• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Hammerman

Varmkorv med bröd: 10 kr
    Senap: 1 kr
    Ketchup: 1 kr
    Kanelbulle: 5 kr
    Festis: 5 kr
    Kaffe: 5 Kr

• Ninni och P3
    b2b09 skrev 2009-04-27 15:03:50 följande:
    Jag förstår vad du menar.. .men samtidigt så tycker jag att det måste vara upp till var och en.. jag tror absolut inte att alla lägger samma vikt vid denna handling. Jag ser det som en fin gest att vilja ha med sina föräldrar vid vigseln (mer än att de sitter och tittar på), jag struntar faktiskt i vad det symboliserar för någon annan.. för mig finns det inget "fult, fel eller dåligt" över den handlingen. Och med det känner jag att jag har sagt mitt i detta ämne. =)
    måste hålla med här..min styvfar ska överlämna mig(om nu prästinnan säger att d ä oki)och jag frågade honom om han ville d för att va snäll och mer för min skull än för någon annans.
    Men som sagt alla gör som dom vill och kan.
    Hoppas era dagar blir/blev som ni vill/Ninni
  • MulleNuh

då tar jag en senap tack!

Hammerman skrev 2009-04-27 15:33:14 följande:
    Varmkorv med bröd: 10 krSenap: 1 krKetchup: 1 krKanelbulle: 5 kr Festis: 5 krKaffe: 5 Kr
  • feministbrud

Extra för senap och ketchup, det var det värsta Men jag tar en korv med senap och ketcup ändå!

Varmkorv med bröd: 10 krSenap: 1 krKetchup: 1 krKanelbulle: 5 kr Festis: 5 krKaffe: 5 Kr
  • Imma

Kanelbulle och en kaffe för mig tack. En eloge för att priserna är relativt låga trots din monopolställning!

• Duchess

En detalj bara: Det heter inte prästinna. Det för tankarna till gamla grekiska kulter, tycker jag Präst är en könsneutral yrkestitel, precis som t ex jurist och läkare.

Ninni och P3 skrev 2009-04-27 15:34:50 följande:

måste hålla med här..min styvfar ska överlämna mig(om nu prästinnan säger att d ä oki)och jag frågade honom om han ville d för att va snäll och mer för min skull än för någon annans.Men som sagt alla gör som dom vill och kan.Hoppas era dagar blir/blev som ni vill/Ninni
  • Ore
    b2b09 skrev 2009-04-27 15:03:50 följande:
    Jag förstår vad du menar.. .men samtidigt så tycker jag att det måste vara upp till var och en.. jag tror absolut inte att alla lägger samma vikt vid denna handling. Jag ser det som en fin gest att vilja ha med sina föräldrar vid vigseln (mer än att de sitter och tittar på), jag struntar faktiskt i vad det symboliserar för någon annan.. för mig finns det inget "fult, fel eller dåligt" över den handlingen. Och med det känner jag att jag har sagt mitt i detta ämne. =)
    Nej, det har ju diskussionen i denna tråden, och många andra, bevisat - att alla inte lägger samma symbolik i saker och ting. Lägger vikt i det verkar dock båda "sidor" göra, för det är inte många som verkar tycka att det är en bagatell i sammanhanget. De som vill ha brudöverlämning verkar lägga mycket stor vikt vid det, annars borde man ju kunna överge idén om inte prästen tycker att det är en bra idé...

Och angående att "vilja ha sina föräldrar med sig". Varför tar man då bara med sig en förälder? Och varför är det just bruden som behöver ha med sig denne förälder? Och inte brudgummen? Detta då eftersom överlämning för de allra flesta som vill ha det innebär att just BRUDEN blir överlämnad av sin pappa, och ingen annan...
  • Ore

En festis och en kanelbulle hit tack, hammerman!

• Celeste97

En varmkorv, en Festis och ketchup tack!
    Går det bra att få betalt med min egen virtuella valuta Celeste-kronor?

• Celeste97

Duchess skrev 2009-04-27 15:50:49 följande:

En detalj bara: Det heter inte prästinna. Det för tankarna till gamla grekiska kulter, tycker jag
    Nejdå. Du kan själv välja vad ordet prästinna symboliserar!
Svar på tråden Överlämnade av pappa