• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Det tycker jag att ni gör rätt i
    Huvudsaken är att man gör det som känns bra för en själv och sin blivande!

MulleNuh skrev 2009-04-26 21:54:48 följande:
    Jodå.. Vi har ju bestämt oss och ska stå fast vid det..
  • Fly by night

Vilken är anledningen till att du tagit reda på hur de 34 känner och tänker i just brudöverlämningsfrågan?

Bambi76 skrev 2009-04-26 21:57:25 följande:
    Kan inte veta vad alla tänker i min omgivining men jag vet hur dom 34 personerna som kommer på vårt bröllop tänker och känner för detta.
  • Hannaz

I väldigt många frågaor så får personer svar att man ska bestämma själva över sitt bröllop och att föräldrar, svärföräldrar kusiner, syskon och bryllingar som har åsikter snällt får finna sig i brudparets vilja ang hur många de vill bjuda, var bröllopet ska stå etc etc. Men tydligen ska det visas extra mkt respekt mot dem som tycker att det är fel med brudöverlämning. Dessa människor som verkligen "tänkt till" och kommit fram till "rätt" beslut borde väl vara psykiskt starka nog att hantera att någon i deras släkt eller vänskapskrets vill att dennes far ska följa henne i kyrkan eller tror ni att de kommer att lida av posttraumatiskt stresssyndrom resten av livet sen?

Så snart jag får reda på att nån jag umgås med röstar på Moderaterna så måste jag genast sluta umgås med vederbörande. Folk som röstar på dem har nämligen enligt min åsikt inte tänkt till... Det är stötande med bakåtsträvande människor som dem...

• MarianneL
    Hannaz skrev 2009-04-26 22:31:29 följande:
    Så snart jag får reda på att nån jag umgås med röstar på Moderaterna så måste jag genast sluta umgås med vederbörande. Folk som röstar på dem har nämligen enligt min åsikt inte tänkt till... Det är stötande med bakåtsträvande människor som dem...
    haha förlåt men detta var nog något av det roligaste jag läst på länge!
  • Bambi76
    I väldigt många frågaor så får personer svar att man ska bestämma själva över sitt bröllop och att föräldrar, svärföräldrar kusiner, syskon och bryllingar som har åsikter snällt får finna sig i brudparets vilja ang hur många de vill bjuda, var bröllopet ska stå etc etc. Men tydligen ska det visas extra mkt respekt mot dem som tycker att det är fel med brudöverlämning. Dessa människor som verkligen "tänkt till" och kommit fram till "rätt" beslut borde väl vara psykiskt starka nog att hantera att någon i deras släkt eller vänskapskrets vill att dennes far ska följa henne i kyrkan eller tror ni att de kommer att lida av posttraumatiskt stresssyndrom resten av livet sen?Så snart jag får reda på att nån jag umgås med röstar på Moderaterna så måste jag genast sluta umgås med vederbörande. Folk som röstar på dem har nämligen enligt min åsikt inte tänkt till... Det är stötande med bakåtsträvande människor som dem...
  • Aleta

Det finns faktiskt många som kommer med råd som t ex:
    "Bröllopet är bara en dag i ditt liv, är det värt att offra dina vänner/släktingar för det?"
    I alla fall i de "tyngre" frågorna. Om det gäller färg på servetterna så finns det nog inte så många som bryr sig, men om en av gästerna har någon stark aversion mot t ex rosa, så tycker jag att man kan undvika det.

Människorna runt omkring en är bra mycket viktigare än att man får precis som man vill på sitt bröllop. Även de människor man inte känner är faktiskt viktiga.

Sedan har jag märkt att man läser inte så noga de inlägg som inte håller med, eller blir helt enkelt arg på dem.
    Så jag håller inte med dig.

Dessutom skulle jag önska att du, i dina inlägg, kunde föra en lite mer saklig diskussion istället för att försöka förlöjliga.
    Du vet lika bra som jag att ingen säger att man ska sluta umgås med dem som har valt överlämning utan vi försöker diskutera sakfrågan. Din liknelse med moderater är därför inte alls relevant utan, i mitt tycke bara lite löjlig. (Sorry.)

I väldigt många frågaor så får personer svar att man ska bestämma själva över sitt bröllop och att föräldrar, svärföräldrar kusiner, syskon och bryllingar som har åsikter snällt får finna sig i brudparets vilja ang hur många de vill bjuda, var bröllopet ska stå etc etc. Men tydligen ska det visas extra mkt respekt mot dem som tycker att det är fel med brudöverlämning. Dessa människor som verkligen "tänkt till" och kommit fram till "rätt" beslut borde väl vara psykiskt starka nog att hantera att någon i deras släkt eller vänskapskrets vill att dennes far ska följa henne i kyrkan eller tror ni att de kommer att lida av posttraumatiskt stresssyndrom resten av livet sen?Så snart jag får reda på att nån jag umgås med röstar på Moderaterna så måste jag genast sluta umgås med vederbörande. Folk som röstar på dem har nämligen enligt min åsikt inte tänkt till... Det är stötande med bakåtsträvande människor som dem...
  • Bambi76

Anledningen till att jag vet det är för att jag har pratat med dom om det tidigare innan dom visste att vi skulle gifta oss.
    Min famlij har alltid varit för det och min pappa gick in tillsammans med min syster när hon gifte sig..
    Fly by night skrev 2009-04-26 22:05:57 följande:

Vilken är anledningen till att du tagit reda på hur de 34 känner och tänker i just brudöverlämningsfrågan?
  • Aleta

Vad intressant att ni har diskuterat det.
    Tog ni upp alla aspekter på det då eller valde ni att inte ta med det?

Bambi76 skrev 2009-04-27 09:02:57 följande:
    Anledningen till att jag vet det är för att jag har pratat med dom om det tidigare innan dom visste att vi skulle gifta oss.Min famlij har alltid varit för det och min pappa gick in tillsammans med min syster när hon gifte sig..Fly by night skrev 2009-04-26 22:05:57 följande:
  • Bambi76

Vi diskuterade det när min syster skulle gifta sig.
    Ja, vi är VÄL medvetna om dom andra aspekterna eftersom att min pappa är katolik (dock ej utövande katolik)men han ser det inte heller på samma sätt som ni gör ändå.

Aleta skrev 2009-04-27 09:07:03 följande:
    Vad intressant att ni har diskuterat det. Tog ni upp alla aspekter på det då eller valde ni att inte ta med det?
  • Glimta

Vad tycker ni om brudens mor skulle följa bruden till altaret då??

Svar på tråden Överlämnade av pappa