• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Hannaz

Nej men det verkar som att folk i gemen kommer att finna det stötande och sitta och skruva på sig i kyrkbänkarna. Jag tycker att era farhågor är grovt överdrivna. Jag är inte intresserad av att föra en "saklig" diskussion med folk som tycker att om man kommer fram till något annat svar än dem så har man inte "tänkt till". Den här frågan har antagit astronomiska proportioner i förhållande till dess värde och jag orkar rent krasst inte engagera mig på ett djupare plan än såhär. Man kanske inte ska slutar umgås med folk som valt brudöverlämning, men visst kliar det i fingrarna hos er att ta ett rejält snack med dem för att få dem på rätt spår tankemässigt.

Aleta skrev 2009-04-27 07:22:54 följande:
    Det finns faktiskt många som kommer med råd som t ex:"Bröllopet är bara en dag i ditt liv, är det värt att offra dina vänner/släktingar för det?"I alla fall i de "tyngre" frågorna. Om det gäller färg på servetterna så finns det nog inte så många som bryr sig, men om en av gästerna har någon stark aversion mot t ex rosa, så tycker jag att man kan undvika det.Människorna runt omkring en är bra mycket viktigare än att man får precis som man vill på sitt bröllop. Även de människor man inte känner är faktiskt viktiga. Sedan har jag märkt att man läser inte så noga de inlägg som inte håller med, eller blir helt enkelt arg på dem.Så jag håller inte med dig.Dessutom skulle jag önska att du, i dina inlägg, kunde föra en lite mer saklig diskussion istället för att försöka förlöjliga.Du vet lika bra som jag att ingen säger att man ska sluta umgås med dem som har valt överlämning utan vi försöker diskutera sakfrågan. Din liknelse med moderater är därför inte alls relevant utan, i mitt tycke bara lite löjlig. (Sorry.)
  • feministbrud

Jo, precis. En nöjd feminist har ju inget att kämpa för.

Haha, jag är iaf inte en nöjd politiker

Celeste97 skrev 2009-04-27 10:48:50 följande:
    Alltså, ligger det inte lite i feminismens natur att inte bara sitta och vara nöjd? En nöjd feminist borde rimligen ha slutat kämpa för ett jämställt samhälle, och därför träffar man bara på missnöjda feminister (missnöjda i just de frågorna). Detsamma borde gälla politiker, lustigt nog är de politiker man ser i media ofta så otroligt nöjda... Eller vad tycker ni?
  • feministbrud

Det är klart att det kliar i fingrarna, varför tror du annars att vi diskuterar detta här?

Denna fråga ÄR viktig, men så klart inte världens viktigaste. Och hur mycket jag än disktuerat frågan så har jag inte fått ett tillfredställande svar på varför man vill ändra innebörden i en kvinnoförnedrande sed för att legitimera att man själv gör så. Varför vill man göra så? Det övergår mitt förstånd.

Det var ingen som svarade på mitt inlägg om jag skulle vilja bli framburen i bur. Skulle ni då köpa att jag gjorde det som fin gest mot de som bär mig? Eller för att min man inte ska få se mig före vigseln? OCh skulle ni respektera den präst som gick med på en sådan utformad vigsel?

Hannaz skrev 2009-04-27 11:42:36 följande:
    Nej men det verkar som att folk i gemen kommer att finna det stötande och sitta och skruva på sig i kyrkbänkarna. Jag tycker att era farhågor är grovt överdrivna. Jag är inte intresserad av att föra en "saklig" diskussion med folk som tycker att om man kommer fram till något annat svar än dem så har man inte "tänkt till". Den här frågan har antagit astronomiska proportioner i förhållande till dess värde och jag orkar rent krasst inte engagera mig på ett djupare plan än såhär. Man kanske inte ska slutar umgås med folk som valt brudöverlämning, men visst kliar det i fingrarna hos er att ta ett rejält snack med dem för att få dem på rätt spår tankemässigt.
  • Burre Präst

Hammerman, var är förfriskningarna?

• b2b09

Hmm.. jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna fråga... (vet ni hur många det är??) Men jag kan rent spontant känna att om jag som brud skulle vilja bli överlämnad av min far (för att det är en gammal tradition, inte för att symbolikens skull) så är det väl upp till mig och möjligtvis min man om vi vill ha det så?! Inte skulle jag då bry mig om mina gäster tog illa upp av en sådan handling (fast jag kan inte heller förstå att man skulle ta illa upp... det är ett bröllop!!)Bröllopet är ju för vår (parets) skull, ingen annans. Så ser jag på det i allafall.
    Lägger som sagt ingen vikt vid vad handlingen betyder helt symboliskt, utan vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det...
    =)

• Ore
    Hannaz skrev 2009-04-27 11:42:36 följande:
    Nej. Det gör det inte. Jag kan känna mig besviken, över att en väninna inte har "tänkt till" enligt min åsikt, och hade brudöverlämning på sitt bröllop trots att jag vet att hon är för jämlikhet på alla plan. Men det kliar inte i några fingrar... Oavsett vad hon tänkte eller inte tänkte, så går det inte att ändra det, utan skulle hon ångra sig så leder ju det bara till att hon i efterhand blir besviken på den delen av sin bröllopsdag.

Och det är en av anledningarna till att jag debatterar här. Alla blivande brudar som läser denna debatten har möjlighet att tänka till före. Om de ändå väljer brudöverlämning, och senare i livet ångrar detta, så behöver de i alla fall inte känna att "ingen hade talat om för mig vad det betydde".

I övrigt: Vad har negativ symbolik för värde? När det gäller frågor kring rasism och främlingsfientlighet så har det fått stort värde. Varför kan det inte få ha det även i jämställdhetsfrågor?

Förresten, om du inte är intresserad av att föra en saklig diskussion så är det kanske lämpligt att du lämnar tråden? Och bara återvänder om du återfinner intresset för att diskutera på ett sakligt sätt.

Burre: Var det inte på sidan 74 det utlovades förfriskningar? Ser fram emot det... Jag föredrar alkoholfri förfriskning, tack
  • Imma

Men nu är det ju inte en gammal tradition. Den gamla traditionen i svenska kyrkan är att man går in tillsammans.

Om du inte skulle bry dig om att dina gäster kunde ta illa upp är såklart upp till dig själv. För mig är det mycket viktigt att våra gäster har en bra dag. Jag är stolt över att släkt och vänner vill komma och fira tillsammans med oss, så jag ser det inte alls som MIN dag.

b2b09 skrev 2009-04-27 14:08:14 följande:
    Hmm.. jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna fråga... (vet ni hur många det är??) Men jag kan rent spontant känna att om jag som brud skulle vilja bli överlämnad av min far (för att det är en gammal tradition, inte för att symbolikens skull) så är det väl upp till mig och möjligtvis min man om vi vill ha det så?! Inte skulle jag då bry mig om mina gäster tog illa upp av en sådan handling (fast jag kan inte heller förstå att man skulle ta illa upp... det är ett bröllop!!)Bröllopet är ju för vår (parets) skull, ingen annans. Så ser jag på det i allafall. Lägger som sagt ingen vikt vid vad handlingen betyder helt symboliskt, utan vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det...=)
  • Ore
    b2b09 skrev 2009-04-27 14:08:14 följande:
    Hmm.. jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna fråga... (vet ni hur många det är??) Men jag kan rent spontant känna att om jag som brud skulle vilja bli överlämnad av min far (för att det är en gammal tradition, inte för att symbolikens skull) så är det väl upp till mig och möjligtvis min man om vi vill ha det så?! Inte skulle jag då bry mig om mina gäster tog illa upp av en sådan handling (fast jag kan inte heller förstå att man skulle ta illa upp... det är ett bröllop!!)Bröllopet är ju för vår (parets) skull, ingen annans. Så ser jag på det i allafall. Lägger som sagt ingen vikt vid vad handlingen betyder helt symboliskt, utan vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det...=)
    Nu är det ju så att Svenska kyrkan (som organisation) avråder bestämt från brudöverlämning, på grund av symboliken, men har låtit det vara upp till varje präst att efterleva denna önskan. Vissa präster verkar tycka att det är okej, vissa gör det absolut inte, och i vissa församlingar finns gemensamma beslut att inte tillåta brudöverlämning.

Jag kan fascineras över hur många som tycker det är bekvämt att ha en ritual i kyrkan, som kyrkan de facto avråder ifrån. Och ÄNDÅ tycker man att man kan lägga sin egen symbolik i det hela?

*glad att verkligheten ser annorlunda ut än BT-versionen*
  • MulleNuh

"vår" präst kunde inte alls förstå att man ville gå in med pappsen, men han förbjöd det absolut inte..
    Han tycket ju att det har kommit med stormsteg hit och att det blivit rätt vanligt..

Jag tycker också det är synd att dom inte vill säga tvär nej om dom nu inte alls gillar det..

Svar på tråden Överlämnade av pappa