• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • MulleNuh
    Men detta beslut kommer stå fast!! Det lovar jag!
    passionsblomman skrev 2009-04-23 11:51:09 följande:
    ja det är hon!
  • Bambi76

Så länge du och din Pruttis är överrens och känner att det är rätt så är det rätt beslut ni tagit.
    Lycka till !

MulleNuh skrev 2009-04-23 11:52:00 följande:
  • Bambi76

så nu kan ni pricka av en omvänd på er lista
    obs!!! detta är ett skämt..menar inget illa mot varken mulle eller någon annan!!!!

• Aleta

*Ingen tror att de som vill bli överlämnade är för tvångsgifte.
    *Ingen tror att de som vill bli överlämnade är ojämställda.
    *Ingen tror att de som vill bli överlämnade här inne inte har valt sin make själv.

Vad vi pratar om är symboliken bakom brudöverlämningen. Här får man veta innebörden och kan därmed överväga sitt beslut och inse att man faktiskt skickar ut signaler som inte är enbart positiva, hur gärna man än vill att det ska vara så.
    Man får veta att man påverkar samhället i en riktning som vi alla, både för och emot, inte tycker är önskvärd.

Bambi76 skrev 2009-04-23 11:45:09 följande:
    Jag kan jobba för att kvinnor i andra länder inte ska behöva gifta sig med tvång och även vilja att min pappa går in med mig i kyrkan.Och för att slippa få frågan om hur jag tänker:Det finns nog ingen här inne som tycker att TVÅNGSGIFTE är ok, alltså när kvinnan INTE har fått välja själv vem hon ska gifta sig med. Men att av egen vilja valt den man ska gifta sig med och sen av EGEN VILJA valt att be sin pappa gå med en i kyrkan tycker jag är olika saker.J D skrev 2009-04-23 11:33:41 följande:
  • Cesium
    Bambi76 skrev 2009-04-23 11:27:55 följande:
    Och ändå får man här (och i andra trådar) läsa att vissa av er (inte ALLA)inte tror att vårt förhållande är det!!!!Att vi inte börjar vårt äktenskap på liknande grunder!!!!!!!
    Ja, det är tråkigt! _Generellt_ tycker jag att att ett _ensidigt_ överlämnande av bruden _signalerar_ att äktenskapet inte ingås på liknande grunder. Däremot anser jag inte att ett par som väljer överlämnande behöver vara ojämlikt.
  • passionsblomman

Ja det borde du nog faktiskt kunna se själv om du läser vad jag egentligen skrivit OCH vad du i dina svar tror att jag påstår.

Men det är väl bäst jag förtydligar det då:
    DU säger att JAG tror att du inte tycker man ska få gå med sin blivande om man vill.
    Och du tror att jag "fått för mig" att du vill ändra vigselordndingen att gälla BARA överlämning. Och ifrågasätter mig utifrån de-helt felaktiga tolkningarna- precis som du inte förstår svart på vitt skrivet att ingen här kallar dig osjälvständig.

Kvarstår gör att:

*Du vill ändra den befintliga vigselordningen
    -vilket inte jag med flera tycker är en bra idé alls.

*Du väljer ett vurma för en symbolik som ter sig ojämlik.
    -Vilket många beklagar och tycker är märkligt baserat på att du INTE är ojämställd i övriga livet.

Bambi76 skrev 2009-04-23 11:50:44 följande:
    Vad är det jag har lagt till i dina andra inlägg????
  • Bambi76

jag tolkar det du skriver på ett annat sätt än det du kanke menar..lika dant som du gör..
    Jag har blivit kallad för osjälvständig i denna situation i tidigare diskussioner så det var därfär jag tog upp det .. om du tog det som att jag sa att du hade gjort det så var det inte meningen ...

passionsblomman skrev 2009-04-23 12:13:40 följande:
    Ja det borde du nog faktiskt kunna se själv om du läser vad jag egentligen skrivit OCH vad du i dina svar tror att jag påstår.Men det är väl bäst jag förtydligar det då:DU säger att JAG tror att du inte tycker man ska få gå med sin blivande om man vill.Och du tror att jag "fått för mig" att du vill ändra vigselordndingen att gälla BARA överlämning. Och ifrågasätter mig utifrån de-helt felaktiga tolkningarna- precis som du inte förstår svart på vitt skrivet att ingen här kallar dig osjälvständig. Kvarstår gör att:*Du vill ändra den befintliga vigselordningen-vilket inte jag med flera tycker är en bra idé alls.*Du väljer ett vurma för en symbolik som ter sig ojämlik.-Vilket många beklagar och tycker är märkligt baserat på att du INTE är ojämställd i övriga livet.
  • feministbrud

Åh, Mulle! vad glad jag blir! Och det är bra att det känns så rätt, annars hade det inte kännts kul att ha varit med om en övertalnignsprocess som du kände dig obekväm med.

MulleNuh skrev 2009-04-23 11:52:00 följande:
  • feministbrud

Vad fruktansvärt att din mamma inte vill gå in med dig? hur kan hon svika dig så?

Jag ironiserar eftersom det var så fasansfullt att min man aldrig skulle gå in med vår eventuella dotter...

Bambi76 skrev 2009-04-23 11:45:09 följande:
    Jag kan inte svara på varför ingen annan gör det utan bara för mig själv.Anledningen till att jag inte önskade att få gå in med min mamma är av den anledningen till att min mamma inte ville det..När min pappa valde att inte närvara på mitt bröllop i sommar så sa min mamma : att jag hade gärna gått med dig men jag klarar inte av att göra det för jag blir så nervös. så jag hade gärna gått med min mamma med.Jag kan jobba för att kvinnor i andra länder inte ska behöva gifta sig med tvång och även vilja att min pappa går in med mig i kyrkan.Och för att slippa få frågan om hur jag tänker:Det finns nog ingen här inne som tycker att TVÅNGSGIFTE är ok, alltså när kvinnan INTE har fått välja själv vem hon ska gifta sig med. Men att av egen vilja valt den man ska gifta sig med och sen av EGEN VILJA valt att be sin pappa gå med en i kyrkan tycker jag är olika saker.J D skrev 2009-04-23 11:33:41 följande:
  • DanKat

Hmm, jag är lite nyfiken på en sak

Ni som vill ha brudöverlämning på ert bröllop, är era fästmän (vad konstigt det blir i plural ) medvetna om debatten i detta ämne?
    Oavsett om bruden gärna vill bli överlämnad anser jag att det är mest schysst att även brudgummen är medveten om de argument som finns (både för och emot). Skulle ju vara lite trist om han först efter bröllopet skulle bli medveten om detta och då kanske ångra sig...

Svar på tråden Överlämnade av pappa