• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Hannaz

Jag har inte över huvudtaget uttalat mig om hur din vän valt eller inte valt, läs mitt inlägg igen.

Ore skrev 2009-04-23 10:15:22 följande:
    Fast jag vet att det absolut inte är en barndomsdröm hon haft. Hon och hennes tidigare kille diskuterade bröllop, och de var då rörande överens om att de skulle gifta sig på flygplatsen och sedan åka iväg någonstans. Helt utan gäster. Det lät som hennes drömbröllop. Istället gick hon med på kyrkbröllop och överlämning. Och jag lovar, hon är INGET religiös. Och hon har alltid varit feminist ut i fingerspetsarna, tillika tävlingsmänniska. Vi hade en "män kontra kvinnor" diskussion som utvecklades till en tävling (mest på skämt) men ens åsikter vädrades definitivt i det sammanhanget.
  • Bambi76

Håller helt med dig!

Hannaz skrev 2009-04-23 10:07:13 följande:
    Eller så var den det och drömmaren forsätter att tycka det.... Det är liksom upp till var och en, oavsett hur mkt bra argument "den andra sidan" anser sig sitta inne med.
  • Imma

Kan ni inte se varandra första gången utanför kyrkan strax innan ni går in? Då delar ni bara det ögonblicket med varandra. Fint som snus!

Vår präst, hade ett förslag till de brudpar som egentligen ville ha överlämning. Nämligen att bruden går in med sin far och brudgummen går in med sin mor. Då hedrar man sina familjer, utan att göra det ojämlikt.

Om man tycker att det är viktigt att hedra sina föräldrar under sin vigsel är kanske detta ett alternativ? Jag tycker i och för sig att det fortfarande sänder ut signaler att man inte har fattat beslutet själv, men då är man åtminstone jämlikar inom äktenskapet.

MulleNuh skrev 2009-04-23 10:06:27 följande:
    Sen kommer delen då vi inte vill ses innan! Ja det är supertöntigt i mångas ögon, men för oss har det stor betydelsen. Så hur gör vi om jag inte kommer in med pappa?!
  • Duchess

Frågan handlar väl i grund och botten om respekt, inte om eventuella symboler för respekt.

Jag håller med om att de flesta verkar ha större respekt för t ex moskéer (och deras uppförandekoder) än Svenska Kyrkan.

Hannaz skrev 2009-04-23 10:14:35 följande:
    Baraxlat är vanligt förekommande i kyrkor nuförtiden. Det handlar om gästernas åsikter om du nu inte förstod det.
  • MulleNuh

Tyvärr kommer inte hans mamma.. Annars hade vi absolut kunnat göra nåt sånt.
    Och detta handlar INTE om att jag vill hedra min pappa.. Som andra säger, hedra honom kan jag göra vilken dag som helst..

Imma skrev 2009-04-23 10:21:34 följande:
    Kan ni inte se varandra första gången utanför kyrkan strax innan ni går in? Då delar ni bara det ögonblicket med varandra. Fint som snus! Vår präst, hade ett förslag till de brudpar som egentligen ville ha överlämning. Nämligen att bruden går in med sin far och brudgummen går in med sin mor. Då hedrar man sina familjer, utan att göra det ojämlikt.Om man tycker att det är viktigt att hedra sina föräldrar under sin vigsel är kanske detta ett alternativ? Jag tycker i och för sig att det fortfarande sänder ut signaler att man inte har fattat beslutet själv, men då är man åtminstone jämlikar inom äktenskapet.
  • MulleNuh

Men det kan nog iaf bli så att vi kanske ses direkt utanför kyrkan..
    Eller att vi går in från varsitt håll och möts i mitten av kyrkan..

• Imma

Får man fråga vad det handlar om då? Inget illa menat, jag är bara nyfiken.

MulleNuh skrev 2009-04-23 10:23:33 följande:
    Och detta handlar INTE om att jag vill hedra min pappa.. Som andra säger, hedra honom kan jag göra vilken dag som helst..
  • passionsblomman

Det håller jag också med om. Särskilt när jag läser att drömmen visst kan fortsätta vara lika vacker-detta trots att man vet att det inte alls är vad kyrkan som helhet vill se, och kyrkan dessutom tydligt visar på VARFÖR-nämligen en ganska unik, väldigt symbolstark vigselordning som man vill värna om.

Varför ska den nödvändigt ändras?

Duchess skrev 2009-04-23 10:22:01 följande:
    Frågan handlar väl i grund och botten om respekt, inte om eventuella symboler för respekt. Jag håller med om att de flesta verkar ha större respekt för t ex moskéer (och deras uppförandekoder) än Svenska Kyrkan.
  • Hannaz

Kanske för att svenska kyrkan har så dålig återväxt att den måste anpassa och urholka sig för att överhuvudtaget ha en plats i samhället i framtiden...

Återigen, pojken, pappan och åsnan....

Duchess skrev 2009-04-23 10:22:01 följande:
    Frågan handlar väl i grund och botten om respekt, inte om eventuella symboler för respekt. Jag håller med om att de flesta verkar ha större respekt för t ex moskéer (och deras uppförandekoder) än Svenska Kyrkan.
  • MulleNuh

Tjaa att det är tradition i vår släkt. Och så har han och jag en väldigt speciell relation. Och nej jag har inte den relationen med min mamma..
    Det är ju en bild jag alltid haft sen jag var liten..

Det är väldigt svårt att bara ta bort en sån sak ur huvudet..

Imma skrev 2009-04-23 10:25:32 följande:
    Får man fråga vad det handlar om då? Inget illa menat, jag är bara nyfiken.
Svar på tråden Överlämnade av pappa