• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Imma

En symbolik kan man väl inte välja att tolka som man vill? Antingen finns symboliken där eller så gör den inte det.

Symboliken med brudöverlämningen är att den ogifta kvinnan lämnas över från den person som sörjt för henne hittills (fadern) till den som kommer att ta hand om henne framöver (den blivande maken). Det är av den anledningen som brudöverlämningen uppstått, inte för att alla kvinnor älskar sina fäder och vill hedra dem på bröllopsdagen.

Att du är självständig och inte har tvingats in i ett äktenskap är en helt annan sak.

Kajsaa skrev 2009-04-22 20:26:38 följande:
    Det handlar väl vad man gör av dne symboliken? vad den betyder för dig som person? Eller?
  • Celeste97

Vi har en bunt hängivna och omtänksamma personer här inne som försöker upplysa så många blivande brud(p)ar som möjligt om vad brudöverlämningstraditionen står för. Så att dessa brud(p)ar ska kunna göra ett upplyst val huruvida de vill ha en vigselakt med den här typen av symbolik i. Dessutom har vi en präst som informerar om svenska kyrkans hållning till fenomenet.

Sedan har vi ett gäng hängivna personer som skriver saker som:
    -Men varför bryr ni er? Sluta att lägga er i privatsaker!
    -Jag hittar på min egen symbolik!
    -Gå och gör nåt viktigare!
    -Jag tänker starta en egen tråd där ni inte får vara med!

Jag börjar tro att detta inte handlar om brudöverlämning alls... ..snarare om kritik mot kunskapsspridande, desinformation, förlöjligande och censur.

• Bambi76

Och det kommer jag och min blivande man att göra också när vi gifter oss! Även om jag går in med mina tärnor och han går in innan med sin bestman.

Ore skrev 2009-04-22 20:21:57 följande:
    På den dagen stod VI (gemensamt) och vår kärlek i centrum, och alla fantastiska gäster som var där och delade vår dag.
  • feministbrud

Jag tror det på fullaste allvar. Varför tror du annars att jag diskuterar det så ivrigt (jag vet att du frågade Aleta, men jag håller med henne).

Bambi76 skrev 2009-04-22 19:36:57 följande:
    Eehhhhhhhhhhhhhhh.. tror du på fullaste allvar att om vi som vill gå in med pappa gör att det i förlängingen skulle göra så att jämnställdhetsutvecklingn uppluckras ???Snälla, säg att jag har missuppfattat det hela!
  • Bambi76

Helt ok att du svarade du med..
    Och som jag sa tilll Aleta så kan jag inte på fullaste allvar förstå det.

feministbrud skrev 2009-04-22 20:33:49 följande:
    Jag tror det på fullaste allvar. Varför tror du annars att jag diskuterar det så ivrigt (jag vet att du frågade Aleta, men jag håller med henne).
  • Imma

Men om du, som anser att brudöverlämning är någonting positivt, tror att om många har överlämning under vigseln kommer ett positivt budskap att spridas, kan du ju inte tycka att det är konstigt att vi som anser att det är något negativt tror att ett negativt budskap sprids om många blir överlämnade?

Bambi76 skrev 2009-04-22 20:11:04 följande:
    Klart vi inte gör det!Självklart så påverkar det vi gör andra och samhället.. det jag menar är att det INTE alltid behöver bli till det negativa.Om vi som är possitiva till att pappa går med oss i kyrkan så sprider vi det på ett possitivt sätt och jag tror att vi på så sätt till slut kan få bort den "fula" stämpeln på det .. Att det inte är en symbol för att kvinnan är underlägsen mannen..jag hoppas att ditt kusinbarn tar sig ur sitt förhållande hon med om hon inte gjort det redan.
  • Bambi76

Det jag menade var att ni som är emot det har "bestämt" er för att det alltid kommer att vara något som folk se negativt på och jag tror att om man gör det till något possistivt så kommer (förhoppningsvis) det negativa att försvinna..Sen är jag tillräckligt inteligent för att förstå att det kommer alltid att finnas människor som är emot det och alla har rätt till sin åsikt!

Imma skrev 2009-04-22 20:38:16 följande:
    Men om du, som anser att brudöverlämning är någonting positivt, tror att om många har överlämning under vigseln kommer ett positivt budskap att spridas, kan du ju inte tycka att det är konstigt att vi som anser att det är något negativt tror att ett negativt budskap sprids om många blir överlämnade?
  • Aleta

Ja, vi vet det och vi har inte glömt något. Vi påpekar bara om vilka signaler det sänder ut.

Kajsaa skrev 2009-04-22 20:14:41 följande:
    Det verkar so om folk glömmer bort att bara för att man väljer att gå fram till alatret med sin far betyder dte inte heller att man blivit bortgift!Jag har inte blivit intvingad i något äktenskap eller för den delen bortgift!Jag har valt min blivande helt själv!
  • capu

Jag kan inte säga något om frågan i sig men jag tycker det är intressant att följa. Men det jag undrar är hur " symboliken" ses på i tex USA? Alla kvinnor i USA kan väl inte vara försörjda av sina pappor innan dem gifter sig? Varför är det vad jag förstått fortfarande ganska vanligt om det nu enligt många är så fruktansvärt fel?

• Aleta

Det påverkar snarare andra, utanför din familj som inte känner till hur jämställda ni är och lever med det varje dag.

Om en stor skara skickar ut en signal så finns det alltid en lika stor skara som tar åt sig den och utnyttjar den i sina syften, som kan vara att göra kvinnan underställd mannen.

Ingen säger att det är ni personligen som gör något eller är något, men att ni öppnar upp för och lägger verktyg i händerna på andra som gör det.

Att ni väljer en annan tolkning räcker inte eftersom det finns en månghundraårig tolkning som är väldigt lättåtkomlig.

Kajsaa skrev 2009-04-22 20:17:06 följande:
    Dessutom så hoppas jag verkligen inte att mina barn kommer göra misstag bara för att jag ahr gjort det? mina värderingar komme rkanske inte alls "smitta" av sig på dom!DEt handlar väl om hur man väljer att vissa upp sina värderingar?"Nu är det så att Morafr gick med mamma fram i kyrkan till pappa! detta betyder att pappa bestämmer över dig och mig och du MÅSTE också göra detta valet i framtiden!" Är dte så det fungerar tro?
Svar på tråden Överlämnade av pappa