• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Lindbergs fru

Håller med Bambi76..
    Har som sagt inget med jämställdhet att göra.

Även LB5 får medhåll i sitt inlägg ett sunt sådant till skillnad från andra.

• J D

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 15:11:28 följande:
    Håller med Bambi76..Har som sagt inget med jämställdhet att göra.Även LB5 får medhåll i sitt inlägg ett sunt sådant till skillnad från andra.

Det är väl ändår rätt obvious att du håller med dem?

• feministbrud

Nej, men om du är med på att jämställdheten inte kommer gratis så kanske du kan förstå att jag som jobbar mycket för jämställdhet och ser mycket orättvisor kan oroas av en trend där unga tjejer idag inte tycker att det är lika viktigt med jämställdhet, att jämställdhet inte är ett problem och att det blir åter viktigt att bejaka sin särart som kön?

Allt detta kämpar jag emot och jag är helt övertygad om att brudöverläming är en del i en tillbakagång till mer traditionella värden, även om det inte är en svensk tradition från början. Många argument som framkommit här på bt (dock ej så mycket i denna tråd) stödjer min tes: jag vill vill känna mig kvinnlig, jag vill att min man ska ta hand om mig, jag går från en man till en annan (ja det har sagts ganska rent ut!). Detta oroar mig. Det är inte bara brudöverlämningen i sig som är det alarmerande, utan varför man väljer det.

Bambi76 skrev 2009-04-23 15:00:23 följande:
    självklart så måste man jobba på det där det behövs.Men jag tycker fortfarande inte att "gå in med pappa/mamma/svärmor" skulle vara ett "hot" mot jämnställdheten
  • feministbrud

Varför kallar du mitt feministiska engagemang för oriktigt?

LB5 skrev 2009-04-23 15:02:57 följande:
    De allra flesta i Sverige har nog aldrig tänkt på brudöverlämning som något negativt. Inte för att de är ignoranta, okunniga eller "oupplysta", utan för att i Sverige lever vi i ett så pass jämställt samhälle att de allra flesta inte skulle komma på tanken att se den symboliken som du ser.Jag uppfattar att den här diskussionen snarare gör kvinnor i Sverige en otjänst, precis som diskussionen kring huruvida "herr gårman" (här-går-man-skylten) ska heta "fru gårman" och ha kjol för att det ska vara jämställt. Jag jobbar som vetenskaplig programmerare inom forskning, och är ensam kvinna i min grupp, av någon anledning kom diskussionen om kvotering upp på fikarasten i morse, och jag kände att det var så orättvist att vissa kanske inte trodde att jag har förtjänat att ha det jobb jag har utan att jag bara fick jobbet för att jag är kvinna. Det är precis sådana orättvisor som den här diskussionen leder till när man fokuserar på fel saker i sin kamp för jämställdhet. Tråkigt tycker jag.Därmed inte sagt att det är helt jämställt i Sverige, men det finns riktiga saker att kämpa för som lika lön för samma arbete t.ex.
  • passionsblomman

Nej du nöjer dig med att tro att jag säger att du vill saker jag inte säger att du vill...

Du kanske bara skulle inse att du verkligen missuppfattat en del av vad som sagt, både av mig angående din önskan om förändring av vigselordningen, och av andra angående det anmärkningsvärda att som självständig vuxen och myndig kvinna välja en ojämlik symbolhandling på sitt bröllop...
    Välja att se vad det står i inläggen och låta det vara bra med det så själva diskussionen har en rimlig chans.

Bambi76 skrev 2009-04-23 14:18:35 följande:
    Har som sagt inte sagt att just du har gjort det ..
  • Bambi76

Vi ser helt olika på det här med att brudöverläming skulle göra så att jämnställdheten urholkas/suddas ut så därför är det svårt för mig att förstå hur du kan vara orolig över det men för den skull inte sagt att jag tycker att du ska tycka som mig..

Det här med att en del tjejer här på BT har skrivit att dom vill att sin man ska ta hand om dom kan (jag har ingen aning om vad dom kan ha menat så detta är helt och hållet utifrån hur jag själv tänker!) ju betyda något helt annat än att dom ska lägga sina liv i deras händer och låta han bestämma..
    jag vill tex att min man ska ta hand om mig, (lika mycket som jag tar hand om honom)och jag vill känna mig kvinnlig inför honom och för mig själv, vilket jag gör när jag fixar mina naglar, fixar med mitt hår och sminkar mig, sätter på mig fina kläder m.m

feministbrud skrev 2009-04-23 15:38:21 följande:
    Nej, men om du är med på att jämställdheten inte kommer gratis så kanske du kan förstå att jag som jobbar mycket för jämställdhet och ser mycket orättvisor kan oroas av en trend där unga tjejer idag inte tycker att det är lika viktigt med jämställdhet, att jämställdhet inte är ett problem och att det blir åter viktigt att bejaka sin särart som kön?Allt detta kämpar jag emot och jag är helt övertygad om att brudöverläming är en del i en tillbakagång till mer traditionella värden, även om det inte är en svensk tradition från början. Många argument som framkommit här på bt (dock ej så mycket i denna tråd) stödjer min tes: jag vill vill känna mig kvinnlig, jag vill att min man ska ta hand om mig, jag går från en man till en annan (ja det har sagts ganska rent ut!). Detta oroar mig. Det är inte bara brudöverlämningen i sig som är det alarmerande, utan varför man väljer det.
  • Bambi76

Och du kanske borde inse att att jag inte alls har sagt att DU har sagt saker du itne har sagt...utan att jag har tolkat det på mitt sätt likadant som att du tolkar det jag säger på en sak.. och uppenbarligen har jag missuppfattat mina egna tolkningar vilket jag ber om ursäkt för...

passionsblomman skrev 2009-04-23 15:44:37 följande:
    Nej du nöjer dig med att tro att jag säger att du vill saker jag inte säger att du vill... Du kanske bara skulle inse att du verkligen missuppfattat en del av vad som sagt, både av mig angående din önskan om förändring av vigselordningen, och av andra angående det anmärkningsvärda att som självständig vuxen och myndig kvinna välja en ojämlik symbolhandling på sitt bröllop...Välja att se vad det står i inläggen och låta det vara bra med det så själva diskussionen har en rimlig chans.
  • feministbrud

Vill du känna dig kvinnlig eller vacker? Det är olika saker.

Jag har haft långa debatter här på bt med brudar som tycker att det är stor skillnad mellan könen och att många egenskaper är könsmärkta. Det är otrolgit oroande, och det är inte svårt att se smabandet att de som vill bli omhändertagna vill också oftast bli överlämnade.

Bambi76 skrev 2009-04-23 15:56:18 följande:
    Vi ser helt olika på det här med att brudöverläming skulle göra så att jämnställdheten urholkas/suddas ut så därför är det svårt för mig att förstå hur du kan vara orolig över det men för den skull inte sagt att jag tycker att du ska tycka som mig..Det här med att en del tjejer här på BT har skrivit att dom vill att sin man ska ta hand om dom kan (jag har ingen aning om vad dom kan ha menat så detta är helt och hållet utifrån hur jag själv tänker!) ju betyda något helt annat än att dom ska lägga sina liv i deras händer och låta han bestämma..jag vill tex att min man ska ta hand om mig, (lika mycket som jag tar hand om honom)och jag vill känna mig kvinnlig inför honom och för mig själv, vilket jag gör när jag fixar mina naglar, fixar med mitt hår och sminkar mig, sätter på mig fina kläder m.m
  • passionsblomman

Jag har fortfarade inte gjort annat än läst vad du skriver.Så jag behöver bara inse det som står i dina inlägg.
    Så blanda inte in mig i att du missförstått/feltolkat är du snäll.

Ber du om ursäkt?
    Ja det tycker jag att det var på tiden att du gjorde. Det är tradigt att sitta och svara dig på motfrågor som "varifrån har du fått att jag inte vill det"

Det hade gått snabbare om du kunnat säga det tidigare, alltså att du misstuppfattade. Det händer att man är för snabb med att kommentera innan man läst ordentligt. Bättre att se att man gjort det då.

Men dåså, då vet du vad jag menar nu då.

Bambi76 skrev 2009-04-23 15:59:47 följande:
    Och du kanske borde inse att att jag inte alls har sagt att DU har sagt saker du itne har sagt...utan att jag har tolkat det på mitt sätt likadant som att du tolkar det jag säger på en sak.. och uppenbarligen har jag missuppfattat mina egna tolkningar vilket jag ber om ursäkt för...
  • Bambi76

Ja, det är olika saker och jag vill känna det båda inför min blivande man.
    jag vill att min blivande man ska ta hand om mig och jag vill bli omhändertagen av honom (vet inte hur dom andra tjejerna resonerar kring detta så detta gäller enbart hur jag ser det)även om jag kan ta hand om mig själv till 100 %

feministbrud skrev 2009-04-23 16:05:12 följande:
    Vill du känna dig kvinnlig eller vacker? Det är olika saker.Jag har haft långa debatter här på bt med brudar som tycker att det är stor skillnad mellan könen och att många egenskaper är könsmärkta. Det är otrolgit oroande, och det är inte svårt att se smabandet att de som vill bli omhändertagna vill också oftast bli överlämnade.
Svar på tråden Överlämnade av pappa