• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Kajsaa
    Aleta skrev 2009-04-22 19:47:20 följande:
    Jag menar på fullaste allvar att jag tror det och jag tycker mig ha sett det hända inom min egen släkt.(Givetvis i kombination med andra saker, men detta är en kraftfull symbol som visas upp för många.)Detta skrev jag för ett drygt halvår sedan:Till alla er som tycker att brudöverlämning bara är en gullig, privat angelägenhet:Jag talade med en släkting i USA igår. Hennes dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det hemma.Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.) Men jag tror att många här tänker på länder i tredje världen med ofria kvinnor när de som debatterar här pratar om tvångsäktenskap osv.Detta är alltså ett västland och hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och hon sjäkv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.Så kontentan är: Det ni gör idag kanske påverkar er dotterdotter. Var medvetna om det och gör sedan ert val.Om ni t ex väljer att bära Burkha idag för att ni tycker att det är snyggt kommer förmodligen erat barnbarn att bära den av tradition och tvång.Även om ingen kommer att säga något på ert bröllop till er så förstå åtminstone att det av väldigt många uppfattas negativt oavsett vad ni själva tycker. De respekterar er genom att inte ta upp det och debattera det eftersom de inte vill förstöra er bröllopsdag. Ska inte ni i er tur respektera dem genom att vara medvetna om er handling istället för att blunda och säga: JAG tycker att det är gullig, JAG gör som jag själv vill, JAG tycker att det betyder något annat?Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns. Gör som ni själva vill, men var medveten om att era val kan påverka andra.
    Det verkar so om folk glömmer bort att bara för att man väljer att gå fram till alatret med sin far betyder dte inte heller att man blivit bortgift!
    Jag har inte blivit intvingad i något äktenskap eller för den delen bortgift!
    Jag har valt min blivande helt själv!
  • Kajsaa

Dessutom så hoppas jag verkligen inte att mina barn kommer göra misstag bara för att jag ahr gjort det? mina värderingar komme rkanske inte alls "smitta" av sig på dom!
    DEt handlar väl om hur man väljer att vissa upp sina värderingar?

"Nu är det så att Morafr gick med mamma fram i kyrkan till pappa! detta betyder att pappa bestämmer över dig och mig och du MÅSTE också göra detta valet i framtiden!"

Är dte så det fungerar tror?

• Kajsaa

Dessutom så hoppas jag verkligen inte att mina barn kommer göra misstag bara för att jag ahr gjort det? mina värderingar komme rkanske inte alls "smitta" av sig på dom!
    DEt handlar väl om hur man väljer att vissa upp sina värderingar?

"Nu är det så att Morafr gick med mamma fram i kyrkan till pappa! detta betyder att pappa bestämmer över dig och mig och du MÅSTE också göra detta valet i framtiden!"

Är dte så det fungerar tro?

• Troll1

Åh dessa underbara brudöverlämningstrådar. Ahhhh, så upplyftande.

Jag har läst likadana trådar från flera år tillbaka. Det är ju alltid så att det finns två läger och så de som är neutrala, inte riktigt bryr sig, eller bara nyfikna. Åsikterna går isär, så är det. Även prästerna har olika åsikter i frågan och handlar därefter.

Allt som oftast övergår diskussionen bara till ett evigt tjafsande.
    Tråkigt tycker jag i allafall.
    Och, javisst jag kan strunta i att läsa dem, men jag tycker diskussioner på en lagom nivå kan vara både roliga och intressanta.

• Troll1

Nu åsyftar jag inte de senaste inläggen, mer allmänt...

• Bambi76

Det hoppas jag verkligen inte att mina framtida barn eller min 16-åring jag har gör heller
    Det skulle innebära att jag snart isåfall blir mormor*S*
    Nu är min son abslolut inget misstag!
    Jag håller med dig om att det är hur vi visar upp våra värderingar!

Kajsaa skrev 2009-04-22 20:16:58 följande:
    Dessutom så hoppas jag verkligen inte att mina barn kommer göra misstag bara för att jag ahr gjort det? mina värderingar komme rkanske inte alls "smitta" av sig på dom!DEt handlar väl om hur man väljer att vissa upp sina värderingar?"Nu är det så att Morafr gick med mamma fram i kyrkan till pappa! detta betyder att pappa bestämmer över dig och mig och du MÅSTE också göra detta valet i framtiden!" Är dte så det fungerar tror?
  • Ore

Alla ni som känner er så otroligt påhoppade, av någon för mig outgrundlig anledning...

Ingen av oss som är emot brudöverlämning kommer stå och slita era pappor från er på era bröllopsdagar. Jag kan möjligen gå så långt att jag funderar på att engagera mig i kyrkofullmäktige och försöka verka för att brudöverlämning totalt förbjuds... Men å andra sidan har jag nog inte tid med det just nu, så jag avvaktar besked om huruvida kyrkan tänker hålla fast vid sin vigselrätt överhuvudtaget...

Varför känner ni er så personligt angripna av en diskussion på internet. Jag vill också påstå att ingen har sagt något negativt om era pappor - De är säkert helt fantastiska män som varit jättebra förebilder för er och som hjälpt er på många sätt.

Jag har den stora turen att jag har två sådana fantastiska föräldrar. Och likaså har min man två underbara föräldrar. Vi skulle aldrig fått för oss att välja ut EN av dessa föräldrar för att hedra denna speciellt på vår bröllopsdag. På den dagen stod VI (gemensamt) och vår kärlek i centrum, och alla fantastiska gäster som var där och delade vår dag.

Min man har inte scenskräck, vad jag vet, men hade han haft det hade han nog allra helst delat promenaden i altargången med mig. För man får nog ganska mycket blickar på sig även när man står längst fram i kyrkan och väntar på bruden... Och det under en längre tid också.

Hur ser ni som vill bli överlämnade på själva överlämningen. Vad anser ni att det finns för historia bakom överlämning, och hur tolkar ni symboliken i en överlämning?

• Kajsaa

Verkligen! Det finns så mycket jag hoppas att mina barn inte komemr göra som jag gjort! men amn kan inte gömma det heller för dom!
    Mina föräldrar har alltid låtit mig skapa mina egna värderingar, men dom har cokså varit väldigt tidiga med vart dom själv står! jag var 5 år nrä jag frågade min pappa vad homosexuell betydde och han svarde, och berättade dessutom för mig att man får älska vem man vill! Det är därför jag vill gå med min far kanske? för att hans värderingar smittat av sig till det Possitiva?!! Han striders dessutom för människors rättigehetr, kvinnor som män!

Bambi76 skrev 2009-04-22 20:19:33 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte att mina framtida barn eller min 16-åring jag har gör heller Det skulle innebära att jag snart isåfall blir mormor*S*Nu är min son abslolut inget misstag!Jag håller med dig om att det är hur vi visar upp våra värderingar!
  • Ore
    Kajsaa skrev 2009-04-22 20:14:41 följande:
    Det verkar so om folk glömmer bort att bara för att man väljer att gå fram till alatret med sin far betyder dte inte heller att man blivit bortgift!Jag har inte blivit intvingad i något äktenskap eller för den delen bortgift!Jag har valt min blivande helt själv!
    Men varför vill du då ha en symbolik som indikerar att du skulle vara tvingad, inte ha fått bestämma själv?
  • Kajsaa

Det handlar väl vad man gör av dne symboliken?
    vad den betyder för dig som person? Eller?

Ore skrev 2009-04-22 20:24:35 följande:
    Men varför vill du då ha en symbolik som indikerar att du skulle vara tvingad, inte ha fått bestämma själv?
Svar på tråden Överlämnade av pappa