Hej Kjell,
Jag håller med dig på punkt 2 och 3, men tycker att det är olyckligt att du ser det så på punkt 1. Men vi kommer inte komma överens som du säger (vi är i alla fall överens om det :)).
Mycket att fundera på nu...
Kjell Präst skrev 2009-04-24 09:39:03 följande:
Jag gör här, därför att Passionsblomman bett mig, mitt absolut enda inlägg i den här tråden.Jag är en av de präster som inte gillar brudöverlämning (men har motvilligt tillåtit det vid två enskilda tillfällen)och mina skäl är flera:1)Det handlar förstås om att brudöverlämning traditionellt sett kan ses som kvinnoförtryckande, det symboliserar att en man överlämnar sin ägodel till en annan man - men detta skäl är inte mitt tyngsta. Jag är inte dummare än att jag förstår att inte en enda brud som vill bli överlämnad känner sig förtryckt eller vill sända sådana signaler.2)Jag tycker inte att vi behöver fler amerikanska seder - vi har en utmärkt tradition, att brudparet går in tillsammans i sitt nya liv. Det ser dessutom töntigt ut när kyrkporten öppnas, musiken spelar - och där kommer PAPPA med bruden.Det är inte pappan som ska gifta sig med bruden, utan brudgummen. 3)Brudöverlämning, och att bruden går in ensam till altaret skapar ett olyckligt fokus på bruden. Som om bruden förväntar sig att alla ska vända sig om coh säga "ooooohhhhh" när hon gör sin stora entré. Det är brudparets gemensamma dag, inte brudens egen.Jag är medveten om att jag inte kan övertyga någon med dessa argument, tvärtom har jag säkert retat många med detta inlägg.Men frågan kom upp om vilka skäl en präst kan ha och dessa är mina. Jag kommer inte i övrigt att blanda mig i den här diskussionen.