b2b09 skrev 2009-04-27 14:08:14 följande:
Hmm.. jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna fråga... (vet ni hur många det är??) Men jag kan rent spontant känna att om jag som brud skulle vilja bli överlämnad av min far (för att det är en gammal tradition, inte för att symbolikens skull) så är det väl upp till mig och möjligtvis min man om vi vill ha det så?! Inte skulle jag då bry mig om mina gäster tog illa upp av en sådan handling (fast jag kan inte heller förstå att man skulle ta illa upp... det är ett bröllop!!)Bröllopet är ju för vår (parets) skull, ingen annans. Så ser jag på det i allafall. Lägger som sagt ingen vikt vid vad handlingen betyder helt symboliskt, utan vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det...=)
Dags att gjuta lite olja på brasan? :-P
b2b09: Eftersom du inte läst hela tråden (nej det har inte jag heller, men jag följde de två föregående ganska länge) tänkte jag att det är ett par saker du kanske inte känner till.
För det första: Brudöverlämning är ingen gammal tradition i Sverige. Det kan verka förvånande, men så är det i alla fall.
För det andra: Principen "vill jag göra på ett visst sätt så gör jag det" gäller inte alltid. Ett tillfälle när det inte gäller är när man väljer att vigas i Svenska Kyrkan.
För det tredje: Hela poängen med symboler är att de definieras gemensamt i ett större sammanhang än det individuella. Det betyder att det en individ anser inte är grund för att bestämma vad en symbol betyder.
Sådär. Nu har jag slängt på bränsle för en sådär 3-400 inlägg till skulle jag tro.
Var det sidan på 74 som Hammerman skulle bjuda på förfriskningar?