• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • feministbrud

Men är det verkligen omhändertagen du vill bli då? Eller så är det jag som uttrycker mig klumpigt. Såklart ska man ta hand om varandra i ett förhållande, men den ena tar inte hand om den andra. Det finns faktiskt kvinnor som vill bli omhändertagen i den icke-ömsesidiga bemärkelsen.

Bambi76 skrev 2009-04-23 16:12:03 följande:
    Ja, det är olika saker och jag vill känna det båda inför min blivande man.jag vill att min blivande man ska ta hand om mig och jag vill bli omhändertagen av honom (vet inte hur dom andra tjejerna resonerar kring detta så detta gäller enbart hur jag ser det)även om jag kan ta hand om mig själv till 100 %
  • Bambi76

Ja, det finns kvinnor som vill bli omhändertagna av sina män på icke-ömsesidiga grunder men det var inte riktigt det jag menade
    Det jag menade var att jag vill att min blivande man ska ta hand om mig och jag om honom...

feministbrud skrev 2009-04-23 16:14:49 följande:
    Men är det verkligen omhändertagen du vill bli då? Eller så är det jag som uttrycker mig klumpigt. Såklart ska man ta hand om varandra i ett förhållande, men den ena tar inte hand om den andra. Det finns faktiskt kvinnor som vill bli omhändertagen i den icke-ömsesidiga bemärkelsen.
  • Celeste97

feministbrud skrev 2009-04-23 16:05:12 följande:

Vill du känna dig kvinnlig eller vacker? Det är olika saker.Jag har haft långa debatter här på bt med brudar som tycker att det är stor skillnad mellan könen och att många egenskaper är könsmärkta.
    Det skulle vara en intressant tråd! Det blir så tradigt att bara diskutera brudöverlämning jämt och ständigt, däremot är jag sugen på att diskutera könssneutrala namn etc. Please?
  • Bambi76

Och jag har läst det du har skrivit!
    Jag börjar ångra mig att jag bad om ursäkt över att jag missuppfattat mina tolknigar när du ger mig en sån komentar tillbaka men det är inte det vi diskuterar här.
    Jag tycker iofs inte att jag läst för fort när jag läst dina inlägg.. men skit samma.. vi tycker olika helt enkelt och så kommer det att vara..

passionsblomman skrev 2009-04-23 16:09:47 följande:
    Jag har fortfarade inte gjort annat än läst vad du skriver.Så jag behöver bara inse det som står i dina inlägg.Så blanda inte in mig i att du missförstått/feltolkat är du snäll.Ber du om ursäkt?Ja det tycker jag att det var på tiden att du gjorde. Det är tradigt att sitta och svara dig på motfrågor som "varifrån har du fått att jag inte vill det"Det hade gått snabbare om du kunnat säga det tidigare, alltså att du misstuppfattade. Det händer att man är för snabb med att kommentera innan man läst ordentligt. Bättre att se att man gjort det då.Men dåså, då vet du vad jag menar nu då.
  • LB5

Menade inte att såra dig på något sätt, ditt feministiska engagemang är viktigt. Men jag vill trycka på att det ibland kan slå bakut och att man ska vara försiktig i att välja vilka frågor som kan leda till förbättring, och vilka frågor som kan leda till att feminism i allmänhet ses som något negativt.

Som exempel på de sakerna jag menar är t.ex "JD's" inlägg i början på tråden där hon presenterar en lista på saker hon vill åtgärda för att få det mer jämställt:

--
    Jag ska inte ha slöja.
    Vi ska ha brudparsskål såvitt jag vet.
    Vi har båda två ringar var.
    Vi har inte valt brudfölje efter kön.
    Vi avsäger oss separata möhippor/svensexor eftersom sådana enkönade tillställningar känns rätt old fashioned och dessutom ofta urartar i stereotypa aktiviteter (såvitt vi har förstått).
    Vi lägger mer pengar på hans klädsel.
    Vi bordsplacerar inte efter heteronormativt partänkande.
    --

Det är sådana saker jag menar, om man behöver gå med ljus och lyckta för att hitta saker som gör att man känner sig orättvist behandlad som kvinna så gör det resten av kvinnorna en fruktansvärd otjänst.

feministbrud skrev 2009-04-23 15:41:44 följande:
    Varför kallar du mitt feministiska engagemang för oriktigt?
  • Ore

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 15:11:28 följande:

Håller med Bambi76..Har som sagt inget med jämställdhet att göra.Även LB5 får medhåll i sitt inlägg ett sunt sådant till skillnad från andra.
    Du har inte svarat på vart dina inlägg igår skulle leda... "Tycker ni inte om män?"
  • passionsblomman

Så kommer det kanske att vara.

Min poäng är att ska man säga emot någon så är det ju bra att veta vad den sa från början.

I den här diskussionen så att du vill ändra vigselordningen jag inte håller med om skulle vara bra. Och jag tror det har gått fram nu. Då är jag nöjd.

Bambi76 skrev 2009-04-23 16:28:10 följande:
    Och jag har läst det du har skrivit!Jag börjar ångra mig att jag bad om ursäkt över att jag missuppfattat mina tolknigar när du ger mig en sån komentar tillbaka men det är inte det vi diskuterar här.Jag tycker iofs inte att jag läst för fort när jag läst dina inlägg.. men skit samma.. vi tycker olika helt enkelt och så kommer det att vara..
  • Bambi76

så bra att du är nöjd.
    Och vi kommer aldrig att enas men det är det ju ingen som heller har sagt att vi måste.
    Att du var emot att ändra/lägga till saker i vigselordningen förstog jag rätt tidigt men nu går vi vidare ..

passionsblomman skrev 2009-04-23 16:35:42 följande:
    Så kommer det kanske att vara.Min poäng är att ska man säga emot någon så är det ju bra att veta vad den sa från början. I den här diskussionen så att du vill ändra vigselordningen jag inte håller med om skulle vara bra. Och jag tror det har gått fram nu. Då är jag nöjd.
  • passionsblomman

Ja det tycker jag också att vi gör-fredligt. Jag är inte ute efter bråk. Bara att göra mig förstådd.

Bambi76 skrev 2009-04-23 16:38:48 följande:
    så bra att du är nöjd.Och vi kommer aldrig att enas men det är det ju ingen som heller har sagt att vi måste.Att du var emot att ändra/lägga till saker i vigselordningen förstog jag rätt tidigt men nu går vi vidare ..
Svar på tråden Överlämnade av pappa