• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Duchess

Nu vet jag inte exakt vad/vem du syftar på, så min kommentar är generell.

Det finns massor av folk (speciellt online) som tycker att jag är besvärlig, rigid, irriterande och en massa andra negativa saker. Det är helt okej. Folk får tycka vad de vill om mig. Jag vet själv vem jag är, så det rör mig inte i ryggen.

Om min man eller mina vänner skulle tycka något av ovanstående skulle jag däremot oroa mig. Men för mig är det skillnad på vad okända människor tänker och tycker om mig online, och hur verkligheten faktiskt ser ut.

Bambi76 skrev 2009-04-23 14:18:35 följande:
    Har som sagt inte sagt att just du har gjort det ..
  • MulleNuh

Klart du kan! 2 av dina vänner här inne ska ju komma!

Duchess skrev 2009-04-23 13:54:53 följande:
    Kul! Jag kanske måste komma och kolla i kyrkan...?
  • Bambi76

Jag bryr mig inte heller om vad folk online tycker om mig och jag är som du trygg i mig själv

Duchess skrev 2009-04-23 14:24:59 följande:
    Nu vet jag inte exakt vad/vem du syftar på, så min kommentar är generell. Det finns massor av folk (speciellt online) som tycker att jag är besvärlig, rigid, irriterande och en massa andra negativa saker. Det är helt okej. Folk får tycka vad de vill om mig. Jag vet själv vem jag är, så det rör mig inte i ryggen. Om min man eller mina vänner skulle tycka något av ovanstående skulle jag däremot oroa mig. Men för mig är det skillnad på vad okända människor tänker och tycker om mig online, och hur verkligheten faktiskt ser ut.
  • Lindbergs fru

Jag har ett slags gift av att läsa era inlägg samtidigt som jag då blir så -rgggggg....
    Frågan om mannen och kvinnnan är jämställd???
    Jag anser att jag är jämställd i min omgivning och med de jag har omkring mig.
    Hur alla andra har det kan jag inte svara för.
    Överlag tycker jag att vi i sverige är långt kommna i denna jämställdshetsiver.
    Däremot kan jag inte jämföra sveriges jämställdhet med oss som väljer följe med vår far i kyrkan.
    För mig har den en helt annan innebörd (även om jag vet dess grund!!)

• Aleta

Jag undrar också om ni upplyser era pappor om innebörden?

DanKat skrev 2009-04-23 13:49:46 följande:
    Hmm, jag är lite nyfiken på en sak Ni som vill ha brudöverlämning på ert bröllop, är era fästmän (vad konstigt det blir i plural ) medvetna om debatten i detta ämne? Oavsett om bruden gärna vill bli överlämnad anser jag att det är mest schysst att även brudgummen är medveten om de argument som finns (både för och emot). Skulle ju vara lite trist om han först efter bröllopet skulle bli medveten om detta och då kanske ångra sig...
  • Bambi76

eftersom min pappa är katolik (dock inte utövande av den katolska läran) så vet han mycket väl innebörden i det men han ser det inte heller på det sätt ni ser det .

Aleta skrev 2009-04-23 14:41:24 följande:
    Jag undrar också om ni upplyser era pappor om innebörden?
  • feministbrud

Kan vi också vara överens om att jämställdhet är något man måste jobba med och inget som bara finns som en slags naturlag?

Bambi76 skrev 2009-04-23 14:23:28 följande:
    klart att det inte är 100 % jämställt mellan kvinnor och män..
  • Bambi76

självklart så måste man jobba på det där det behövs.
    Men jag tycker fortfarande inte att "gå in med pappa/mamma/svärmor" skulle vara ett "hot" mot jämnställdheten

feministbrud skrev 2009-04-23 14:57:49 följande:
    Kan vi också vara överens om att jämställdhet är något man måste jobba med och inget som bara finns som en slags naturlag?
  • LB5

De allra flesta i Sverige har nog aldrig tänkt på brudöverlämning som något negativt. Inte för att de är ignoranta, okunniga eller "oupplysta", utan för att i Sverige lever vi i ett så pass jämställt samhälle att de allra flesta inte skulle komma på tanken att se den symboliken som du ser.

Jag uppfattar att den här diskussionen snarare gör kvinnor i Sverige en otjänst, precis som diskussionen kring huruvida "herr gårman" (här-går-man-skylten) ska heta "fru gårman" och ha kjol för att det ska vara jämställt.

Jag jobbar som vetenskaplig programmerare inom forskning, och är ensam kvinna i min grupp, av någon anledning kom diskussionen om kvotering upp på fikarasten i morse, och jag kände att det var så orättvist att vissa kanske inte trodde att jag har förtjänat att ha det jobb jag har utan att jag bara fick jobbet för att jag är kvinna. Det är precis sådana orättvisor som den här diskussionen leder till när man fokuserar på fel saker i sin kamp för jämställdhet. Tråkigt tycker jag.

Därmed inte sagt att det är helt jämställt i Sverige, men det finns riktiga saker att kämpa för som lika lön för samma arbete t.ex.

Aleta skrev 2009-04-23 11:56:27 följande:
    *Ingen tror att de som vill bli överlämnade är för tvångsgifte.*Ingen tror att de som vill bli överlämnade är ojämställda.*Ingen tror att de som vill bli överlämnade här inne inte har valt sin make själv.Vad vi pratar om är symboliken bakom brudöverlämningen. Här får man veta innebörden och kan därmed överväga sitt beslut och inse att man faktiskt skickar ut signaler som inte är enbart positiva, hur gärna man än vill att det ska vara så.Man får veta att man påverkar samhället i en riktning som vi alla, både för och emot, inte tycker är önskvärd.
  • Aleta

Jag kan inte riktigt se hur kvotering och en manifestation av kvinnans omyndighet är likvärdiga.

Som kvinna är det inte ovanligt att man måste vara dubbelt så bra för att vinna erkännande inom vissa yrken.
    Jag har själv blivit behandlad som "telefonist" när jag har svarat i telefon då jag jobbade på ett dataföretag. Kommentaren:
    -Men är det ingen där idag?
    Är inte så kul att få.

Jag tror att just att vi är så pass jämställda i Sverige gör att vi inte ser vad som händer och kan hända.
    Symbolik och signaler som skickas ut påverkar hur samhället ser ut i framtiden.
    Om man ser mest manliga personer i ett yrke när man växer upp så är chansen att man väljer det som flicka mindre än om man ser kvinnor inom samma område.

Och återigen, att man diskuterar brudöverlämning på ett bröllopsforum innebär inte att man inte kämpar för andra saker också.

LB5 skrev 2009-04-23 15:02:57 följande:
    De allra flesta i Sverige har nog aldrig tänkt på brudöverlämning som något negativt. Inte för att de är ignoranta, okunniga eller "oupplysta", utan för att i Sverige lever vi i ett så pass jämställt samhälle att de allra flesta inte skulle komma på tanken att se den symboliken som du ser.Jag uppfattar att den här diskussionen snarare gör kvinnor i Sverige en otjänst, precis som diskussionen kring huruvida "herr gårman" (här-går-man-skylten) ska heta "fru gårman" och ha kjol för att det ska vara jämställt. Jag jobbar som vetenskaplig programmerare inom forskning, och är ensam kvinna i min grupp, av någon anledning kom diskussionen om kvotering upp på fikarasten i morse, och jag kände att det var så orättvist att vissa kanske inte trodde att jag har förtjänat att ha det jobb jag har utan att jag bara fick jobbet för att jag är kvinna. Det är precis sådana orättvisor som den här diskussionen leder till när man fokuserar på fel saker i sin kamp för jämställdhet. Tråkigt tycker jag.Därmed inte sagt att det är helt jämställt i Sverige, men det finns riktiga saker att kämpa för som lika lön för samma arbete t.ex.
Svar på tråden Överlämnade av pappa