå med sin blivande.
  • Aleta

Jag respekterar de som väljer överlämning, men jag önskar att de vet om vad det kan innebära och förstår symboliken bakom.

Man brukar ha en speciell dans med sin pappa på festen efteråt, då hedras han också.

Kajsaa skrev 2009-04-22 18:29:16 följande:
    Jo Min blivande är verkligen cokså min bästa vän.Jag tror faktiskt att dom flesta har sina små "historier" om sina föräldrar, och utan min far ahde jag inte levt idag. det är allt jag säger!Men självklart respekterar jag alla som INTE vill ledas in eller gå själva utan väljer att gå med sin blivande.
  • Bambi76

Nej.. inte just i detta fallet..
    Och jag tror inte att det är bara av den anledningen som man vill gå in med sin pappa att killen inte vill stå i centrum/scenskräck..

Duchess skrev 2009-04-22 17:06:12 följande:
    Visst är det skämt, men ändå ligger det ju allvar bakom. Jag har läst massor av tjejer som skriver att deras blivande män har scenskräck/inte vill stå i centrum, och därför vill vänta framme i kyrkan. Menar du att det inte är ett problem att så många män verkar ha scenskräck?
  • Hannaz

Du önskar att de vet om vad det kan innebära... Vad kan det då innebära? Att jämställdhetsutvcklingen stanar upp eller vad?

Aleta skrev 2009-04-22 19:19:23 följande:
    Jag respekterar de som väljer överlämning, men jag önskar att de vet om vad det kan innebära och förstår symboliken bakom.Man brukar ha en speciell dans med sin pappa på festen efteråt, då hedras han också.
  • Bambi76

Vad TS hade för anledning till att starta denna tråd vet bara hon och hon kanske är här inne och läser men inte vill skriva något av olika anledningar..

passionsblomman skrev 2009-04-22 17:03:10 följande:
    Känns som att den som startade tråden inte hade någon annan huvudtråd än att vara upprörd över uteblivet medhåll.Utan att ens vilja ha svar på sina egna frågor.Ganska meningslöst att starta en tråd alls då.
  • Aleta

Uppluckras.

Hannaz skrev 2009-04-22 19:31:54 följande:
    Du önskar att de vet om vad det kan innebära... Vad kan det då innebära? Att jämställdhetsutvcklingen stanar upp eller vad?
  • Bambi76

Eehhhhhhhhhhhhhhh.. tror du på fullaste allvar att om vi som vill gå in med pappa gör att det i förlängingen skulle göra så att jämnställdhetsutvecklingn uppluckras ???
    Snälla, säg att jag har missuppfattat det hela!

Aleta skrev 2009-04-22 19:33:21 följande:
    Uppluckras.
Svar på tråden Överlämnade av pappa