• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Jag är inte heller ute efter att bråka med dig!

passionsblomman skrev 2009-04-23 16:41:04 följande:
    Ja det tycker jag också att vi gör-fredligt. Jag är inte ute efter bråk. Bara att göra mig förstådd.
  • J D

LB5 skrev 2009-04-23 16:34:03 följande:
    Menade inte att såra dig på något sätt, ditt feministiska engagemang är viktigt. Men jag vill trycka på att det ibland kan slå bakut och att man ska vara försiktig i att välja vilka frågor som kan leda till förbättring, och vilka frågor som kan leda till att feminism i allmänhet ses som något negativt.Som exempel på de sakerna jag menar är t.ex "JD's" inlägg i början på tråden där hon presenterar en lista på saker hon vill åtgärda för att få det mer jämställt:--Jag ska inte ha slöja.Vi ska ha brudparsskål såvitt jag vet.Vi har båda två ringar var.Vi har inte valt brudfölje efter kön.Vi avsäger oss separata möhippor/svensexor eftersom sådana enkönade tillställningar känns rätt old fashioned och dessutom ofta urartar i stereotypa aktiviteter (såvitt vi har förstått).Vi lägger mer pengar på hans klädsel.Vi bordsplacerar inte efter heteronormativt partänkande.--Det är sådana saker jag menar, om man behöver gå med ljus och lyckta för att hitta saker som gör att man känner sig orättvist behandlad som kvinna så gör det resten av kvinnorna en fruktansvärd otjänst.

Jag behöver verkligen inte leta med ljus och lykta. Men jag tänker inte blunda.

Vi får väl hoppas att jag inte gör kvinnorna en otjänst när jag argumenterar om feminism med mina klasskompisar som mkt troligt kommer att vara högt uppsatta i näringslivet både i Sverige och internationellt. (Jag märker ju att flera av dem faktiskt har börjat tänka till mer så det verkar ju inte så iaf). Eller om jag väljer att bli domare och inte ifrågasätter kvinnornas klädval vid rättegång om våldtäkt. 

Jag tror på att leva efter mina ideal och jag står för dem. Sedan skrev jag inte att jag ville åtgärda de sakerna (som jag minns det) utan att det var saker som jag hade reflekterat över angående bröllop och ojämställdhet utöver brudöverlämningsfrågan.

• J D

Jag blev faktiskt uppriktigt ledsen över kommentaren att jag skulle göra kvinnor en otjänst genom att inte blunda för saker som jag tycker symboliserar orättvisa så jag lämnar nu den här debatten.

• Ore

Åh, skrev ett långt inlägg som försvann...

Ska försöa minnas vad jag skrev...

LB5: Vilka frågor är värda att lägga krut på, enligt dig?

Jag tycker att alla saker som visar på att kvinnor skulle vara underställda män, eller män vara underställda kvinnor, är värda att jobba med.

Det är också så att det ena inte utesluter det andra... En "larvig" grej som att jag ifrågasätter varför det finns sju olika alternativ på skor i typiska mans-storlekar på mitt jobb, men endast en typ av skor finns i typiska kvinno-storlekar, ledde direkt till att förrådschefen tog hem fler par skor i mindre storlekar, han såg även till att hitta alternativa skor med smalare läster, när jag påpekade att "normalläst" på arbetsskor var väldigt breda. Och vid ett annat tillfälle tänkte han till alldeles själv, och såg till att det fanns byxor även i damstorlekar. Och han har dessutom varit litet irriterad över att det inte finns jackor i damstorlekar (min jacka är i minsta storleken, för bred över axlarna, jag skulle kunna vara gravid i nionde månaden i den och den sitter ändå väldigt tight över höfterna, och då är jag storlek 34/36, och inte särskilt oproportionerligt byggd).

Förhoppningsvis kanske han tar med sig tänkandet även i andra situationer, och då anser jag att jag har bidragit till en litet bättre värld...

Kanske han t.o.m. sprider tänkandet vidare till någon annan, så blir det litet domino-effekt av det hela?

Så "struntgrejer" kan vara otroligt viktiga i längden!!! (Men "herr går man" är bara löjligt, det håller jag med om, en ordvits på här går man...)

• Lindbergs fru

Svar till Ore
    Jag tycker om män och jag är stolt över att vara tillsammans med min. Jag är glad att jag inte är man och jag vill inte vara man.
    Jag är glad att män finns och för att män är män.
    Jag är glad åt mina manliga förfäder långt tillbaks i tiden som byggt upp samhällena och format oss detta land att leva i.

Dessa män hade inte klarat denna bedrift utan kvinnan men vi hade inte heller klarat det utan mannen.

Mannen och kvinnan är ett jäkla team och vi är skapta olika och är mer eller mindre bra på olika saker! Thats It!!

Däremot anser jag att lika lön för lika jobb mm är en självklarhet men att kvinnan i svenska samhället är förtryckt....hallåå..
    åk till andra länder några år o välkommen tillbaks och för en diskussion.

• Duchess

Hur ser du på samkönade relationer? Blir de ett sämre team när de är två av samma kön i relationen?

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:28:37 följande:

Mannen och kvinnan är ett jäkla team och vi är skapta olika och är mer eller mindre bra på olika saker! Thats It!!
  • feministbrud

Varför måste man åka till ett annat land? Bara för någon annan har det värre betyder det inte att vi har det toppenbra.

Hallåååå! Varför tror du att kvinnor har mindre i lön? Varför är det fler kvinnor på universiteten, men inte på professorstjänsterna? Varför har kvinnor högre betyg, men lägre betalda jobb?

Eller du kanske hade missat att det var så?

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:28:37 följande:

Svar till OreJag tycker om män och jag är stolt över att vara tillsammans med min. Jag är glad att jag inte är man och jag vill inte vara man. Jag är glad att män finns och för att män är män.Jag är glad åt mina manliga förfäder långt tillbaks i tiden som byggt upp samhällena och format oss detta land att leva i.Dessa män hade inte klarat denna bedrift utan kvinnan men vi hade inte heller klarat det utan mannen. Mannen och kvinnan är ett jäkla team och vi är skapta olika och är mer eller mindre bra på olika saker! Thats It!!Däremot anser jag att lika lön för lika jobb mm är en självklarhet men att kvinnan i svenska samhället är förtryckt....hallåå..åk till andra länder några år o välkommen tillbaks och för en diskussion.
  • feministbrud

Varför ska man vara försiktig med att välja frågor som kan leda till förbittring? Ursäkta, men i den feminsitiska debatten är det nog jävligt viktigt att vara fruktansvärt oförsiktig som man ska nå någon vart.

LB5 skrev 2009-04-23 16:34:03 följande:
    Menade inte att såra dig på något sätt, ditt feministiska engagemang är viktigt. Men jag vill trycka på att det ibland kan slå bakut och att man ska vara försiktig i att välja vilka frågor som kan leda till förbättring, och vilka frågor som kan leda till att feminism i allmänhet ses som något negativt.Som exempel på de sakerna jag menar är t.ex "JD's" inlägg i början på tråden där hon presenterar en lista på saker hon vill åtgärda för att få det mer jämställt:--Jag ska inte ha slöja.Vi ska ha brudparsskål såvitt jag vet.Vi har båda två ringar var.Vi har inte valt brudfölje efter kön.Vi avsäger oss separata möhippor/svensexor eftersom sådana enkönade tillställningar känns rätt old fashioned och dessutom ofta urartar i stereotypa aktiviteter (såvitt vi har förstått).Vi lägger mer pengar på hans klädsel.Vi bordsplacerar inte efter heteronormativt partänkande.--Det är sådana saker jag menar, om man behöver gå med ljus och lyckta för att hitta saker som gör att man känner sig orättvist behandlad som kvinna så gör det resten av kvinnorna en fruktansvärd otjänst.
  • Lindbergs fru

Feministbrud. Kan du förklara dina grundstenar för mig så att jag inte har förutfattade meningar om dig?
    Det finns många högavlönade kvinnor, många framgångsrika kvinnliga företagare, många kvinnor på bra poster. Det är upp till en själv anser jag! Vill du nå toppen så kämpa för det. Sitt inte o va bitter.

• Lindbergs fru

givetvis är enkönade relationer ett lika bra team ABSOLUT! Samhället i stort hade inte klarat sig med enbart ett kön.

Svar på tråden Överlämnade av pappa