• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Imma

Men varför väljer du att benämna personen som just feminist för att hon var sur och bitter? Varför var det just att hon var feminist som du valde att koppla ihop med hennes negativa personlighet? Du kunde i såna fall lika gärna ha sagt att det var en sur och bitter vegetarian, ekonom, pollenallergiker eller liknande som du hade träffat.

Bambi76 skrev 2009-04-24 20:11:51 följande:
    Om jag träffar sura människor så berättar jag det för mina vänner och min sambo. Vet inte hur du umgås med dina vänner, familj m.m men jag pratar med dom om allt som händer i mitt liv och om jag har varit hos en (ex)tandläkare så berättar jag det..Lika väl som jag berättar om jag träffat en sur och bitter feminist.
  • Celeste97

feministbrud skrev 2009-04-24 16:01:16 följande:

Cesium: Bitterfitta är väl en kvinna som ville mycket i livet, men gifte sig och skaffade barn och ser sin karriär flyga iväg medan hon byter blöjor och stryker skjortor. Och framförallt är bitter över sin livssituation.
    Måste man ha barn, eller kan man kvala in i laget ändå? *orolig*
  • Celeste97

Cesium skrev 2009-04-24 16:18:32 följande:

Mmhmm. Kan feminister och jämställdhetsivrare hjälpas åt på nåt sätt ändå? Om man inte kan få alla på ett spår skulle jag vilja få ut synergieffekter på nåt vänster istället.
    Jag ser inte problemet, utom möjligtvis att man lägger energi på att motarbeta varandra. Det är väl bra att man arbetar på flera olika nivåer, och ifrågasätter både stort som smått? Att några arbetar för fler kvinnor i styrelserummen, några för jämställd symbolik under vigseln och helst några som lägger krutet på att motarbeta orättvisor som slår mot män också!

Jag kan ärligt talat inte säga att jag hör till någon av grupperingarna mer eller mindre än till den andra. Möjligtvis är jag en sån där som börjar på b...
  • passionsblomman
    Celeste97 skrev 2009-04-24 21:23:54 följande:
    Möjligtvis är jag en sån där som börjar på b...
    Haha! nej du! det vägrar jag i sten att tro på!
  • Duchess

Brudnäbb?

Celeste97 skrev 2009-04-24 21:23:54 följande:
    Möjligtvis är jag en sån där som börjar på b...
  • Celeste97

passionsblomman skrev 2009-04-24 21:37:00 följande:

Haha! nej du! det vägrar jag i sten att tro på!
    Oh, men då känner du inte mig tillräckligt! Jag är både bitter och har en sån där typiskt ojämställd grej mellan benen...

Kom osökt att tänka på killen i Monthy Pythons film "Life of Brian":
    -My name is Loretta, and I will fight for my right to have babies!
  • passionsblomman

" men já ä inte bitter!"

Det är du inte det vet jag, sen får du ha vad du vill mellan benen vad mig anbelangar!

Celeste97 skrev 2009-04-24 21:49:11 följande:
    passionsblomman skrev 2009-04-24 21:37:00 följande:
    Oh, men då känner du inte mig tillräckligt! Jag är både bitter och har en sån där typiskt ojämställd grej mellan benen... Kom osökt att tänka på killen i Monthy Pythons film "Life of Brian": -My name is Loretta, and I will fight for my right to have babies!
  • feministbrud

HUr vet du att hon är feminist? Eller har alla feminister likadana t-shirtar som jag

Bambi76 skrev 2009-04-24 20:11:51 följande:
    Om jag träffar sura människor så berättar jag det för mina vänner och min sambo. Vet inte hur du umgås med dina vänner, familj m.m men jag pratar med dom om allt som händer i mitt liv och om jag har varit hos en (ex)tandläkare så berättar jag det..Lika väl som jag berättar om jag träffat en sur och bitter feminist.
  • Panzerfaust

OT:

Jag kan för mitt liv inte förstå hur en kvinna kan anse det "hedrande" eller önskavärt att ledas av sin pappa till altaret fullt medveten om symboliken i handlingen. Det spelare liksom ingen roll vilken tolkning man själv vill lägga på företeelsen själv när den inbyggda symboliken är att kvinnan inte är en individ kapabel att ta sina egna beslut och således måste hjälpas av sin far. Tycker ni också att era blivande män ska be er far om lov för att få gifta sig med er? Eller ännu bättre tycker ni att er far ska finna en man åt er så slipper ni bekymra er. Är man som kvinna positiv till brudöverlämning har man inte tänkt i mål och bör tänka om.

OffTopic:

Jag vägrar kalla mig för feminist då det ordet fullkomligt kapats av galenpannor, hbt-folk, genusdårar och vänsterfolk.

Däremot anser jag att man är totalt dum i huvudet om man inte anser att män och kvinnor inte ska ha samma möjligheter och lön i vad man än väljer att ta sig för (så länge biologin inte sätter stopp).

• passionsblomman
    Panzerfaust skrev 2009-04-24 22:19:10 följande:
    Tycker ni också att era blivande män ska be er far om lov för att få gifta sig med er?
    I TS förra tråd frågade hon om vi tyckte hon kunde ledas av sin son. I det ingick att hennes nya man frågade sonen om lov att gifta sig med dennes mamma.

jag undrade då hur detkom sig och hur de alla tänkte, men det fick jag aldrig något svar på. Ts har inte gjort anna än startat denna tråd också, där jhon är arg för uteblivet medhåll i den första. men jag är fortfarande nyfiken på hur man tänker i ett sådant upplägg...

Tanken att en ev ny man i mitt liv skulle fråga min vuxne son om lov om något som helst gällande mig, är helt främmande, så jag skulle verkligen vilja få en chans att förstå..
Svar på tråden Överlämnade av pappa