De allra flesta i Sverige har nog aldrig tänkt på brudöverlämning som något negativt. Inte för att de är ignoranta, okunniga eller "oupplysta", utan för att i Sverige lever vi i ett så pass jämställt samhälle att de allra flesta inte skulle komma på tanken att se den symboliken som du ser.
Jag uppfattar att den här diskussionen snarare gör kvinnor i Sverige en otjänst, precis som diskussionen kring huruvida "herr gårman" (här-går-man-skylten) ska heta "fru gårman" och ha kjol för att det ska vara jämställt.
Jag jobbar som vetenskaplig programmerare inom forskning, och är ensam kvinna i min grupp, av någon anledning kom diskussionen om kvotering upp på fikarasten i morse, och jag kände att det var så orättvist att vissa kanske inte trodde att jag har förtjänat att ha det jobb jag har utan att jag bara fick jobbet för att jag är kvinna. Det är precis sådana orättvisor som den här diskussionen leder till när man fokuserar på fel saker i sin kamp för jämställdhet. Tråkigt tycker jag.
Därmed inte sagt att det är helt jämställt i Sverige, men det finns riktiga saker att kämpa för som lika lön för samma arbete t.ex.
Aleta skrev 2009-04-23 11:56:27 följande:
*Ingen tror att de som vill bli överlämnade är för tvångsgifte.*Ingen tror att de som vill bli överlämnade är ojämställda.*Ingen tror att de som vill bli överlämnade här inne inte har valt sin make själv.Vad vi pratar om är symboliken bakom brudöverlämningen. Här får man veta innebörden och kan därmed överväga sitt beslut och inse att man faktiskt skickar ut signaler som inte är enbart positiva, hur gärna man än vill att det ska vara så.Man får veta att man påverkar samhället i en riktning som vi alla, både för och emot, inte tycker är önskvärd.