• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Fly by night

Ett litet förtydligande om de 700-800 åren:

Omvälvningen på äktenskapsrättens område kom i vårt land genom kristendomen. Det centrala i kyrkans kamp för sina intressen var undanträngandet av det gamla germanska giftermålet (se inlägg 33 om giftermålet) och dess ersättande med vigseln. Vad kvinnan beträffar fordrade kyrkan också hennes samtycke till äktenskapet. Från mannens sida krävdes samma trohetsplikt som från kvinnans. Vid tiden för landskapslagarnas upptecknande var kyrkoledningens program fullbordat. Ute på kontinenten hade genom kyrkans inflytande de gamla germanska formerna för äktenskapets ingående sönderfallit.

Annorlunda förhöll det sig i vårt avlägsna och sent kristnade land. Allmogen kämpade in i det längsta för att behålla fäderneärvda seder. Förändringen på äktenskapsrättens område skedde i vårt land långsamt och dröjande. Det skulle dröja mer än ett halvt årtusende innan detta sönderfall nådde sin slutliga fullbordan. Det skedde genom 1734 års lag, då vigseln också av den världsliga rätten erkändes som den lagliga formen för ingående av ett äktenskap

Aleta skrev 2009-04-20 17:26:44 följande:
    Nu förstår jag inte, kyrkan tog ju BORT brudöverlämningen eftersom man ansåg att kvinnan själv skulle få välja vem hon gifte sig med (och detta skedde för typ 700-800 år sedan).
  • 090509

Intressant att följa den här tråden måste bara inflika en sak ang "sur och bitter feminist". Det är väl så att om man uttrycker sig så menar man antagligen att människan är sur och bitter i sina argument när man diskuterar feminsism. Har man en snickare som håller på och fixar med huset och gör illa sig så säger man att han är en klantig snickare, träffar man en tjurig tant på banken säger man att det är en tjur bankkärring osv...

• 090509

en tjurIG bankkärring menade jag förstås

• Hammerman

Jag kommer att sälja förfriskningar på sidan 74.

• Imma

Det är möjligt att du har rätt i att det var när feministen diskuterade jämställdhet så lät hennes argument sura och bittra. Dock var det inte så som det uttrycktes och vi som brinner för dessa frågor tycker att argumentet "feminister är sura och bittra" är lätt uttjatat och otroligt generaliserande.

Därför är det så viktigt att lyfta att att vara feminist lika lite är förknippat med ens sinnesstämning som andra åsikter/yrken/läggningar. Att stöta på en bitter feminist är lika sannorlikt som att stöta på en bitter fågelskådare.

090509 skrev 2009-04-26 16:19:57 följande:
    Intressant att följa den här tråden måste bara inflika en sak ang "sur och bitter feminist". Det är väl så att om man uttrycker sig så menar man antagligen att människan är sur och bitter i sina argument när man diskuterar feminsism. Har man en snickare som håller på och fixar med huset och gör illa sig så säger man att han är en klantig snickare, träffar man en tjurig tant på banken säger man att det är en tjur bankkärring osv...
  • 090509
    Imma skrev 2009-04-26 18:13:47 följande:
    Det är möjligt att du har rätt i att det var när feministen diskuterade jämställdhet så lät hennes argument sura och bittra. Dock var det inte så som det uttrycktes och vi som brinner för dessa frågor tycker att argumentet "feminister är sura och bittra" är lätt uttjatat och otroligt generaliserande.Därför är det så viktigt att lyfta att att vara feminist lika lite är förknippat med ens sinnesstämning som andra åsikter/yrken/läggningar. Att stöta på en bitter feminist är lika sannorlikt som att stöta på en bitter fågelskådare.
    Hmm jo det var ju ett longshot s a s men kanske det helt enkelt är så att de som inte gillar feminister tycker att de är sura och bittra för att de står för sina åsikter och inte viker sig för motargument?
  • Bambi76

Precis !! Det är det jag försökt att förklara men det har tydligen inte gått fram...

090509 skrev 2009-04-26 16:19:57 följande:
  • Bambi76

Men om jag inte tycker att det är dumheter utan att det för mig och min sambo har en annan innbörd så tycker DU alltså att vi är dumma och inte har tänkt..
    Det om något tycker JAG är hur DUMT tänkt av dig!
    Jag tolkar det som att du tycker att man får tycka och tänka som man vill men INTE om det gäller att man vill att pappa ska gå med en i kyrkan... KORKAT TÄNKT tycker jag...

Panzerfaust skrev 2009-04-26 02:14:48 följande:
    Åsiktsfrihet i all ära, dumheter bör aldrig få stå oemotsagda. Om man som kvinna förespråkar vad som är direkt kvinnofientliga seder så kan man helt omöjligt ha tänkt igenom det hela vägen. Precis som förlegade och galna idéer som fascism, kommunism och extremistiska religiösa dårar bör bekämpas bör även importerade kvinnofientliga bröllopsseder skjutas i sank innan de får ordentligt fäste. I just denna frågan borde Svenska Kyrkan som faktiskt varit relativt proaktiva i kvinnors rättigheter i kyrkans värld klart och tydligt deklarera att detta får inte förekomma i Svenska Kyrkans kyrkor.Så visst får man tycka vad man vill men det behöver inte alls betyda att man inte har en korkad åsikt och bör tänka om.
  • Ore

Och så har vi gått varvet runt (igen) och jag kan (igen) bara påpeka att man INTE kan lägga VALFRI symbolik i saker som redan HAR en symbolik.

Ursäkta att jag nästan skriker litet, vill bara förtydliga.

Du kan alltså inte säga att "det har en annan betydelse för mig och min sambo". Dessutom, även om det har det, vad är poängen när ingen annan ändå fattar det? Intern symbolik brukar vara svårt att uppfatta.

• LB5

För oss andra som inte ser symboliken som du gör så är det ju intern symbolik du har lagt in.

I kyrkan i morse hade jag ett bra samtal med prästen angående det här, och hon sa väl i stort sätt det som Kjell Präst nämnde i ett tidigare inlägg att det inte främst är symboliken till att kvinnan upplevs som förtryckt som är anledningen till varför hon skulle vara emot brudöverlämning, utan mer att det inte är en Svensk tradition och att det kan uppfattas som konstigt. Och hon höll med mig om att om man ser det så så skulle andra traditioner i kyrkan också kunna upplevas som ojämställda. Det var ett bra samtal, men jag måste säga att den här tråden har fått mig att fundera väldigt mycket under helgen.

Jag håller med Cesium i det tidigare inlägget att det finns olika "grupper" som jobbar mot samma mål i jämställdhetsfrågan, men att vi inte riktigt är överens om hur vi ska nå dit... det kanske är det som är "the million dollar question"...

Ore skrev 2009-04-26 19:27:35 följande:
    Och så har vi gått varvet runt (igen) och jag kan (igen) bara påpeka att man INTE kan lägga VALFRI symbolik i saker som redan HAR en symbolik. Ursäkta att jag nästan skriker litet, vill bara förtydliga. Du kan alltså inte säga att "det har en annan betydelse för mig och min sambo". Dessutom, även om det har det, vad är poängen när ingen annan ändå fattar det? Intern symbolik brukar vara svårt att uppfatta.
Svar på tråden Överlämnade av pappa