• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

tycker iofs att vi på andra sidan diskuterar väldigt bra vi med!!!!!!! (oj... många utropstecken blev det )

Telis skrev 2009-04-22 21:19:51 följande:
    Jag tycker att det är intressant att de som är emot brudöverlämning diskuterar väldigt konsekvent, logiskt och balanserat medan de som är för brudöverlämning skriver med stora bokstäver, arton utropstecken och använder ord som "hätskt", "bitterfittor", "negativ energi" och "det skiter jag kaninlortar i" (eller vad det nu var för något språkligt nydanande uttryck). En eloge till Ore, feministbrud, Aleta, JD, Imma, Celeste, Duchess mfl, jag är imponerad! Ni är verkligen jätteduktiga, tjejer. Jag själv hade tappat tålamodet för länge sen.
  • passionsblomman

Nä, jag undrar ju verkligen varför! påstår inte att jag vet varför, men uttrycker min åsikt att det är konstigt däremot.
    Att det dyker upp ett och annat skämt i trådarna är ingenting ovanligt, så det är inget jag höjer ett ögonbryn över.

Bambi76 skrev 2009-04-22 21:47:36 följande:
    Som sagt var så kan varken du eller jag veta varför hon startade denna tråd!För mig är huvudtråden den om varför folk blir så upprörda av att man vill gå in med sin pappa i kyrkan och jag tyckte att det ett tag inte handlade om det utan om huruvida några/någon skulle starta en utbildning för scenrädda killar men nu tycker jag tråden är inne på rätt saker igen.. med vissa undantag...
  • J D

Telis skrev 2009-04-22 21:19:51 följande:
    Jag tycker att det är intressant att de som är emot brudöverlämning diskuterar väldigt konsekvent, logiskt och balanserat medan de som är för brudöverlämning skriver med stora bokstäver, arton utropstecken och använder ord som "hätskt", "bitterfittor", "negativ energi" och "det skiter jag kaninlortar i" (eller vad det nu var för något språkligt nydanande uttryck). En eloge till Ore, feministbrud, Aleta, JD, Imma, Celeste, Duchess mfl, jag är imponerad! Ni är verkligen jätteduktiga, tjejer. Jag själv hade tappat tålamodet för länge sen.

Tack . Alternativet är att skriva uppsats så mitt tålamod är ganska gott just nu  .

• Bambi76

klart att man ska kunna skämta i en tråd oxå men det var bara det att just då så tyckte jag att tråden tappade lite av vad vi diskuterade här inne..och jag fick förklarat för mig att det var ett skämt men med lite allvar i men never mind.....

passionsblomman skrev 2009-04-22 21:53:15 följande:
    Nä, jag undrar ju verkligen varför! påstår inte att jag vet varför, men uttrycker min åsikt att det är konstigt däremot.Att det dyker upp ett och annat skämt i trådarna är ingenting ovanligt, så det är inget jag höjer ett ögonbryn över.
  • superman9000

Varför skulle du kräla?
    Vad jag försöker att säga, tydligen på ett dåligt sätt, är att du frågade varför vissa tjejer tog åt sig av vissa komentarer ang självständighet och jag svarade på det inlägget att pga inlägg som det som du hade skrivit så tror jag att folk kan ta det personligt, värre än så är det inte. Jag pratade aldrig om symbolik eller signaler jag bara svarde på en fråga som du ställde.

Aleta skrev 2009-04-22 13:22:15 följande:
    Vad vill du att jag ska göra?Kräla?Någon skrev att hon skulle bli sur om hennes barn gjorde det valet i framtiden.Jag svarade att min man också skulle bli det. Jag använde hans egna exakta ord för vad han uppskattar mest hos kvinnor och det är bara att inse att signalerna som sänds med brudöverlämning av många uppfattas så!Jag vill fortfarande inte påstå eller tro att någon här inne som väljer detta ÄR som beskrivs.Däremot tror jag att man inte känner till bakgrunden från början och slår ifrån sig när man får höra den. Man har bara sett Hollywoods glittriga variant med bakgrundsmusik och vaselin på kameralinserna och aldrig reflekterat över baksidan.Jag är helt övertygad om att ifall Hollywoodfilmerna visade en annan bröllopsceremoni i film efter film efter film med romantiska förtecken så skulle det vara denna ceremoni man ville efterlikna istället.
  • Aleta

Aha, jag trodde att du menade att jag menade vad jag inte menade.

Jag tycker att jag har fått lite svar på varför man tar åt sig personligen:
    Om man inte tycker att det man gör påverkar andra så blir ju handlingen man utför rent personlig och därför antar man att även alla andra diskuterar på personlig nivå.

Det jag med flera önskar är att man höjer blicken en aning och kikar på världen utanför innan man väljer en så stark symbol.

En annan aspekt på det hela om vi struntar i symboliken för en liten stund:
    Jag såg i tråden där vi som inte tycker som ni inte får vara med att en tjej ville gå med sin pappa eftersom hon skulle bli alldeles skakis om hon gick ensam. Då blir ju jag lite ledsen att hon inte vill gå med sin blivande man om nu inte ens allt detta med hedrande osv finns med.

Det är faktiskt så illa att väldigt många inte vet hur en svensk vigsel går till och blir chockade när de får höra att det inte är Hollywooddrömen de haft sedan de var fyra. Vi har något unikt och väldigt romantiskt och vackert i Sverige. Det vore hemskt synd om det försvann pga TV/film eller pga att man vill göra sin vigsel "personlig" (det finns bra mycket fler brudöverlämningar i världen än att gå in hand i hand som vi gör här).

superman9000 skrev 2009-04-22 22:28:18 följande:
    Varför skulle du kräla? Vad jag försöker att säga, tydligen på ett dåligt sätt, är att du frågade varför vissa tjejer tog åt sig av vissa komentarer ang självständighet och jag svarade på det inlägget att pga inlägg som det som du hade skrivit så tror jag att folk kan ta det personligt, värre än så är det inte. Jag pratade aldrig om symbolik eller signaler jag bara svarde på en fråga som du ställde.
  • Celeste97

Tack för komplimangen Telis! Jag är nog här snarare av skälet "mer upplysta beslut" än "mot brudöverlämning".
    Det finns många konstiga traditioner när det kommer till bröllop, traditioner som många brudar våndas över: "Måste vi bjuda kusinbarnen, måste min biopappa sitta vid honnörsbordet, måste det vara diamanter i ringen?" etc etc.
    Därför är det så fräscht med trådar där dessa saker diskuteras och vrids och vänds på, så att alla som deltar kan gå därifrån lite klokare, och med fler alternativ på handen.

• superman9000

Va? Kanske jag som inte hänger med men är det vad vill du få sagt med detta? Är det ett försök att förlöjliga mitt inlägg? Eller vad vad innebär det?

Aleta skrev 2009-04-22 22:43:32 följande:
    [citat]
    Aha, jag trodde att du menade att jag menade vad jag inte menade.
  • Celeste97

superman9000 skrev 2009-04-22 22:56:31 följande:

Va? Kanske jag som inte hänger med men är det vad vill du få sagt med detta? Är det ett försök att förlöjliga mitt inlägg? Eller vad vad innebär det?
    Jag tror att det innebär att det nu inte längre finns en enda levande varelse som hänger med i ert resonemang...
  • superman9000

Ja det är nog så

Celeste97 skrev 2009-04-22 23:02:10 följande:
    superman9000 skrev 2009-04-22 22:56:31 följande:
    Jag tror att det innebär att det nu inte längre finns en enda levande varelse som hänger med i ert resonemang...
Svar på tråden Överlämnade av pappa