• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Och jag förstår inte hur ni kan får det till att man inte är det bara för att man väljer att gå in med sin pappa.
    Jag och min blivande är väldigt jämnställda och det skulle absolut inte ändras för att jag gick in med min pappa.

Varför int försöka ändra det till något possitivt?
    Varför inte är min motfråga till dig!
    Allt som är negativt nu kan bli något possitivt om man vänder det till det...Men så är jag en possitiv människa som tror på att man kan förändra saker (i detta fall "gå in med pappa-delen")

Ore skrev 2009-04-23 10:11:39 följande:
    Grejen är att jag förstår att man absolut kan vara självständig, och ha ett jämlikt förhållande även om man vill bli överlämnad i kyrkan av sin pappa. Men det jag inte förstår är varför man vill det, när man är självständig och vill ha ett jämlikt förhållande. För det finns inget självständigt och jämlikt i symboliken kring brudöverlämning, och det borde då stämma väldigt dåligt in på ens personlighet. Alltså gör man början på vigselceremonin till något stereotypt hollywood-efterapande, istället för något som reflekterar ens person och ens förhållande. Jag vet att det finns många som menar att "symboliken kan ändra värde, och bli något positivt om vi bara gör det till det". Men varför? Det kommer alltid finnas samma trista, solkiga historik. Och det är ju inte så att det är enda sättet att börja en vigselceremoni, att bli överlämnad. Så varför försöka ändra meningen i en symbolik, när det finns ett förespråkat, väl etablerat alternativ - nämligen att man som brudpar går gemensamt in i kyrkan. Och här tycker jag att argument som "jag vill hedra min pappa" (det kan du göra andra dagar, eller senare under dagen på något annat sätt, kanske samtidigt som du hedrar din mamma och din man hedrar sina föräldrar...) och "jag vill inte att han ser mig i min klänning innan ceremonin" (snälla nån, högst sannolikt har din man sett dig både uppklädd, nedklädd, utklädd och avklädd, hade varit litet skillnad om man verkligen kom direkt från sina föräldrars hus, utan att ha levt ihop med sin blivande...)
  • Bambi76

Och jag förstår inte hur ni kan får det till att man inte är det bara för att man väljer att gå in med sin pappa.
    Jag och min blivande är väldigt jämnställda och det skulle absolut inte ändras för att jag gick in med min pappa.

Varför int försöka ändra det till något possitivt?
    Varför inte är min motfråga till dig!
    Allt som är negativt nu kan bli något possitivt om man vänder det till det...Men så är jag en possitiv människa som tror på att man kan förändra saker (i detta fall "gå in med pappa-delen")

Ore skrev 2009-04-23 10:11:39 följande:
    Grejen är att jag förstår att man absolut kan vara självständig, och ha ett jämlikt förhållande även om man vill bli överlämnad i kyrkan av sin pappa. Men det jag inte förstår är varför man vill det, när man är självständig och vill ha ett jämlikt förhållande. För det finns inget självständigt och jämlikt i symboliken kring brudöverlämning, och det borde då stämma väldigt dåligt in på ens personlighet. Alltså gör man början på vigselceremonin till något stereotypt hollywood-efterapande, istället för något som reflekterar ens person och ens förhållande. Jag vet att det finns många som menar att "symboliken kan ändra värde, och bli något positivt om vi bara gör det till det". Men varför? Det kommer alltid finnas samma trista, solkiga historik. Och det är ju inte så att det är enda sättet att börja en vigselceremoni, att bli överlämnad. Så varför försöka ändra meningen i en symbolik, när det finns ett förespråkat, väl etablerat alternativ - nämligen att man som brudpar går gemensamt in i kyrkan. Och här tycker jag att argument som "jag vill hedra min pappa" (det kan du göra andra dagar, eller senare under dagen på något annat sätt, kanske samtidigt som du hedrar din mamma och din man hedrar sina föräldrar...) och "jag vill inte att han ser mig i min klänning innan ceremonin" (snälla nån, högst sannolikt har din man sett dig både uppklädd, nedklädd, utklädd och avklädd, hade varit litet skillnad om man verkligen kom direkt från sina föräldrars hus, utan att ha levt ihop med sin blivande...)
  • Ore
    Hannaz skrev 2009-04-23 10:17:12 följande:
    Jag har inte över huvudtaget uttalat mig om hur din vän valt eller inte valt, läs mitt inlägg igen.
    Du antydde att hon, som de flesta andra brudar, antagligen själv hade valt det. Jag talade om att så inte var fallet.
  • Bambi76

En liten rättelse :
    Det ska stå : varför ändra det till något possitivt..
    Var lite snabb att skicka iväg det ...

• passionsblomman
    Bambi76 skrev 2009-04-23 10:33:44 följande:
    Varför int försöka ändra det till något possitivt?Varför inte är min motfråga till dig!Allt som är negativt nu kan bli något possitivt om man vänder det till det...Men så är jag en possitiv människa som tror på att man kan förändra saker (i detta fall "gå in med pappa-delen")
    Kanske för att det redan FINNS en alldeles väldigt positiv symbolik i den vigselordning vi redan har. Vad är det för fel med den som gör att det skulle behövas brudar som ändrar på den?

Det vore skillnad om det åtminstone vore så att överlämning var det som alltid funnits och du ville varamed och frändra något.
  • Hannaz

Nej det gjorde jag verkligen inte, jag skrev, och jag citerar; "de som HÄR förespråkar att". Jag förutsätter att din vän inte är här på BT...

Ore skrev 2009-04-23 10:34:14 följande:
    Du antydde att hon, som de flesta andra brudar, antagligen själv hade valt det. Jag talade om att så inte var fallet.
  • Imma

Jag förstår. Tack för att du delade med dig!

En gammal kompis till mig var väldigt intresserad av asatro (det här var för hundra år sen när vi gick på högstadiet). Han hade en torshammare runt halsen och fick hela tiden försvara sig, eftersom han inte var rasist utan bara intresserad av asatron. Symbolen som han hade runt halsen betydde något annat för honom än för många som mötte honom. För honom var det jättesvårt att acceptera att han helt enkelt inte kunde ändra symboliken som hammaren fått, men när har gjorde det insåg han attt han inte kunde ha halsbandet längre.

Visst kan vi ändra innebörden i vissa symboler. Till exempel talar ju tyskarna om fotbolls-VM 2006 som sommaren då man vann tillbaka rätten att hissa tyska flaggan från nazisterna.

Det jag tycker man ska fundera på är om symbolen verkligen förtjänar att "byta innebörd". I fallet tyska flaggan svarar jag "ja". I fallet torshammaren är jag mer tveksam och gällande brudöverlämningen säger jag "nej". Varför - jo, när man tittar på handlingen brudöverlämning ser det ut som en kvinna som inte har fått bestämma själv oavsett hur mycket hennes far älskar henne. Hur kan man byta innebörd när handlingen i sig är så tydlig?

MulleNuh skrev 2009-04-23 10:29:23 följande:
    Det är väldigt svårt att bara ta bort en sån sak ur huvudet..
  • Bambi76

Men varför måste du göra det?
    Om prästen säger att det är ok och ni vill så varför måste du då ändra dig?

MulleNuh skrev 2009-04-23 10:29:23 följande:
    Tjaa att det är tradition i vår släkt. Och så har han och jag en väldigt speciell relation. Och nej jag har inte den relationen med min mamma.. Det är ju en bild jag alltid haft sen jag var liten..Det är väldigt svårt att bara ta bort en sån sak ur huvudet..
  • passionsblomman

Det sa han ju inte, utan att han helst såg att de lät bli...
    och sedan ändå att de får avgöra själva.

Bambi76 skrev 2009-04-23 10:43:10 följande:
    Men varför måste du göra det?Om prästen säger att det är ok och ni vill så varför måste du då ändra dig?
  • Ore
    Hannaz skrev 2009-04-23 10:38:03 följande:
    Nej det gjorde jag verkligen inte, jag skrev, och jag citerar; "de som HÄR förespråkar att". Jag förutsätter att din vän inte är här på BT...
    Nej det är hon inte. Men å andra sidan tvivlar jag på att du kan uttala dig för alla här. Och jag tvivlar också på att någon som inte har valt sin överlämning själv skulle våga säga det i denna tråden... Så jag undrar hur du kan uttala dig för alla som vill bli överlämnade och som har uttalat sig i denna tråd?
Svar på tråden Överlämnade av pappa