Hannaz skrev 2009-04-27 11:42:36 följande:
Nej men det verkar som att folk i gemen kommer att finna det stötande och sitta och skruva på sig i kyrkbänkarna. Jag tycker att era farhågor är grovt överdrivna. Jag är inte intresserad av att föra en "saklig" diskussion med folk som tycker att om man kommer fram till något annat svar än dem så har man inte "tänkt till". Den här frågan har antagit astronomiska proportioner i förhållande till dess värde och jag orkar rent krasst inte engagera mig på ett djupare plan än såhär. Man kanske inte ska slutar umgås med folk som valt brudöverlämning, men visst kliar det i fingrarna hos er att ta ett rejält snack med dem för att få dem på rätt spår tankemässigt.
Nej. Det gör det inte. Jag kan känna mig besviken, över att en väninna inte har "tänkt till" enligt min åsikt, och hade brudöverlämning på sitt bröllop trots att jag vet att hon är för jämlikhet på alla plan. Men det kliar inte i några fingrar... Oavsett vad hon tänkte eller inte tänkte, så går det inte att ändra det, utan skulle hon ångra sig så leder ju det bara till att hon i efterhand blir besviken på den delen av sin bröllopsdag.
Och det är en av anledningarna till att jag debatterar här. Alla blivande brudar som läser denna debatten har möjlighet att tänka till före. Om de ändå väljer brudöverlämning, och senare i livet ångrar detta, så behöver de i alla fall inte känna att "ingen hade talat om för mig vad det betydde".
I övrigt: Vad har negativ symbolik för värde? När det gäller frågor kring rasism och främlingsfientlighet så har det fått stort värde. Varför kan det inte få ha det även i jämställdhetsfrågor?
Förresten, om du inte är intresserad av att föra en saklig diskussion så är det kanske lämpligt att du lämnar tråden? Och bara återvänder om du återfinner intresset för att diskutera på ett sakligt sätt.
Burre: Var det inte på sidan 74 det utlovades förfriskningar? Ser fram emot det... Jag föredrar alkoholfri förfriskning, tack