• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Lady o Lufsen

Avråder hit och avråder dit...det görs väl om skiljsmässa också?

• b2b09

Imma, tror att du missförstår mig lite... jag vill självklart att mina gäster skall ha det bra, men de är ju där för MITT bröllop och jag har svårt att se att de skulle ta illa upp över hur jag har valt att gifta mig...
    Nu ska jag inte bli överlämnad... det var bara en rent hypotetisk tanke att varje brud/brudpar måste ju få bestämma det själv...
    Och angående detta med att det är en gammal tradition så är jag inte särskilt påläst på ämnet, jag trodde faktiskt att det var en gammal tradition.. antar att jag hade fel...=)
    Tycker fortfarande att vigseln (det jag kallar bröllop) är för parets skulle. Festen är för gästerna!
    Men vi ska gifta oss borgerligt utan någon som helst form av överlämning eller liknande så det var som sagt bara en tanke i vilket fall....

• Ore
    MulleNuh skrev 2009-04-27 14:20:13 följande:
    "vår" präst kunde inte alls förstå att man ville gå in med pappsen, men han förbjöd det absolut inte..Han tycket ju att det har kommit med stormsteg hit och att det blivit rätt vanligt..Jag tycker också det är synd att dom inte vill säga tvär nej om dom nu inte alls gillar det..
    Jag kan ibland undra om präster överlag håller sig à jour med vad som sägs på kyrkomöten och liknande, där dessa frågor diskuteras.

Vore litet intressant att veta hur information i frågan når ut till prästerna... Vet de präster som tycker att det är ok med brudöverlämning att deras "koncern" har som uttalad praxis att inte gå med på det.
  • feministbrud

Inte kategiorsikt, det har jag svårt att tro.

Lady o Lufsen skrev 2009-04-27 14:24:39 följande:

Avråder hit och avråder dit...det görs väl om skiljsmässa också?
  • Lady o Lufsen
    feministbrud skrev 2009-04-27 14:26:46 följande:
    Inte kategiorsikt, det har jag svårt att tro.Lady o Lufsen skrev 2009-04-27 14:24:39 följande:
    ... vill du mena att brudöverlämning gör det då?
    Det har jag svårt att tro med tanke på alla som faktiskt har eller ska gå in med sin pappa.
  • Burre Präst
    b2b09 skrev 2009-04-27 14:08:14 följande:
    Hmm.. jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna fråga... (vet ni hur många det är??) Men jag kan rent spontant känna att om jag som brud skulle vilja bli överlämnad av min far (för att det är en gammal tradition, inte för att symbolikens skull) så är det väl upp till mig och möjligtvis min man om vi vill ha det så?! Inte skulle jag då bry mig om mina gäster tog illa upp av en sådan handling (fast jag kan inte heller förstå att man skulle ta illa upp... det är ett bröllop!!)Bröllopet är ju för vår (parets) skull, ingen annans. Så ser jag på det i allafall. Lägger som sagt ingen vikt vid vad handlingen betyder helt symboliskt, utan vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det...=)
    Dags att gjuta lite olja på brasan? :-P

b2b09: Eftersom du inte läst hela tråden (nej det har inte jag heller, men jag följde de två föregående ganska länge) tänkte jag att det är ett par saker du kanske inte känner till.

För det första: Brudöverlämning är ingen gammal tradition i Sverige. Det kan verka förvånande, men så är det i alla fall.

För det andra: Principen "vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det" gäller inte alltid. Ett tillfälle när det inte gäller är när man väljer att vigas i Svenska Kyrkan.

För det tredje: Hela poängen med symboler är att de definieras gemensamt i ett större sammanhang än det individuella. Det betyder att det en individ anser inte är grund för att bestämma vad en symbol betyder.

Sådär. Nu har jag slängt på bränsle för en sådär 3-400 inlägg till skulle jag tro.

Var det sidan på 74 som Hammerman skulle bjuda på förfriskningar?
  • Ore
    b2b09 skrev 2009-04-27 14:24:40 följande:
    Imma, tror att du missförstår mig lite... jag vill självklart att mina gäster skall ha det bra, men de är ju där för MITT bröllop och jag har svårt att se att de skulle ta illa upp över hur jag har valt att gifta mig...Nu ska jag inte bli överlämnad... det var bara en rent hypotetisk tanke att varje brud/brudpar måste ju få bestämma det själv... Och angående detta med att det är en gammal tradition så är jag inte särskilt påläst på ämnet, jag trodde faktiskt att det var en gammal tradition.. antar att jag hade fel...=)Tycker fortfarande att vigseln (det jag kallar bröllop) är för parets skulle. Festen är för gästerna! Men vi ska gifta oss borgerligt utan någon som helst form av överlämning eller liknande så det var som sagt bara en tanke i vilket fall....
    Nej. I Sverige har det visserligen funnits olika lokala variationer, men den information jag har fått i frågan är att det sedan 1300-talet varit praxis att svenska brudpar går tillsammans in i kyrkan, för att visa att det är av egen fri vilja de gifter sig.

Innan dess var det vanligaste att paret vigdes på kyrktrappan och sedan som gifta gick gemensamt in i kyrkan för att fira mässa.

Brudöverlämning har alltså inte varit vanligt förekommande (finns säkert lokala undantag), utan är överlag en modern fluga, som verkar öka (men väldigt få verkar anse att de fått idén från hollywoodfilmer...)

Givetvis är vigseln för parets skull, men ska man blanda in brudens pappa i resonemanget så antar jag att man anser att vigseln inte enbart är för parets skull? Då är den även för pappans skull, eller?
  • Lady o Lufsen

Burre Präst skrev 2009-04-27 14:29:52 följande:

Dags att gjuta lite olja på brasan?........slängt på bränsle för en sådär 3-400 inlägg till skulle jag tro.

Säkert...och jag vill inte vara med när oljeplattformen exploderar så jag tackar för mig
  • feministbrud

De som avråder brudöverlämning gör det i alla fall, men de som rådgör i skilsmässor ser till den enskillda situationen. Det var det jag menade.

Lady o Lufsen skrev 2009-04-27 14:28:27 följande:

... vill du mena att brudöverlämning gör det då?Det har jag svårt att tro med tanke på alla som faktiskt har eller ska gå in med sin pappa.
  • Imma

Jag har skrivit i tidigare inlägg (men eftersom jag står för ungefär hälften av de drygt 700 inläggen i den här tråden förstår jag att du inte har läst alla) att det finns så många som skulle kunna ta illa upp för att man väljer överlämning. Jag har varit på sådana bröllop och jag skulle aldrig påpeka för dessa hur jag ser på överlämningen, utan det skulle jag behålla för mig själv. Dock skulle jag se på bröllopet (och ärligt talat även på deras förhållande) på ett lite annorlunda sätt.

Det är ju det vi "motståndare" är ute efter i den här tråden, att belysa den andra sidan av denna "charmiga gest" och om man ändå väljer överlämningen (och gifter sig borgerligt), så har man åtminstone fattat ett informerat beslut.

b2b09 skrev 2009-04-27 14:24:40 följande:
    Imma, tror att du missförstår mig lite... jag vill självklart att mina gäster skall ha det bra, men de är ju där för MITT bröllop och jag har svårt att se att de skulle ta illa upp över hur jag har valt att gifta mig...Nu ska jag inte bli överlämnad... det var bara en rent hypotetisk tanke att varje brud/brudpar måste ju få bestämma det själv... Och angående detta med att det är en gammal tradition så är jag inte särskilt påläst på ämnet, jag trodde faktiskt att det var en gammal tradition.. antar att jag hade fel...=)Tycker fortfarande att vigseln (det jag kallar bröllop) är för parets skulle. Festen är för gästerna! Men vi ska gifta oss borgerligt utan någon som helst form av överlämning eller liknande så det var som sagt bara en tanke i vilket fall....
Svar på tråden Överlämnade av pappa