• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Aleta

Är det OK att bara för att jag är kvinna så förutsätts jag vara telefonist utan några tekniska kunskaper?
    Ska jag behöva skämta med kunderna som ringer för att de ska se mig?
    Är det inte bättre att om man kontaktar ett företag med en viss kompetens att man ber om hjälp oavsett vem som svarar och i så fall blir slussad vidare?
    Att få höra som jag skrev tidigare:
    -Är det ingen där idag?
    Känns inte speciellt upplyftande.
    Jag svarade:
    Jo, jag är här, du pratar med mig. Kan du förklara problemet nu?
    (Jag hade bett honom tidigare, men han frågade bara efter manliga kolleger.)
    Jag löste hans problem på två minuter, men det hör inte hit. Han förutsatte att jag som kvinna inte kunde hjälpa honom.
    Det tycker jag är ett problem.

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 18:16:22 följande:

Ore med ett blink nu...Jag hade kontrat- Nä!- Nä, maten gjorde maken igår.- Ja, han brukar byta däck naken men jag har inte varit hemma de senaste eftermiddagarna så han har väntat..- Nä.- Jättegärna, jag går o tar en kopp kaffe. Tänker... hahaha kvinnlig list låt dom slita!!Jag är kvinna och behöver inte kunna allt. Rätt skönt faktisktKom igen tjejer. Detta är ju inga problem. Är detta vad en feministisk kamp handlar om..
  • Ore

Ore med ett blink nu...Jag hade kontrat- Nä!- Nä, maten gjorde maken igår.- Ja, han brukar byta däck naken men jag har inte varit hemma de senaste eftermiddagarna så han har väntat..- Nä.- Jättegärna, jag går o tar en kopp kaffe. Tänker... hahaha kvinnlig list låt dom slita!!Jag är kvinna och behöver inte kunna allt. Rätt skönt faktisktKom igen tjejer. Detta är ju inga problem. Är detta vad en feministisk kamp handlar om..
    Mina svar var:

- Nej, jag anpassar mig efter den allmänna standarden och tänkte att smink antagligen inte var ok eftersom ingen av er har det...
    - Nej, väntar jag en halvtimma till så har han nog både hunnit handla och laga maten...
    - Jaså, jag trodde att du skulle göra det åt mig. Så kan maken och jag ägna oss åt mer intressanta saker...
    - Jodå, jag och maken brukar slåss om vem som ska få skruva ihop dem, eftersom vi båda vill det...
    - Om du pausat precis före gumman, och inte sagt något mer, så hade den där meningen varit helt ok.

Jag tror allvarligt att det skulle vara en bättre värld om inte dessa fack fanns. Jag tror t.ex. inte att jämställda killar våldtar tjejer, misshandlar sina flickvänner/fruar och liknande... Därmed inte sagt att ojämställda killar per automatik gör det, men med en mer jämställd syn på könen tror jag att detta skulla vare btydligt mer ovanligt.
  • feministbrud

Kvinnofacket. Jag är mer känslig än män, är sämre på teknik och bilar, gillar inte fotboll, är för söt föra att svära, förväntas inte ta några initiativ vad det gäller kärlek, gillar inte sex lika mycket som män, onanerar inte så ofta osv osv.

Har du aldrig råkat ut för att folk har fördomar om dig pga ditt kön?

Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:55:32 följande:

Vad är det för fack du blivit placerat i mot din vilja??
  • Bambi76

Kan inte annat än att hålla med dig.
    Lindbergs fru skrev 2009-04-23 17:40:53 följande:

Det är upp till en själv anser jag! Vill du nå toppen så kämpa för det. Sitt inte o va bitter.
  • feministbrud

Vem har sagt det? Många av de fördomar jag beskrev ovan har jag fått höra från kvinnor.

Fjosok skrev 2009-04-23 18:11:26 följande:
    ...och skurkarna är alla männen.Som vanligt
  • 090509
    Aleta skrev 2009-04-23 18:43:30 följande:
    Är det OK att bara för att jag är kvinna så förutsätts jag vara telefonist utan några tekniska kunskaper?
    Apropå att sätta in folk i fack.. så om man jobbar som telefonist så är man en ja vaddå? Jag är telefonist och har ganska avancerade (självlärda) tekniska kunskaper som man är tvungen att ha om man ska jobba på min arbetsplats. Har dessutom en annan utbildning men satsade lite fel för att det fanns inga jobb inom den branschen när jag var färdigutbildad.
    Tycker det är precis lika trist att folk dömer en efter ens arbete som efter kön
  • feministbrud

Det är klart att man kontrar, precis som Ore skrev, men det är ju inte det det handlar om! Tanken om att kvinnor när kvinnor och män är män är ju det som leder till att kvinnor får lägre lön och män inte tar ut lika mycket pappaledighet (för det inte inte alls bara männens "fel").

• feministbrud

Jo, det är helt sant. Jag har också jobbat som telefonist med universitetsutbildning och kompetens att göra hela andra jobb på samma arbetsplats. Men jag tror inte Aleta menade att tala illa om telefonister, utan det faktum att vissa inte tror att man har ett visst jobb bara för att man råkar vara kvinna.

090509 skrev 2009-04-23 19:33:16 följande:
    Apropå att sätta in folk i fack.. så om man jobbar som telefonist så är man en ja vaddå? Jag är telefonist och har ganska avancerade (självlärda) tekniska kunskaper som man är tvungen att ha om man ska jobba på min arbetsplats. Har dessutom en annan utbildning men satsade lite fel för att det fanns inga jobb inom den branschen när jag var färdigutbildad.Tycker det är precis lika trist att folk dömer en efter ens arbete som efter kön
Svar på tråden Överlämnade av pappa