Vi ser helt olika på det här med att brudöverläming skulle göra så att jämnställdheten urholkas/suddas ut så därför är det svårt för mig att förstå hur du kan vara orolig över det men för den skull inte sagt att jag tycker att du ska tycka som mig..
Det här med att en del tjejer här på BT har skrivit att dom vill att sin man ska ta hand om dom kan (jag har ingen aning om vad dom kan ha menat så detta är helt och hållet utifrån hur jag själv tänker!) ju betyda något helt annat än att dom ska lägga sina liv i deras händer och låta han bestämma..
jag vill tex att min man ska ta hand om mig, (lika mycket som jag tar hand om honom)och jag vill känna mig kvinnlig inför honom och för mig själv, vilket jag gör när jag fixar mina naglar, fixar med mitt hår och sminkar mig, sätter på mig fina kläder m.m
feministbrud skrev 2009-04-23 15:38:21 följande:
Nej, men om du är med på att jämställdheten inte kommer gratis så kanske du kan förstå att jag som jobbar mycket för jämställdhet och ser mycket orättvisor kan oroas av en trend där unga tjejer idag inte tycker att det är lika viktigt med jämställdhet, att jämställdhet inte är ett problem och att det blir åter viktigt att bejaka sin särart som kön?Allt detta kämpar jag emot och jag är helt övertygad om att brudöverläming är en del i en tillbakagång till mer traditionella värden, även om det inte är en svensk tradition från början. Många argument som framkommit här på bt (dock ej så mycket i denna tråd) stödjer min tes: jag vill vill känna mig kvinnlig, jag vill att min man ska ta hand om mig, jag går från en man till en annan (ja det har sagts ganska rent ut!). Detta oroar mig. Det är inte bara brudöverlämningen i sig som är det alarmerande, utan varför man väljer det.