• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • b2b09

Imma, nu missförstår jag kanske dig, men jag måste fråga... hör överlämnandet och borgerlig vigsel på något sätt ihop??

"Det är ju det vi "motståndare" är ute efter i den här tråden, att belysa den andra sidan av denna "charmiga gest" och om man ändå väljer överlämningen (och gifter sig borgerligt), så har man åtminstone fattat ett informerat beslut."

(är inte så bra på detta om hur ni gör för att visa citerad text...)

• feministbrud

Nej, men med brogerlig vigsel så har du inte kyrkan att rätta dig efter, tror jag att Imma menade.

b2b09 skrev 2009-04-27 14:54:06 följande:
    Imma, nu missförstår jag kanske dig, men jag måste fråga... hör överlämnandet och borgerlig vigsel på något sätt ihop??"Det är ju det vi "motståndare" är ute efter i den här tråden, att belysa den andra sidan av denna "charmiga gest" och om man ändå väljer överlämningen (och gifter sig borgerligt), så har man åtminstone fattat ett informerat beslut."(är inte så bra på detta om hur ni gör för att visa citerad text...)
  • passionsblomman

Om du pekar på de tre små symbolerna som finns övert i högra hörnet på varje inlägg ser du att en av dem säger "citera inlägget" klickar du på den, så hoppar hela det inläggets text ner i svarsrutan. Vill du redigera det så klipper du ut den del du vill citera.

Imma, nu missförstår jag kanske dig, men jag måste fråga... hör överlämnandet och borgerlig vigsel på något sätt ihop??"Det är ju det vi "motståndare" är ute efter i den här tråden, att belysa den andra sidan av denna "charmiga gest" och om man ändå väljer överlämningen (och gifter sig borgerligt), så har man åtminstone fattat ett informerat beslut."(är inte så bra på detta om hur ni gör för att visa citerad text...)
  • b2b09

Ore,
    Jag anser ju fortfarande att vigseln är för paret (som ju vigs) även om fadern har lämnat bort bruden eller inte...
    Jag medger gärna att jag trodde det var vanligt eftersom det är så jag sett överlämningar på film....=)

• Imma

Nja. Enligt svenska kyrkans vigselordning går brudparet in i kyrkan tillsammans. Vissa präster går ändå med på brudöverlämning i kyrkan, men egentligen är detta inte okej. Respekterar man svenska kyrkan och dess vigselordning propsar man alltså inte på att få igenom en brudöverlämning om man gifter sig i kyrkan.

Därför bör det ju vara så att om man vill ha brudöverlämning som en del i sin vigsel gifter man sig borgerligt eller möjligtvis i någon utav frikyrkorna där detta är okej.

• b2b09

Tackar!! =)

passionsblomman skrev 2009-04-27 14:56:47 följande:
    Om du pekar på de tre små symbolerna som finns övert i högra hörnet på varje inlägg ser du att en av dem säger "citera inlägget" klickar du på den, så hoppar hela det inläggets text ner i svarsrutan. Vill du redigera det så klipper du ut den del du vill citera.
  • feministbrud

Det är bra att du medger det Jag tycker att det är synd att vi imporetar en sådan tradition från Hollywood, med tanke på vad den symboliserar. Och det jag har försökt få fram i debatten är att symbolen är för många helt uppenbar, utan att man behöver känna till bakgrunden.

b2b09 skrev 2009-04-27 14:57:02 följande:
    Ore, Jag anser ju fortfarande att vigseln är för paret (som ju vigs) även om fadern har lämnat bort bruden eller inte... Jag medger gärna att jag trodde det var vanligt eftersom det är så jag sett överlämningar på film....=)
  • b2b09

Jag förstår vad du menar.. .men samtidigt så tycker jag att det måste vara upp till var och en.. jag tror absolut inte att alla lägger samma vikt vid denna handling. Jag ser det som en fin gest att vilja ha med sina föräldrar vid vigseln (mer än att de sitter och tittar på), jag struntar faktiskt i vad det symboliserar för någon annan.. för mig finns det inget "fult, fel eller dåligt" över den handlingen.
    Och med det känner jag att jag har sagt mitt i detta ämne. =)

feministbrud skrev 2009-04-27 14:59:40 följande:
    Det är bra att du medger det Jag tycker att det är synd att vi imporetar en sådan tradition från Hollywood, med tanke på vad den symboliserar. Och det jag har försökt få fram i debatten är att symbolen är för många helt uppenbar, utan att man behöver känna till bakgrunden.
  • Imma

Jag tror att de flesta känner sina gäster bra. För min del skulle det vara en omöjlighet att ha en brudöverlämning (om jag hade velat det själv dvs) eftersom vi kommer att ha gäster från kulturer där överlämningen sker i handlingens verkliga betydelse.

b2b09 skrev 2009-04-27 15:03:50 följande:
    Jag förstår vad du menar.. .men samtidigt så tycker jag att det måste vara upp till var och en.. jag tror absolut inte att alla lägger samma vikt vid denna handling. Jag ser det som en fin gest att vilja ha med sina föräldrar vid vigseln (mer än att de sitter och tittar på), jag struntar faktiskt i vad det symboliserar för någon annan.. för mig finns det inget "fult, fel eller dåligt" över den handlingen. Och med det känner jag att jag har sagt mitt i detta ämne. =)
Svar på tråden Överlämnade av pappa