Det var VÄLDIGT vad du tolkar in negativitet i allt du läser!
Jag menar att man har missat att förmedla den grundsynen eller också har hon inte tänkt igenom det. Då får man upplysa om innebörden och att det inte känns OK som förälder.
VAR kom pucko in i det hela?
Försök att läsa detta utan att lägga på dina negativa känslor så kan du kanske se att jag inte menar att någon är ett pucko!
Min egen pappa som var en mycket intelligent och välutbildad man (gick teknis och handels samtidigt) frågade mig om han inte skulle lämna över mig (på mitt första bröllop). Han såg nämligen också på TV och film. Jag tackade nej och sa att jag ville gå in med min blivande man.
Någon diskussion om innebörden kom aldrig upp, jag tänkte inte på det heller. Men OM vi hade börjat tänka på den egentliga betydelsen så kan jag lova att han hade tagit tillbaka erbjudandet.
Han kämpade hela sitt liv för att kvinnor skulle släppas in bland männen. T ex ville han ha in kvinnor i Rotary, men det lyckades han inte med.
Och hade vi genomfört det som en gullig gest så hade jag idag haft ett jobbigt minne och även han hade inte tyckt det var kul och OBS! Jag och min far stod varandra MYCKET nära.
Förstår du nu att man inte behöver vara ett pucko för att man vill ha överlämning?
Och JA! Jag är en bakåtsträvande, traditionsbonden romantiker som dessutom vill värna om den urgamla, smått unika och fantastiska sed vi har där man och kvinna går in tillsammans.
Hannaz skrev 2009-04-22 13:51:15 följande:
Dottern har iallafall inte haft vett nog att se det olämpliga i att fråga sin far om att gå med henne längs altargången - trist för pappan som uppfostrat sin dotter till ett pucko verkar vara er åsikt. För en vettig människa skulle aldrig komma på den befängda idén att fråga ngt sånt, eller hur...?