• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Att feminism ses som något negativt KAN (säger inte att det ÄR så) bero på att vissa (inte alla)feminister är väldigt gå-påiga och hetsiga i sina debatter..och att det blir lite väl mycket för en del..

Celeste97 skrev 2009-04-24 12:31:54 följande:
    LB5 skrev 2009-04-23 16:34:03 följande:
    Och ändå ses feminism, av väldigt många idag, fortfarande som något negativt.
  • Celeste97

LB5 skrev 2009-04-24 09:39:54 följande:

Jag tror på Gud, och när jag växte upp kändes kyrkan som en trygg plats att vara på, men på sista tiden har jag mer och mer känt mig sviken av både kyrkan och präster främst här på BT.
    Och vad innebär en "trygg plats" för dig? En plats där "män är män och kvinnor kvinnor"? Jag förstår i så fall att du känner dig sviken, särskilt som det numera kan dyka upp en kvinna i predikstolen!
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-24 12:41:31 följande:
    Att feminism ses som något negativt KAN (säger inte att det ÄR så) bero på att vissa (inte alla)feminister är väldigt gå-påiga och hetsiga i sina debatter..och att det blir lite väl mycket för en del..
    Fast det argumentet är ju ganska löjligt, om man tycker att tanken att män och kvinnor ska vara jämställda är något negativt för att man tycker att vissa har dålig argumentationsteknik. Och sedan kan man ju undra varför det allt som oftast är hetsiga och "gå-påiga" feminister som visas i media. Kan det vara så att det är den bilden som media vill visa upp, och att de mer sansade debattörerna som finns tyvärr inte är lika "intressanta" att visa upp?
  • Aleta

Nej, det beror faktiskt på att det har använts som ett försök att stoppa feministrörelsen i alla tider. Dessutom så lyckas det ganska bra eftersom man lyckas vända även kvinnor som borde vara mer stöttande även om de inte kämpar själva.

Några tydliga exempel:
    Förlöjligande av de kvinnor som kämpar.
    Att kalla dem "bitterfittor".
    Att sprida uppfattningen att det är misslyckade individer som inte har kommit någonstans i livet (när det faktiskt ofta är tvärt om kvinnor på höga positioner).
    Att hävda att man kämpar emot kvinnlighet och inte vill vara kvinnlig.
    Att påstå att man hatar män.
    Att säga: Jag är för jämställdhet, men feminister tycker jag inte om.

Kvinnor som kämpar för sina rättigheter har stigmatiserats på detta sätt ända sedan kampen för jämställdhet började.

Jag höll också på att falla i den fällan, men jag hade turen att träffa någon som öppnade mina ögon för vad som sker. Det var min man!

Allt detta har skett i den här tråden

• Aleta

Kyrkoherden i vår församling tycker att det är kvinnoförnedrande.

LB5 skrev 2009-04-24 09:08:32 följande:
    Det här är ganska intressant, jag har också funderat på varför kyrkan (eller vissa präster) är emot brudöverlämning, om det är för att "det inte är tradition", eller om kyrkan faktiskt har kopplat brudöverlämning till kvinnoförtryck?
  • feministbrud

Tro mig, folk provoceras av mycket som jag inte kan ta hänsyn till. Jag (tycker jag själv iaf) ser helt normal ut och brukar gå omkring med en t-shirt som det står "This is what a feminist looks like" på. Det provocerar folk. (För den som vill veta var man får tag på sådana t-hirts kan inboxa mig )

• Bambi76

Om du tycker det så tycker du det..
    Men det jag menade var att det finns personer som KAN uppfatta feminister/feminism så som jag beskrev i mitt tidigar inlägg.
    Ja, det är klart att media visar upp just dom gå-påiga och media tycker ju överlag att det är roligare att visa upp personer som gapar och skriker för något än dom som jobbar i det tysta.

Ore skrev 2009-04-24 12:52:34 följande:
    Fast det argumentet är ju ganska löjligt, om man tycker att tanken att män och kvinnor ska vara jämställda är något negativt för att man tycker att vissa har dålig argumentationsteknik. Och sedan kan man ju undra varför det allt som oftast är hetsiga och "gå-påiga" feminister som visas i media. Kan det vara så att det är den bilden som media vill visa upp, och att de mer sansade debattörerna som finns tyvärr inte är lika "intressanta" att visa upp?
  • Bambi76

Ja,jag kan tänka mig att vissa blir procerade av det men personligen så tycker jag att det är att slösa med energi..
    Om jag mötte någon med den tröjan på sig så skulle jag förmodligen inte ens reagera.

feministbrud skrev 2009-04-24 13:14:03 följande:
    Tro mig, folk provoceras av mycket som jag inte kan ta hänsyn till. Jag (tycker jag själv iaf) ser helt normal ut och brukar gå omkring med en t-shirt som det står "This is what a feminist looks like" på. Det provocerar folk. (För den som vill veta var man får tag på sådana t-hirts kan inboxa mig )
  • passionsblomman

Apropå den sista meningen:

Ja, tyvärr!

Aleta skrev 2009-04-24 13:07:01 följande:
    Nej, det beror faktiskt på att det har använts som ett försök att stoppa feministrörelsen i alla tider. Dessutom så lyckas det ganska bra eftersom man lyckas vända även kvinnor som borde vara mer stöttande även om de inte kämpar själva.Några tydliga exempel:Förlöjligande av de kvinnor som kämpar. Att kalla dem "bitterfittor". Att sprida uppfattningen att det är misslyckade individer som inte har kommit någonstans i livet (när det faktiskt ofta är tvärt om kvinnor på höga positioner).Att hävda att man kämpar emot kvinnlighet och inte vill vara kvinnlig.Att påstå att man hatar män.Att säga: Jag är för jämställdhet, men feminister tycker jag inte om.Kvinnor som kämpar för sina rättigheter har stigmatiserats på detta sätt ända sedan kampen för jämställdhet började. Jag höll också på att falla i den fällan, men jag hade turen att träffa någon som öppnade mina ögon för vad som sker. Det var min man! Allt detta har skett i den här tråden
  • Bambi76

Kommer förmodligen att bli "sågad" vid fotknölarna nu men det får jag väl bli då eftersom jag ger mig in i denna diskussion.
    Och jag vill innan jag kommer fram till det jag vill säga att jag ABSOLUT inte riktar detta mot er här inne för er har jag inte träffat utan detta är riktat mot dom jag har träffat!!
    Jag har en viss förståelse för att man kan säga"Att säga: Jag är för jämställdhet, men feminister tycker jag inte om."
    För så kan jag känna ibland. Jag har(tyvärr) träffat på några kvinnor som har sagt sig vara feminister och just varit sk."bitterfittor", manshatare m.m
    Men att säga att alla feminister är det är välidgt fel och sen kalla någon för en "bitterfitta" tycker jag inte att man ska göra öht.

Svar på tråden Överlämnade av pappa