• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Duchess

Men hur kan samkönade relationer vara lika bra om män och kvinnor enligt dig är skapta olika och bra/dålia på olika saker? Det borde ju innebära att något fattas i samkönade relationer.

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:47:15 följande:

givetvis är enkönade relationer ett lika bra team ABSOLUT! Samhället i stort hade inte klarat sig med enbart ett kön.
  • Ore

Jag tycker om män och jag är stolt över att vara tillsammans med min. Jag är glad att jag inte är man och jag vill inte vara man. Jag är glad att män finns och för att män är män.Jag är glad åt mina manliga förfäder långt tillbaks i tiden som byggt upp samhällena och format oss detta land att leva i.Dessa män hade inte klarat denna bedrift utan kvinnan men vi hade inte heller klarat det utan mannen. Mannen och kvinnan är ett jäkla team och vi är skapta olika och är mer eller mindre bra på olika saker! Thats It!!Däremot anser jag att lika lön för lika jobb mm är en självklarhet men att kvinnan i svenska samhället är förtryckt....hallåå..åk till andra länder några år o välkommen tillbaks och för en diskussion.
    [/citat]

Lindbergs fru: Jag håller med dig till stor del, men inte i allt.

"Jag tycker om män och jag är stolt över att vara tillsammans med min." Samma här

"Jag är glad att jag inte är man och jag vill inte vara man."
    Jag hade nog varit lika glad om jag varit man, för då hade det varit min utgångspunkt, men just nu är jag fullkomligt nöjd med att vara kvinna.

"Jag är glad att män finns och för att män är män."
    Jag håller med om det första men fattar inte vad du menar med det andra. Vad är det som gör män till män, enligt dig? Förutom de uppenbara fysiska skillnaderna mot kvinnor, då...

"Jag är glad åt mina manliga förfäder långt tillbaks i tiden som byggt upp samhällena och format oss detta land att leva i.Dessa män hade inte klarat denna bedrift utan kvinnan men vi hade inte heller klarat det utan mannen." Skulle uttryckt mig annorlunda, för jag är precis lika glad och stolt över kvinnor som män som byggt upp samhället. Men med litet god vilja kan jag tro att vi menar samma sak... Tror ju inte kvinnor hade gjort ett sämre jobb om de fått vara mer aktivt delaktiga...

"Mannen och kvinnan är ett jäkla team och vi är skapta olika och är mer eller mindre bra på olika saker!" Här verkar vi ha ganska olika utgångspunkt. Visst är vi skapta olika rent fysiskt. Men rent egenskapsmässigt i övrigt så tror jag att det inte är så stora skillnader, egentligen. Jag tror att det är mycket traditioner, normer och gammal ohejdad vana som formar "kvinnliga" och "manliga" egenskaper. Med mer könsneutral uppfostran, i ett samhälle som inte lägger så tydliga värderingar och så mycket fokus på kvinnligt och manligt tror jag att man mycket mer skulle utveckla olika mänskliga drag.

Sedan anser jag dessutom att samhället borde bli bättre på att hantera mångfald i personligheter. I många situationer är egenskaper som anses som "manliga" i princip ett krav, i andra situationer är "kvinnliga" egenskaper ett måste. Och en man med "kvinnliga" egenskaper betraktas på ett visst sätt, och en kvinna med "manliga" egenskaper på ett annat. Båda tyvärr ofta på ett negativt sätt.

Jag tror heller inte att jag per automatik är ett bra team med samtliga män, bara för att jag är kvinna. Jag tror snarare att jag är ett bra team med en person som har vissa egenskaper som matchar mina, på ett lämpligt sätt. Om jag ser denna person som min livspartner så har det väl mest med sexuella preferenser att göra om det är en man eller kvinna jag väljer att vara med.

Angående din kommentar "men att kvinnan i svenska samhället är förtryckt....hallåå..åk till andra länder några år o välkommen tillbaks och för en diskussion."
    Så bara för att kvinnor i andra länder är betydligt mer ojämställda så gör det att alla kvinnor i Sverige är jämställda? Jag har varit i olika länder, jag har också talat med folk från andra länder, i många olika sammanhang. Men om du anser att vi har fullständig jämlikhet här i Sverige, så är du välkommen att ta del av mitt liv ett tag. Jag kan tala om att den största jämlikhetskampen jag gör, är som ensam kvinna i ledarposition på en avdelning med 70 män. Den avdelning vi jobbar tätt med är cirka 30 män. Så mina närmaste arbetskamrater består av 100 män. ´Det finns en del skiftande åsikter om min kompetens från mina underlydande, och det tycks vara väldigt lätt att skylla på att "jag är ju bara en jäntunge som inte vet bättre" när jag har fattat ett beslut som de inte riktigt gillar.

Så kom inte till mig och försök påstå att svenska kvinnor är helt och hållet jämställda!

• feministbrud

Så om kvinnor inte kan nå höga positioner i samhället beror det på brist på vilja? Tror du på allvar att det inte förekommer diskriminering pga kön i vårt land?

Mina grundstenar? Jag är liberal feminist som anser att det finns orättvisor i samhället som beror på vilket kön man har och jag vill göra något åt detta. Jag vill bekämpa könstoller som tvingar oss in i fack vi inte har valt.

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:40:53 följande:

Feministbrud. Kan du förklara dina grundstenar för mig så att jag inte har förutfattade meningar om dig?Det finns många högavlönade kvinnor, många framgångsrika kvinnliga företagare, många kvinnor på bra poster. Det är upp till en själv anser jag! Vill du nå toppen så kämpa för det. Sitt inte o va bitter.
  • Lindbergs fru

Vad är det för fack du blivit placerat i mot din vilja??

• Ore

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:40:53 följande:

Feministbrud. Kan du förklara dina grundstenar för mig så att jag inte har förutfattade meningar om dig?Det finns många högavlönade kvinnor, många framgångsrika kvinnliga företagare, många kvinnor på bra poster. Det är upp till en själv anser jag! Vill du nå toppen så kämpa för det. Sitt inte o va bitter.
    Tyvärr är det ett faktum att det i många situationer finns ett "glastak" för kvinnor. Det finns faktiskt högt uppsatta män som har vittnat om detta, att de medvetet låtit bli att välja kompetenta kvinnor till höga positioner, av de mest befängda anledningar - t.ex. att de årliga bastukalasen de brukade ha inte skulle vara acceptabla längre...

Jag tycker ju egentligen inte att kvotering är en bra lösning, eftersom jag föredrar att bli bedömd på kompetens och förmåga. Men är det rimligt att jag ska bevisa att jag är mycket mer kompetent än vilken man som helst, för att jag ska få ett jobb?

Är det någonsin en tillräcklig anledning att bland två likvärdigt kompetenta kandidater till ett jobb välja den vars kön är mest underrepresenterat i sammanhanget?
  • Ore

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:55:32 följande:

Vad är det för fack du blivit placerat i mot din vilja??
    Jag kan ge exempel, jag har på mitt jobb fått följande frågor/kommentarer:

- Fan vad trött du ser ut, har du inte sminkat dig?
    - Du, ska inte du gå hem och börja laga mat nu. När slutar maken jobba?
    - Du får be maken byta däcken när han kommer hem, de börjar se litet slitna ut.
    - Men du kan väl inte skruva ihop möbler!
    - Allvarligt talat, gumman, det där borde inte du befatta dig med, lämna det till oss som kan det där...

I samtliga fall tycker jag att jag har placerats i olika fack, där folk utifrån mitt kön har åsikter om vad jag kan/bör och inte kan/bör göra...
  • Aleta

Ojojoj, det är inte bara män som kämpar mot jämlikhet. Det kan vara oerhört svårt att komma in som ny kvinnlig chef över andra kvinnor.
    Tyvärr finns det ett stort antal kvinnor som hellre accepterar en manlig chef än att se till vilka egenskaper individen har oavsett vilket kön h*n råkar ha.

Som kvinna måste man ofta prestera dubbelt så bra som en man för att få samma erkännande. I alla fall i traditionellt mansdominerade miljöer.
    Been there - done that.

Jag upplever att de som kämpar så hårt för jämlikhet är just de som HAR kämpat sig upp och vet hur svårt det är som kvinna. Vi jobbar för att nästa generation ska få det lättare och det känns inte kul att så många uppenbarligen inte vet om hur samhället ser ut.

• Fjosok

...och skurkarna är alla männen.

Som vanligt

• Lindbergs fru

Ore med ett blink nu...
    Jag hade kontrat
    - Nä!
    - Nä, maten gjorde maken igår.
    - Ja, han brukar byta däck naken men jag har inte varit hemma de senaste eftermiddagarna så han har väntat..
    - Nä.
    - Jättegärna, jag går o tar en kopp kaffe. Tänker... hahaha kvinnlig list låt dom slita!!
    Jag är kvinna och behöver inte kunna allt. Rätt skönt faktiskt

Kom igen tjejer. Detta är ju inga problem.
    Är detta vad en feministisk kamp handlar om..

• Aleta

Snarare kvinnorna tycker jag i den här diskussionen...

Fjosok skrev 2009-04-23 18:11:26 följande:
    ...och skurkarna är alla männen.Som vanligt
Svar på tråden Överlämnade av pappa