• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • feministbrud

Precis MEN att ökad förekomst av brudöverlämning i längden kan bidra till ett mindre jämställt samhälle.

Aleta skrev 2009-04-23 11:56:27 följande:
    *Ingen tror att de som vill bli överlämnade är för tvångsgifte.*Ingen tror att de som vill bli överlämnade är ojämställda.*Ingen tror att de som vill bli överlämnade här inne inte har valt sin make själv.Vad vi pratar om är symboliken bakom brudöverlämningen. Här får man veta innebörden och kan därmed överväga sitt beslut och inse att man faktiskt skickar ut signaler som inte är enbart positiva, hur gärna man än vill att det ska vara så.Man får veta att man påverkar samhället i en riktning som vi alla, både för och emot, inte tycker är önskvärd.
  • Bambi76

Tycker inte att min mamma har svikit mig eftersom hon tycker att det är jobbigt att vara i blickfånget..

feministbrud skrev 2009-04-23 13:49:13 följande:
    Vad fruktansvärt att din mamma inte vill gå in med dig? hur kan hon svika dig så?Jag ironiserar eftersom det var så fasansfullt att min man aldrig skulle gå in med vår eventuella dotter...
  • Duchess

Kul! Jag kanske måste komma och kolla i kyrkan...?

MulleNuh skrev 2009-04-23 11:52:00 följande:
    Men detta beslut kommer stå fast!! Det lovar jag!
  • Bambi76

Ja, min blivande man är väl medveten om denna debatt och har även varit här inne och läst vad som har skrivits , både för och emot, och han håller fast vid sin åsikt iallafall..

DanKat skrev 2009-04-23 13:49:46 följande:
    Hmm, jag är lite nyfiken på en sak Ni som vill ha brudöverlämning på ert bröllop, är era fästmän (vad konstigt det blir i plural ) medvetna om debatten i detta ämne? Oavsett om bruden gärna vill bli överlämnad anser jag att det är mest schysst att även brudgummen är medveten om de argument som finns (både för och emot). Skulle ju vara lite trist om han först efter bröllopet skulle bli medveten om detta och då kanske ångra sig...
  • Bambi76

Fast det tror ju inte jag...

feministbrud skrev 2009-04-23 13:50:17 följande:
    Precis MEN att ökad förekomst av brudöverlämning i längden kan bidra till ett mindre jämställt samhälle.
  • Imma

Vi ser brudöverlämningen som en person som borrar hål i isen. Du ser den som en som sopsorterar. Det är ju denna grundläggande skillnad som gör att det är så svårt att mötas.

Bambi76 skrev 2009-04-23 13:56:53 följande:
  • passionsblomman

Jag tolkar inte in något alls i dina inlägg annat än det som faktiskt står där. Jag vore tacksam om du bemödade dig om att läsa mina lika noggrannt. Jag har inte kommenterat vad du personligen är eller vill i något annat avseende än att jag noterar att du vill ändra på den vigselordning vi har idag.

Det tycker jag är en dålig idé och tror inte det skulle leda till något positivt alls.

Däremot skulle de antagligen göra en och annan brud nöjd, för då kan ju var brud "göra som den vill"-vilket jag tycker verkar vara viktigare än något annat överhuvudtaget när man läser i många trådar.

Exemplen är många , men när det kommer till en gudstjänst, då tycker jag det får vara nog med"det är min dag"vare sig det gäller hundar som ringbärare inte i kyrkan eller brudöverlämning.

Bambi76 skrev 2009-04-23 13:18:08 följande:
    jag tolkar det du skriver på ett annat sätt än det du kanke menar..lika dant som du gör.. Jag har blivit kallad för osjälvständig i denna situation i tidigare diskussioner så det var därfär jag tog upp det .. om du tog det som att jag sa att du hade gjort det så var det inte meningen ...
  • feministbrud

Är vi överens om att kvinnor och män inte är helt jämställda i Sverige? Jag vill bara kolla hur långt ifrån varandra vi står.

Bambi76 skrev 2009-04-23 13:56:53 följande:
  • Bambi76

Har som sagt inte sagt att just du har gjort det ..

passionsblomman skrev 2009-04-23 14:04:08 följande:
    Jag har inte kommenterat vad du personligen är
  • Bambi76

klart att det inte är 100 % jämställt mellan kvinnor och män..

feministbrud skrev 2009-04-23 14:13:59 följande:
    Är vi överens om att kvinnor och män inte är helt jämställda i Sverige? Jag vill bara kolla hur långt ifrån varandra vi står.
Svar på tråden Överlämnade av pappa