• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Imma

Hur hade ni gjort om någon av era gäster hade haft ett problem med symboliken? Hade det ändå varit deras problem, eller hade ni anpassat er efter det?

Vi har gäster från länder där kvinnan gifts bort och där överlämningen av bruden verkligen är i handlingens ursprungliga betydelse. För oss skulle det vara en fullkomlig omöjlig tanke att visa upp en sådan symbolik under vår vigsel, eftersom dessa personer skulle ta illa upp.

Jag förstår att detta blir högst teoretiskt eftersom du redan VET att ingen av era gäster ser på symboliken så som den har uppstått från början, men det vore ändå intressant att höra hur ni hade gjort om en av era gäster hade sett den ursprungliga symboliken.

Bambi76 skrev 2009-04-27 09:47:29 följande:
    Vi diskuterade det när min syster skulle gifta sig.Ja, vi är VÄL medvetna om dom andra aspekterna eftersom att min pappa är katolik (dock ej utövande katolik)men han ser det inte heller på samma sätt som ni gör ändå.
  • Aleta

Tja, om man gifter sig i Svenska Kyrkan tycker jag att man ska respektera det som gäller där och inte hitta på egna varianter.

Rent jämställdhetsmässigt så ju fortfarande bruden på något sätt omyndig, men nu är det i alla fall en annan kvinna som har ansvaret och inte bara män.

Om nu någon måste ledas av någon så bör både bruden och brudgummen ledas in av sina föräldrar kan jag tycka.

Glimta skrev 2009-04-27 09:57:12 följande:
    Vad tycker ni om brudens mor skulle följa bruden till altaret då??
  • Imma

Bättre, eftersom det inte spelar på ett patriarkalt samhälle, men symboliken för mig blir fortfarande att bruden inte har fattat beslutet själv, utan att hennes föräldrar har varit inblandade på något sätt.

Glimta skrev 2009-04-27 09:57:12 följande:
    Vad tycker ni om brudens mor skulle följa bruden till altaret då??
  • MarianneL
    Aleta skrev 2009-04-27 10:03:32 följande:
    Tja, om man gifter sig i Svenska Kyrkan tycker jag att man ska respektera det som gäller där och inte hitta på egna varianter.Rent jämställdhetsmässigt så ju fortfarande bruden på något sätt omyndig, men nu är det i alla fall en annan kvinna som har ansvaret och inte bara män. Om nu någon måste ledas av någon så bör både bruden och brudgummen ledas in av sina föräldrar kan jag tycka.
    Det är så man gör i Danmark o troligen så vi ska göra. M2b går in med sin mamma o jag går in med min pappa, lite för att symbolisera att vi inte bara är två individer men kommer från två familjer som betyder mycket för oss.
  • Bambi76

OM min pappa skulle ha kommit på vårt bröllop så hade han (om prästen godkänt det) gått in med mig och om någon hade tagit illa upp så hade vi fått prata med den personen efter bröllopet och förklarat för denna att det inte var av orespekt mot den som min pappa gick in med mig..
    MEN som sagt var så är detta ett TEORETISKT svar eftersom jag som sagt var vet att ingen av våra gäster skulle ta illa upp !!!!!

Imma skrev 2009-04-27 10:02:07 följande:
    Hur hade ni gjort om någon av era gäster hade haft ett problem med symboliken? Hade det ändå varit deras problem, eller hade ni anpassat er efter det? Vi har gäster från länder där kvinnan gifts bort och där överlämningen av bruden verkligen är i handlingens ursprungliga betydelse. För oss skulle det vara en fullkomlig omöjlig tanke att visa upp en sådan symbolik under vår vigsel, eftersom dessa personer skulle ta illa upp.Jag förstår att detta blir högst teoretiskt eftersom du redan VET att ingen av era gäster ser på symboliken så som den har uppstått från början, men det vore ändå intressant att höra hur ni hade gjort om en av era gäster hade sett den ursprungliga symboliken.
  • Glimta

Oj, såg när jag började läsa igenom tråden att ni redan diskuterat det..

Lycka till alla som ska gifta sig! Oavsett hur er bröllop ser ut och är utformade!

• Imma

Okej, då vet jag. Tack för ditt svar!

(och jag har förstått att du vet vad dina gäster tycker och tänker i frågan, det var därför som jag uttryckte frågan som jag gjorde.)

Bambi76 skrev 2009-04-27 10:12:35 följande:
    OM min pappa skulle ha kommit på vårt bröllop så hade han (om prästen godkänt det) gått in med mig och om någon hade tagit illa upp så hade vi fått prata med den personen efter bröllopet och förklarat för denna att det inte var av orespekt mot den som min pappa gick in med mig..MEN som sagt var så är detta ett TEORETISKT svar eftersom jag som sagt var vet att ingen av våra gäster skulle ta illa upp !!!!!
  • Bambi76

Jo, jag vet att du vet det men jag ville ändå vara tydlig om det är andra som läser mitt inlägg

Imma skrev 2009-04-27 10:27:18 följande:
    Okej, då vet jag. Tack för ditt svar! (och jag har förstått att du vet vad dina gäster tycker och tänker i frågan, det var därför som jag uttryckte frågan som jag gjorde.)
  • 090509

Började fundera över det här med efternamn (apropå den här diskussionen); om kvinnan byter till mannens efternamn, betyder det då att hon blir hans "ägodel"? Och tvärtom om mannen då tar kvinnans efternamn, vad betyder det? Rimligtvis borde alltså alla som gifter sig behålla sina efternamn för att visa att de står "på egna ben"..

• Celeste97

Alltså, ligger det inte lite i feminismens natur att inte bara sitta och vara nöjd? En nöjd feminist borde rimligen ha slutat kämpa för ett jämställt samhälle, och därför träffar man bara på missnöjda feminister (missnöjda i just de frågorna). Detsamma borde gälla politiker, lustigt nog är de politiker man ser i media ofta så otroligt nöjda...
    Eller vad tycker ni?

Svar på tråden Överlämnade av pappa