• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Hannaz

Skillnaden är att brudöverlämning är ett personligt beslut, det är inte FRA-lagen...

Tooticki skrev 2009-04-22 21:24:56 följande:
    Något som jag funderar över och tycker är skrämmande är tanken på att en trend som brudöverlämning skulle kunna ge människor som inte önskar ett jämställt Sverige vatten på sin kvarn. Precis som om att det är ett bevis på att kvinnor faktskt inte kan ta hand om sig själva utan behöver stödet från en man.Jag tänker detsamma om FRA-lagen t ex, idag kanske sådant kan hållas under kontrollerade former men vem vet vad för typ av styre vi har om 50, 100, 200 år? Kanske finns det människor vid makten då som kommer utnyttja liknande företeelser/lagar/trender till sin fördel?
  • Hannaz

Ni upplyser andra om vad som ligger bakom brudöverlämning och förväntar er att de ska ändra åsikt bara de "förstår" det stora förtryck brudöverlämning symboliserar. Jag väljer hur jag vill göra och skapar den symbolik som passar mig, vill jag gå med min blivande man gör jag det, vill jag gå med min far gör jag det. Jag vill iallafall inte gå med min mor och skälen till det är privata. Jag bryr mig faktiskt inte om den "hemska" symboliken bakom brudöverlämning, det är kanske det som är mest störande för er; min inskränkthet och avsaknad av ansvarskänsla för kommande generationers stackars flickor som kommer att förslavas under patriarkatet till följd av mitt beslut att inte bry mig.

Ore skrev 2009-04-22 20:21:57 följande:
    Alla ni som känner er så otroligt påhoppade, av någon för mig outgrundlig anledning...Ingen av oss som är emot brudöverlämning kommer stå och slita era pappor från er på era bröllopsdagar. Jag kan möjligen gå så långt att jag funderar på att engagera mig i kyrkofullmäktige och försöka verka för att brudöverlämning totalt förbjuds... Men å andra sidan har jag nog inte tid med det just nu, så jag avvaktar besked om huruvida kyrkan tänker hålla fast vid sin vigselrätt överhuvudtaget... Varför känner ni er så personligt angripna av en diskussion på internet. Jag vill också påstå att ingen har sagt något negativt om era pappor - De är säkert helt fantastiska män som varit jättebra förebilder för er och som hjälpt er på många sätt. Jag har den stora turen att jag har två sådana fantastiska föräldrar. Och likaså har min man två underbara föräldrar. Vi skulle aldrig fått för oss att välja ut EN av dessa föräldrar för att hedra denna speciellt på vår bröllopsdag. På den dagen stod VI (gemensamt) och vår kärlek i centrum, och alla fantastiska gäster som var där och delade vår dag. Min man har inte scenskräck, vad jag vet, men hade han haft det hade han nog allra helst delat promenaden i altargången med mig. För man får nog ganska mycket blickar på sig även när man står längst fram i kyrkan och väntar på bruden... Och det under en längre tid också. Hur ser ni som vill bli överlämnade på själva överlämningen. Vad anser ni att det finns för historia bakom överlämning, och hur tolkar ni symboliken i en överlämning?
  • Imma

Vi förväntar oss ingenting. Vi diskuterar för att vi tycker att det är viktigt och för att vi tror att många som väljer brudöverlämning gör det utan att veta bakgrunden till handlingen.

Dessutom tror vi att det kan komma gäster på dessa bröllop som, precis som vi, reagerar negativt på symboliken. Även om dessa gäster aldrig kommer att säga det till brudparet kommer gästerna att undra varför man valde att överlämnas av sin far istället för att gå in tillsammans med sin blivande make.

När man har hört alla argument mot överlämningen, funderat över dessa och fortfarande väljer brudöverlämningen har vi liksom gjort vad vi har kunnat och det är det vi är ute efter.

Och jag kan bara svara för mig själv, men din sista mening slår nog huvudet på spiken.

Hannaz skrev 2009-04-23 08:50:37 följande:
    Ni upplyser andra om vad som ligger bakom brudöverlämning och förväntar er att de ska ändra åsikt bara de "förstår" det stora förtryck brudöverlämning symboliserar. Jag väljer hur jag vill göra och skapar den symbolik som passar mig, vill jag gå med min blivande man gör jag det, vill jag gå med min far gör jag det. Jag vill iallafall inte gå med min mor och skälen till det är privata. Jag bryr mig faktiskt inte om den "hemska" symboliken bakom brudöverlämning, det är kanske det som är mest störande för er; min inskränkthet och avsaknad av ansvarskänsla för kommande generationers stackars flickor som kommer att förslavas under patriarkatet till följd av mitt beslut att inte bry mig.
  • LB5
    Hannaz skrev 2009-04-23 08:50:37 följande:
  • Bambi76

Jag tror att dom som man har bjudit till sitt bröllop delar samma (liknande) värderingar som en själv.
    Jag vet att mina gäster skulle till 100% se det på samma sätt som jag och min blivande man gör.
    Jag vet att ingen skulle tycka det var konstigt eller känna sig illa tillmods över att min pappa skulle gå in med mig.

Imma skrev 2009-04-23 08:59:10 följande:
    Dessutom tror vi att det kan komma gäster på dessa bröllop som, precis som vi, reagerar negativt på symboliken. Även om dessa gäster aldrig kommer att säga det till brudparet kommer gästerna att undra varför man valde att överlämnas av sin far istället för att gå in tillsammans med sin blivande make.
  • Hannaz

Och varför ska brudparet ta hänsyn till att det kan finnas gäster som reagerar negativt på symboliken?

Imma skrev 2009-04-23 08:59:10 följande:
    Vi förväntar oss ingenting. Vi diskuterar för att vi tycker att det är viktigt och för att vi tror att många som väljer brudöverlämning gör det utan att veta bakgrunden till handlingen. Dessutom tror vi att det kan komma gäster på dessa bröllop som, precis som vi, reagerar negativt på symboliken. Även om dessa gäster aldrig kommer att säga det till brudparet kommer gästerna att undra varför man valde att överlämnas av sin far istället för att gå in tillsammans med sin blivande make.När man har hört alla argument mot överlämningen, funderat över dessa och fortfarande väljer brudöverlämningen har vi liksom gjort vad vi har kunnat och det är det vi är ute efter.Och jag kan bara svara för mig själv, men din sista mening slår nog huvudet på spiken.
  • Imma

Min kompis från USA tycker att det är fräckt att vi går in tillsammans. Ovanligt sett ur hans prespektiv, men han tror att det kommer att bli vanligare i USA också. Han menar också att det börjar bli ovanligare att mannen frågar brudens far om lov att fria. Den handlingen brukar ju ofta hänga ihop med överlämningen. Det handlar då alltså om två män som gör upp om äktenskapet. Detta är också oftast bara symbolik, men lika vansinnig i mina ögon.

Min kompis från Bangladesh förstår inte varför någon skulle vilja låtsas som att pappan har bestämt vem man ska gifta sig med när det i själva verket är ett eget beslut. Han anser att vi ska vara stolta över att vi har kommit så långt och att vi bör ta varje chans att manifestera vår valfrihet. Att pappan leder in bruden har bara en symbolik i hans ögon och det är att pappan har varit med och fattat beslutet.

Det vi menar med att man inte lever i sin egen bubbla är ju att man kan inte isolera en händelse, utan allt man gör har påverkan i det stora. Jag är jätteglad att du tror dig veta till 100% vet att ingen av dina gäster skulle ta illa upp om din far skulle överlämna sig. Dock anser jag att det inte går att isolera en händelse på det sättet att det bara påverkar dig och dina bröllopsgäster, men där tänker vi uppenbarligen mycket olika.

Bambi76 skrev 2009-04-23 09:06:51 följande:
    Jag tror att dom som man har bjudit till sitt bröllop delar samma (liknande) värderingar som en själv.Jag vet att mina gäster skulle till 100% se det på samma sätt som jag och min blivande man gör.Jag vet att ingen skulle tycka det var konstigt eller känna sig illa tillmods över att min pappa skulle gå in med mig.
  • Imma

För att det är brudparets plikt som festarrangörer att se till att gästerna har det så bra som möjligt.

Jag anser inte att bröllopet är brudparets EGNA dag och att alla gäster ska vara tacksamma över att de är bjudna. Jag är stolt och glad över att vår släkt och våra vänner vill komma och fira vårt bröllop TILLSAMMANS med oss och därför vill vi att våra gäster ska ha det bra.

Hannaz skrev 2009-04-23 09:10:27 följande:
    Och varför ska brudparet ta hänsyn till att det kan finnas gäster som reagerar negativt på symboliken?
  • Aleta

Det är klart att man tar hänsyn till sina gäster!
    Man har ju fest för deras skull och gör väl allt för att de ska trivas!

Hannaz skrev 2009-04-23 09:10:27 följande:
  • Ore
    Kajsaa skrev 2009-04-22 20:26:38 följande:
    Det handlar väl vad man gör av dne symboliken? vad den betyder för dig som person? Eller?
    Nej, man har inte möjlighet att lägga egen symbolik i saker som redan har en symbolik i sig. Det riskerar att misstolkas av de som ser det, eftersom det redan finns en symbolik.

T.ex. kan man inte gå omkring och peka finger åt folk, och hävda att det betyder hej för dig. Man riskerar att förarga många.
Svar på tråden Överlämnade av pappa