• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Ore

Nja, vi har glidit litet OT. Fast ändå inte, brudöverlämning har ju med jämställdhet att göra, enligt många av oss här. Så vi har bara spårat in litet på jämställdshetaspekter...

• Ore

Nja, vi har glidit litet OT. Fast ändå inte, brudöverlämning har ju med jämställdhet att göra, enligt många av oss här. Så vi har bara spårat in litet på jämställdshetaspekter...

• Ore

Eller ville du bara ha inlägg nummer 600, Mulle?

• MulleNuh

hoho nää men va stolt jag blev nu när jag såg att jag fick 600!

• superman9000

Jag tycker inte att det är tragiskt på ng sätt att kyrkan ibland tummar på sina principer. Skulle dom inte har gjort det exempelvis för 50 år sedan så skulle vi inte ha fått våran första kvinnliga präst, så vitt jag vet är det inte ett beslut som en majoritet ångrar så det har inte slagit tillbaks ( kanske kommer göra det fram över det kan jag inte sia i)

Mär väl jag säger inte att kyrkan ska ändra sig eller inte i denna fråga som disskuteras det läggar jag mig inte i, jag ville bara få sagt att ändringar inom Svenska Kyrkan inte alltid är utav ondo.

Duchess skrev 2009-04-23 11:04:32 följande:
    Jag tror att det ligger mycket i det, och jag tycker att det är tragiskt att kyrkan tummar på sina egna principer/åsikter för att vara människor till lags. Det tror jag i längden slår tillbaka på SvKy.
  • passionsblomman

Det är klart de inte alltid är av ondo! Men om man mesar ur och inte kan stå för vad man står för bara för att vinna i populäritet, då är det tragiskt,både för enskilda människor och Kyrkan. Det blir väldigt ryggradslöst.

superman9000 skrev 2009-04-23 20:09:35 följande:
    Jag tycker inte att det är tragiskt på ng sätt att kyrkan ibland tummar på sina principer. Skulle dom inte har gjort det exempelvis för 50 år sedan så skulle vi inte ha fått våran första kvinnliga präst, så vitt jag vet är det inte ett beslut som en majoritet ångrar så det har inte slagit tillbaks ( kanske kommer göra det fram över det kan jag inte sia i) Mär väl jag säger inte att kyrkan ska ändra sig eller inte i denna fråga som disskuteras det läggar jag mig inte i, jag ville bara få sagt att ändringar inom Svenska Kyrkan inte alltid är utav ondo.
  • Aleta

Neeej, jag har jobbat som telefonist också, precis som Feministbrud skrev så var det inte ett påhopp på telefonister. Jag har jobbat som väktare också och var himla stolt över att dra på mig uniformen. Det är inget fel med olika arbeten, men jag tycker inte att man automatiskt ska antas ha ett visst yrke pga att man är kvinna (eller man).

Det jag menade var att om man ringer till ett datasupportföretag för att få hjälp så ska man väl inte automatiskt sortera bort den som svarar för att hon är kvinna. (Han gick verkligen igenom hela den manliga personallistan innan han sa sitt ärende trots att jag bad honom berätta flera gånger.)

090509 skrev 2009-04-23 19:33:16 följande:
    Apropå att sätta in folk i fack.. så om man jobbar som telefonist så är man en ja vaddå? Jag är telefonist och har ganska avancerade (självlärda) tekniska kunskaper som man är tvungen att ha om man ska jobba på min arbetsplats. Har dessutom en annan utbildning men satsade lite fel för att det fanns inga jobb inom den branschen när jag var färdigutbildad.Tycker det är precis lika trist att folk dömer en efter ens arbete som efter kön
  • Lindbergs fru

suck dum man helt enkelt..!

• Aleta

Tyvärr inte den enda när jag jobbade där, men den mest extrema.
    (Det var oftast män som ringde, det hade varit intressant att se om kvinnor hade gjort samma bedömning, vilket jag tror att de skulle ha gjort.)
    Lindbergs fru skrev 2009-04-23 23:54:59 följande:

• Imma

Tror du verkligen att det går att plocka ner det faktum att nästan alla VD-poster, höga chefspositioner, proffesurer osv på individnivå? Alltså att de enskilda kvinnorna uppenbarligen inte vill vara VD lika mycket som en man?

Jag är helt övertygad om att det har med stukturer i samhället att göra. Ser vi bara män som VD:ar tror vi (undermedvetet) att det är så det fungerar. Jag anser att det är jätteviktigt att få in kvinnor i styrelser för att sända signaler om att det inte är ett rum där kvinnor inte får komma in. Jag nämner inte kvotering nu, eftersom det är alldeles för komplext och jag inte gillar tanken själv, men vi måste uppmuntra tjejer att förstå att allt är möjligt.

Jag har ett kvinnodominerat jobb som ekonom. Dock sitter dessa utbildade kvinnor som ekonomiassistenter och redovisningsekonomer. Ekonomichefen är såklart en man... Till och med på min nivå som controller börjar kvinnorna droppa av. Är det verkligen för att kvinnorna inte vill, eller är det för att allt man ser tyder på att det inte är möjligt?

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 23:54:59 följande:

Svar på tråden Överlämnade av pappa