• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Ehhhhhhhhh.. nej jag vill inte att den ska ändras helt utan jag vill att det ska läggas till att man både ska kunna gå in med pappa och med sin man/tärnor.
    Men det verkar vara svårt att förstå....

passionsblomman skrev 2009-04-23 10:57:56 följande:
    Inget för det har jag aldrig påstått. Men du vill ju uppenbarligen ändra på rådande ordning i Svenska kyrkan och föra in en helt annan tradition med medföljande symbolik än den som redan finns.Personigen underkänner du ju den ordningen för egen del, eftersom du prompt måste ha ett ANNAT sätt. Trots att du vet Svenska kyrkans generella hållning.För mig ska det till ganska starka argument för att jag skulle tycka det var bra och att det är fint eller en barndomsdröm räcker inte till i ljuset av den symbolik som redan finns.Den som finns ser jag all anledning att värna, framhålla och vara stolt över. Speciellt i ett samhälle där kyrkan ofta anklagas för att vara bakåtsträvande, kvinnofientlig och allt vad det nu är. Här har vi en kyrka som är en förebild i världen. Det gillar jag.
  • MulleNuh

Ok nr 1:

Visst har man haft en del drömmar, men hur knäppt det än låter så är hela min dröm ang bröllop precis lika! Förutom att jag ville ha en tjock sidenpolokrage på min klänning!

2: Jag tror ingen kommer bli direkt ledsen, men kanske lite besvikna. Och skulle det bli dålig stämmning så hade jag kastat ut dom!

3: Detta med att vi inte vill ses innan ÄR en väldigt stark känsla. Men det kommer säkert vara lika häftigt att ses precis innan.

4: Jag vill inte trampa någon på tårna. Jag avskyr att vara anledning till att någon känner sig obekväm. Så det kan vara en anledning till att jag väljer att lämna pappa med de andra i bänken ist.

Det som gör mig osäker är just att vi ska ångra oss efteråt..
    MEN jag tror nog att hur vi än väljer att göra så kommer vi få vårt livs ögonblick...

Tack för ditt brabraiga inlägg!!!

Cesium skrev 2009-04-23 11:00:51 följande:
    Jag ska inte övertyga dig åt något håll. Jag vill bara hjälpa dig ur din kluvenhet, hoppas det framgår.* Drömmen sen barnsbenHär beror det på hur viktigt det har varit för dig. Vi alla har haft en massa barndomsdrömmar och alla tjejer uppvuxna på 80-talet kan ha drömt om att bli både astronauter och ha bröllopsklänningar med puffärmar. Som inte slagit in. Det är varken rätt eller fel att uppfylla barndomsdrömmar. Men det är aldrig ett måste. En vuxen kvinna ser saker på andra sätt än en liten flicka.* Traditioner i familjenDet här är också olika viktigt. Inget bröllop är en kopia på tidigare bröllop, och man kan välja vilka tidigare inslag man själv vill ha med. Tror du att din familj kommer bli ledsna om du inte går med din pappa in? Kommer det skapa dålig stämning? Om inte så är det kanske inte den viktigaste traditionen. Jag anser inte att min bröllopsdag bara är min dag och kan tänka mig att vika för (vissa eventuella) traditioner. Det är en avvägning mellan betydelse för en själv och för familjen.* Att inte ses innan vigselnDu har romantiserat ditt inskridande i kyrkan. Tycker du att något annat sätt skulle kunna vara lika romantiskt? Till exempel att komma med varsin bil med sitt följe, kliva ur dem utanför kyrkan (någon kan vara redo med kamera om man vill), ge varandra en sista kyss som ogifta o.s.v.* Er viljaEr vilja är mycket svårare att "ifrågasätta". Den beror på de tre ovanstående sakerna plus en massa annat. Om du efter att ha känt efter rörande andra alternativ känner att drömmen och traditionen är viktig och det mest romantiska, struntar i allt vad symbolik heter och är beredd att ta eventuella konsekvenser av ditt handlande, ja då tycker jag faktiskt att du ska gå in med din far.PS. Jag tycker du är mycket sund som funderar kring det här. Är du säker på att du kommer ångra dig?
  • passionsblomman

Det som verkar oerhört svårt att förstå är att du ju därmed vill ändra den befintligaa ordningen. Den innehåller inte det alternativ du vill tillägga. Du vill göra om den till att innehålla överlämning OCKSÅ och du vill att det ska bli något fint, just i svenska kyrkan där det aldrig funnits.
    Jag har aldrig sagt att du vill att alla ska överslämnas eller att möjligheten att gå tillsammans ska tas bort. Du kan sluta stöna över saker jag inte säger.

Men att du vill förändra något jag inte vill ska förändras, det är helt solklart och jag tycker det är synd, eftersom jag verkligen tycker att den ordning vi har är fullgod som vigselordning för alla som vill gifta sig i kyrkan. Den behöver inga tillägg.

Bambi76 skrev 2009-04-23 11:08:05 följande:
    Ehhhhhhhhh.. nej jag vill inte att den ska ändras helt utan jag vill att det ska läggas till att man både ska kunna gå in med pappa och med sin man/tärnor.Men det verkar vara svårt att förstå....
  • Imma

Det tror jag verkligen att ni kommer att få. Tänk annars liksom: "här sitter jag med mina drömmars man som jag älskar och är gift med, det enda jag aldrig kommer att komma över är att jag valde att gå in i kyrkan TILLSAMMANS med honom. Det har förstört mitt minne av min bröllopsdag."

OBS - jag skojar nu, ifall att någon skulle få för sig att jag är spydig. Det är jag INTE.

MulleNuh skrev 2009-04-23 11:13:36 följande:
    MEN jag tror nog att hur vi än väljer att göra så kommer vi få vårt livs ögonblick...
  • Cesium

Ore skrev:
    Grejen är att jag förstår att man absolut kan vara självständig, och ha ett jämlikt förhållande även om man vill bli överlämnad i kyrkan av sin pappa. Men det jag inte förstår är varför man vill det, när man är självständig och vill ha ett jämlikt förhållande.

Bambi76 svarade:
    Och jag förstår inte hur ni kan får det till att man inte är det bara för att man väljer att gå in med sin pappa.
    Jag och min blivande är väldigt jämnställda och det skulle absolut inte ändras för att jag gick in med min pappa.

Jag förtydligar:
    Vi förstår att ni är jämställda!!!!!!!!! Det är seden som vi inte tycker är jämställd!!!!!!!

• Bambi76

Nej, jag vet att den inte innehåller det som jag vill lägga till och det är DÄRFÖR jag vill att det ska läggas till..

passionsblomman skrev 2009-04-23 11:18:04 följande:
    Det som verkar oerhört svårt att förstå är att du ju därmed vill ändra den befintligaa ordningen. Den innehåller inte det alternativ du vill tillägga. Du vill göra om den till att innehålla överlämning OCKSÅ och du vill att det ska bli något fint, just i svenska kyrkan där det aldrig funnits.Jag har aldrig sagt att du vill att alla ska överslämnas eller att möjligheten att gå tillsammans ska tas bort. Du kan sluta stöna över saker jag inte säger.Men att du vill förändra något jag inte vill ska förändras, det är helt solklart och jag tycker det är synd, eftersom jag verkligen tycker att den ordning vi har är fullgod som vigselordning för alla som vill gifta sig i kyrkan. Den behöver inga tillägg.
  • MulleNuh

hahaha.. Jag skrev till min karl på msn nu!! Jag delar med mig här till er!!!

Åsa.. säger:
    älskling
    Pruttis säger:
    japp
    ..Åsa.. säger:
    vi går in tillsammans i kyrkan!!!
    jag tror det är det rätta
    vad säger du om det?
    Pruttis säger:
    det bestämmer du helt och hållet!
    jag står gärna där framme och ser dig
    ..Åsa.. säger:
    vi ses precis innan klockrna ringer där utanför.. Vi pussas en sista gång om ogifta och sen kör vi så det ryker
    Pruttis säger:
    oh yeah! sex på toaletten och sånt! you go girrl
    ..Åsa.. säger:
    jag tror faktiskt vi kommer tycka det är en otroligt stark känsla
    Pruttis säger:
    mjoo det stämmer nog
    ..Åsa.. säger:
    plus att det ÄR en gudstjänst vi är med i och prästen tycker ju inte om detta med pappan
    vill ju liksom göra som kyrkan rekomenderar

• Imma

We have a winner, ladies and gentlemen!

Kul och grattis till ett beslut som jag inte tror att du kommer att ångra!

MulleNuh skrev 2009-04-23 11:23:59 följande:
    hahaha.. Jag skrev till min karl på msn nu!! Jag delar med mig här till er!!!Åsa.. säger:älsklingPruttis säger:japp..Åsa.. säger:vi går in tillsammans i kyrkan!!!jag tror det är det rättavad säger du om det?Pruttis säger:det bestämmer du helt och hållet! jag står gärna där framme och ser dig ..Åsa.. säger:vi ses precis innan klockrna ringer där utanför.. Vi pussas en sista gång om ogifta och sen kör vi så det rykerPruttis säger:oh yeah! sex på toaletten och sånt! you go girrl..Åsa.. säger:jag tror faktiskt vi kommer tycka det är en otroligt stark känslaPruttis säger:mjoo det stämmer nog..Åsa.. säger:plus att det ÄR en gudstjänst vi är med i och prästen tycker ju inte om detta med pappanvill ju liksom göra som kyrkan rekomenderar
  • Celeste97

Hannaz skrev 2009-04-23 09:10:27 följande:

Och varför ska brudparet ta hänsyn till att det kan finnas gäster som reagerar negativt på symboliken?
    Varför ska brudparet överhuvudtaget ta hänsyn till sina gäster kan man också fråga sig.

Kan du förstå att det faktiskt finns de brudpar som är tacksamma över att INNAN bröllopet få veta att dessa tankegångar kring symboliken finns, så att de har möjlighet att fundera ett varv till på hur de vill ha det och argument klara i bakfickan om frågan uppstår?
  • Bambi76

Och ändå får man här (och i andra trådar) läsa att vissa av er (inte ALLA)inte tror att vårt förhållande är det!!!!
    Att vi inte börjar vårt äktenskap på liknande grunder!!!!!!!

Cesium skrev 2009-04-23 11:21:51 följande:
    Jag förtydligar:Vi förstår att ni är jämställda!!!!!!!!! Det är seden som vi inte tycker är jämställd!!!!!!!
Svar på tråden Överlämnade av pappa