• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Lindbergs fru

nennesjuttioåtta
    PFAahahah!
    Skojar du, eller?

ville bara känna er lite på pulsen...:)
    inte så seriöst, men jag kunde inte låta bli.
    Starka kvinnor i bägge lägren.

• Imma

I USA säger de ju till och med i vissa fall: "Who gives the bride away?". Då svarar pappan "Her mother and I". Hemskt! Jag tror att de flesta kvinnor i USA är självförsörjande när de gifter sig, men brudöverlämningen är ju tradition där. När man ser det i skenet av hur otroligt icke jämlikt USA är förstår jag inte varför man vill importera traditionen till Sverige.

När jag har pratat med amerikanska vänner om hur vi gör i kyrkan i Sverige, dvs går in tillsammans, säger många att de tycker att det är en fin symbolik och skulle vilja göra på samma sätt själva.

capu skrev 2009-04-22 21:10:08 följande:
    Jag kan inte säga något om frågan i sig men jag tycker det är intressant att följa. Men det jag undrar är hur " symboliken" ses på i tex USA? Alla kvinnor i USA kan väl inte vara försörjda av sina pappor innan dem gifter sig? Varför är det vad jag förstått fortfarande ganska vanligt om det nu enligt många är så fruktansvärt fel?
  • Telis

Jag tycker att det är intressant att de som är emot brudöverlämning diskuterar väldigt konsekvent, logiskt och balanserat medan de som är för brudöverlämning skriver med stora bokstäver, arton utropstecken och använder ord som "hätskt", "bitterfittor", "negativ energi" och "det skiter jag kaninlortar i" (eller vad det nu var för något språkligt nydanande uttryck).

En eloge till Ore, feministbrud, Aleta, JD, Imma, Celeste, Duchess mfl, jag är imponerad! Ni är verkligen jätteduktiga, tjejer. Jag själv hade tappat tålamodet för länge sen.

• Aleta

Som jag har sagt tidigare, om man kommer från en kultur som alltid har haft detta så är det svårare att bryta sig loss och de kan jobba på att ändra symboliken, men varför ska vi som har en sådan fantastisk och unik sed här ta in en ny med negativa förtecken?

Svenska kyrkan tog ställning för detta med jämlikhet i äktenskapet för 700-800 år sedan vilket var bra. Notera hur vi kvinnor i Sverige har det idag jämfört med andra, jag är övertygad om att sådana symboler har påverkat samhället.

capu skrev 2009-04-22 21:10:08 följande:
    Jag kan inte säga något om frågan i sig men jag tycker det är intressant att följa. Men det jag undrar är hur " symboliken" ses på i tex USA? Alla kvinnor i USA kan väl inte vara försörjda av sina pappor innan dem gifter sig? Varför är det vad jag förstått fortfarande ganska vanligt om det nu enligt många är så fruktansvärt fel?
  • Aleta

Tack!
    Men jag tycker att det är kul att argumentera, så det är inte synd om mig.

Telis skrev 2009-04-22 21:19:51 följande:
    Jag tycker att det är intressant att de som är emot brudöverlämning diskuterar väldigt konsekvent, logiskt och balanserat medan de som är för brudöverlämning skriver med stora bokstäver, arton utropstecken och använder ord som "hätskt", "bitterfittor", "negativ energi" och "det skiter jag kaninlortar i" (eller vad det nu var för något språkligt nydanande uttryck). En eloge till Ore, feministbrud, Aleta, JD, Imma, Celeste, Duchess mfl, jag är imponerad! Ni är verkligen jätteduktiga, tjejer. Jag själv hade tappat tålamodet för länge sen.
  • Aleta

I USA lovar dessutom bruden sin man att hon ska lyda och hedra honom (obey and honour) vilket han inte lovar tillbaka.

• Tooticki

Något som jag funderar över och tycker är skrämmande är tanken på att en trend som brudöverlämning skulle kunna ge människor som inte önskar ett jämställt Sverige vatten på sin kvarn. Precis som om att det är ett bevis på att kvinnor faktskt inte kan ta hand om sig själva utan behöver stödet från en man.

Jag tänker detsamma om FRA-lagen t ex, idag kanske sådant kan hållas under kontrollerade former men vem vet vad för typ av styre vi har om 50, 100, 200 år? Kanske finns det människor vid makten då som kommer utnyttja liknande företeelser/lagar/trender till sin fördel?

• Imma

Oj, tack! Kul att höra!

Jag tycker ju att det här är viktiga grejer. Dessutom diskuterar jag gärna.

Telis skrev 2009-04-22 21:19:51 följande:
    En eloge till Ore, feministbrud, Aleta, JD, Imma, Celeste, Duchess mfl, jag är imponerad! Ni är verkligen jätteduktiga, tjejer. Jag själv hade tappat tålamodet för länge sen.
  • passionsblomman

Ja hon har ju redan haft en tråd i ämnet och är missnöjd med responsen hon fick där. Varför hon nu startar en till finns all anledning att undra över, då hon inte ens i den första svarade på frågor eller på annat sätt vidare deltog i en faktiskt ganska samlad och bra disskussion.
    Så jag förstår inte alls varför den startades. Varför starta frågeställningar på ett forum som man sedan inte deltar i?

Och vad som då skulle vara huvudtråden (som du påpekade hade lämnats) blir ju ganska ointressant, då har ju ts lämnat sin tråd att bli vad den månde bliva helt utan henne.

Bambi76 skrev 2009-04-22 19:32:33 följande:
    Vad TS hade för anledning till att starta denna tråd vet bara hon och hon kanske är här inne och läser men inte vill skriva något av olika anledningar..
  • Bambi76

Som sagt var så kan varken du eller jag veta varför hon startade denna tråd!
    För mig är huvudtråden den om varför folk blir så upprörda av att man vill gå in med sin pappa i kyrkan och jag tyckte att det ett tag inte handlade om det utan om huruvida några/någon skulle starta en utbildning för scenrädda killar men nu tycker jag tråden är inne på rätt saker igen.. med vissa undantag...

passionsblomman skrev 2009-04-22 21:41:41 följande:
    Ja hon har ju redan haft en tråd i ämnet och är missnöjd med responsen hon fick där. Varför hon nu startar en till finns all anledning att undra över, då hon inte ens i den första svarade på frågor eller på annat sätt vidare deltog i en faktiskt ganska samlad och bra disskussion.Så jag förstår inte alls varför den startades. Varför starta frågeställningar på ett forum som man sedan inte deltar i?Och vad som då skulle vara huvudtråden (som du påpekade hade lämnats) blir ju ganska ointressant, då har ju ts lämnat sin tråd att bli vad den månde bliva helt utan henne.
Svar på tråden Överlämnade av pappa