För oss andra som inte ser symboliken som du gör så är det ju intern symbolik du har lagt in.
I kyrkan i morse hade jag ett bra samtal med prästen angående det här, och hon sa väl i stort sätt det som Kjell Präst nämnde i ett tidigare inlägg att det inte främst är symboliken till att kvinnan upplevs som förtryckt som är anledningen till varför hon skulle vara emot brudöverlämning, utan mer att det inte är en Svensk tradition och att det kan uppfattas som konstigt. Och hon höll med mig om att om man ser det så så skulle andra traditioner i kyrkan också kunna upplevas som ojämställda. Det var ett bra samtal, men jag måste säga att den här tråden har fått mig att fundera väldigt mycket under helgen.
Jag håller med Cesium i det tidigare inlägget att det finns olika "grupper" som jobbar mot samma mål i jämställdhetsfrågan, men att vi inte riktigt är överens om hur vi ska nå dit... det kanske är det som är "the million dollar question"...
Ore skrev 2009-04-26 19:27:35 följande:
Och så har vi gått varvet runt (igen) och jag kan (igen) bara påpeka att man INTE kan lägga VALFRI symbolik i saker som redan HAR en symbolik. Ursäkta att jag nästan skriker litet, vill bara förtydliga. Du kan alltså inte säga att "det har en annan betydelse för mig och min sambo". Dessutom, även om det har det, vad är poängen när ingen annan ändå fattar det? Intern symbolik brukar vara svårt att uppfatta.