• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • MulleNuh

Jaaa du.. Man tänker ju att man borde kunna ändra innebörden genom att vi som vill detta har ju en helt annan syn på det. Ingen ser sig som underlägsen.

MEN det som är förjävligt är att det finns och kommer säkert alltid att finnas stackars tjejer som har detta som verklighet. Som blir bortgifta mot sin vilja...

När jag pratar med min syster så blir hon arg och säger: Men detta är något du alltid velat. Gör du på nåt annat vis kommer du ångra dig sen för du kan aldrig göra om det!!

Och det har hon rätt i.
    Men samtidigt har alla ni här inne också rätt!!!!

Imma skrev 2009-04-23 10:39:44 följande:
    Jag förstår. Tack för att du delade med dig!En gammal kompis till mig var väldigt intresserad av asatro (det här var för hundra år sen när vi gick på högstadiet). Han hade en torshammare runt halsen och fick hela tiden försvara sig, eftersom han inte var rasist utan bara intresserad av asatron. Symbolen som han hade runt halsen betydde något annat för honom än för många som mötte honom. För honom var det jättesvårt att acceptera att han helt enkelt inte kunde ändra symboliken som hammaren fått, men när har gjorde det insåg han attt han inte kunde ha halsbandet längre.Visst kan vi ändra innebörden i vissa symboler. Till exempel talar ju tyskarna om fotbolls-VM 2006 som sommaren då man vann tillbaka rätten att hissa tyska flaggan från nazisterna.Det jag tycker man ska fundera på är om symbolen verkligen förtjänar att "byta innebörd". I fallet tyska flaggan svarar jag "ja". I fallet torshammaren är jag mer tveksam och gällande brudöverlämningen säger jag "nej". Varför - jo, när man tittar på handlingen brudöverlämning ser det ut som en kvinna som inte har fått bestämma själv oavsett hur mycket hennes far älskar henne. Hur kan man byta innebörd när handlingen i sig är så tydlig?
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-23 10:43:10 följande:
    Men varför måste du göra det?Om prästen säger att det är ok och ni vill så varför måste du då ändra dig?
    För att Mulle Nuh faktiskt har tagit till sig, och har förståelse för de argument mot brudöverlämning som har lagts fram. Däremot har hon inte bestämt vad som väger tyngst för henne - än. Jag har diskuterat frågan med henne i mååååånga trådar vid det här laget...
  • Bambi76

jag har aldrig sagt att det är något fel på att man vill gå in med varandra i kyrkan.. vad får dig att tro att jag tycker det??
    Men det jag vill ha är valfrihet..om jag vill gå in med min blivande man eller om jag vill att min pappa ska gå med mig..

passionsblomman skrev 2009-04-23 10:37:57 följande:
    Kanske för att det redan FINNS en alldeles väldigt positiv symbolik i den vigselordning vi redan har. Vad är det för fel med den som gör att det skulle behövas brudar som ändrar på den?Det vore skillnad om det åtminstone vore så att överlämning var det som alltid funnits och du ville varamed och frändra något.
  • Imma

Det är onekligen det jävliga. Så länge detta otyg existerar tror jag inte att denna symboliska handling kan byta innebörd.

MulleNuh skrev 2009-04-23 10:46:18 följande:
    MEN det som är förjävligt är att det finns och kommer säkert alltid att finnas stackars tjejer som har detta som verklighet. Som blir bortgifta mot sin vilja...
  • MulleNuh

Joo för att jag nu vet att det är en stark sak... Jag visste inte innan att folk såg negativt på detta. Den tanken hade aldrig slagit mig!!

Plus att 2 st galningar här från bt ska komma och titta på vigseln!!
    Vill inte riskera att bli äggad!!
    haha

Bambi76 skrev 2009-04-23 10:43:10 följande:
    Men varför måste du göra det?Om prästen säger att det är ok och ni vill så varför måste du då ändra dig?
  • Hannaz

Okej, det verkar som att du har problem att läsa innantill men jag provar igen, så slipper du backa i inläggen...

"Ja men det verkar inte som att de som här förespråkar att det är ett fritt val att välja brudöverlämning har blivit tillfrågade av sina respektive att göra det... De flesta kvinnor har nog bra mkt mer åsikter om utformning av bröllopet än sina respektive."

Notera: VERKAR, DE FLESTA. Jag har som du kanske ser inte talat om ALLA.

Att din kompis fått en man på halsen som försöker kontrollera och styra henne innebär inte att andra som väljer brudöverlämning har det.

• Bambi76

oki..men jag tycker iallafall att du ska göra det som du vill , utan att väga in vad vi andra säger..

Ta med dig ägg så kan du ägga tillbaka *s*

MulleNuh skrev 2009-04-23 10:49:37 följande:
    Joo för att jag nu vet att det är en stark sak... Jag visste inte innan att folk såg negativt på detta. Den tanken hade aldrig slagit mig!!Plus att 2 st galningar här från bt ska komma och titta på vigseln!! Vill inte riskera att bli äggad!!haha
  • passionsblomman

Inget för det har jag aldrig påstått. Men du vill ju uppenbarligen ändra på rådande ordning i Svenska kyrkan och föra in en helt annan tradition med medföljande symbolik än den som redan finns.

Personigen underkänner du ju den ordningen för egen del, eftersom du prompt måste ha ett ANNAT sätt. Trots att du vet Svenska kyrkans generella hållning.

För mig ska det till ganska starka argument för att jag skulle tycka det var bra och att det är fint eller en barndomsdröm räcker inte till i ljuset av den symbolik som redan finns.
    Den som finns ser jag all anledning att värna, framhålla och vara stolt över. Speciellt i ett samhälle där kyrkan ofta anklagas för att vara bakåtsträvande, kvinnofientlig och allt vad det nu är. Här har vi en kyrka som är en förebild i världen. Det gillar jag.

Bambi76 skrev 2009-04-23 10:49:04 följande:
    jag har aldrig sagt att det är något fel på att man vill gå in med varandra i kyrkan.. vad får dig att tro att jag tycker det??Men det jag vill ha är valfrihet..om jag vill gå in med min blivande man eller om jag vill att min pappa ska gå med mig..
  • Cesium
    MulleNuh skrev 2009-04-23 10:06:27 följande:
    Det som jag känner är lite jobbigt är ju först då detta med "drömmen" sen barnsben. Traditionen i vår släkt. Mickes och min vilja som varit just denna.. Sen kommer delen då vi inte vill ses innan! Ja det är supertöntigt i mångas ögon, men för oss har det stor betydelsen. Så hur gör vi om jag inte kommer in med pappa?!
    Jag ska inte övertyga dig åt något håll. Jag vill bara hjälpa dig ur din kluvenhet, hoppas det framgår.

* Drömmen sen barnsben
    Här beror det på hur viktigt det har varit för dig. Vi alla har haft en massa barndomsdrömmar och alla tjejer uppvuxna på 80-talet kan ha drömt om att bli både astronauter och ha bröllopsklänningar med puffärmar. Som inte slagit in. Det är varken rätt eller fel att uppfylla barndomsdrömmar. Men det är aldrig ett måste. En vuxen kvinna ser saker på andra sätt än en liten flicka.

* Traditioner i familjen
    Det här är också olika viktigt. Inget bröllop är en kopia på tidigare bröllop, och man kan välja vilka tidigare inslag man själv vill ha med. Tror du att din familj kommer bli ledsna om du inte går med din pappa in? Kommer det skapa dålig stämning? Om inte så är det kanske inte den viktigaste traditionen. Jag anser inte att min bröllopsdag bara är min dag och kan tänka mig att vika för (vissa eventuella) traditioner. Det är en avvägning mellan betydelse för en själv och för familjen.

* Att inte ses innan vigseln
    Du har romantiserat ditt inskridande i kyrkan. Tycker du att något annat sätt skulle kunna vara lika romantiskt? Till exempel att komma med varsin bil med sitt följe, kliva ur dem utanför kyrkan (någon kan vara redo med kamera om man vill), ge varandra en sista kyss som ogifta o.s.v.

* Er vilja
    Er vilja är mycket svårare att "ifrågasätta". Den beror på de tre ovanstående sakerna plus en massa annat. Om du efter att ha känt efter rörande andra alternativ känner att drömmen och traditionen är viktig och det mest romantiska, struntar i allt vad symbolik heter och är beredd att ta eventuella konsekvenser av ditt handlande, ja då tycker jag faktiskt att du ska gå in med din far.

PS. Jag tycker du är mycket sund som funderar kring det här. Är du säker på att du kommer ångra dig?
  • Duchess

Jag tror att det ligger mycket i det, och jag tycker att det är tragiskt att kyrkan tummar på sina egna principer/åsikter för att vara människor till lags. Det tror jag i längden slår tillbaka på SvKy.

Hannaz skrev 2009-04-23 10:28:00 följande:
    Kanske för att svenska kyrkan har så dålig återväxt att den måste anpassa och urholka sig för att överhuvudtaget ha en plats i samhället i framtiden... Återigen, pojken, pappan och åsnan....
Svar på tråden Överlämnade av pappa