MulleNuh skrev 2009-04-23 10:06:27 följande:
Det som jag känner är lite jobbigt är ju först då detta med "drömmen" sen barnsben. Traditionen i vår släkt. Mickes och min vilja som varit just denna.. Sen kommer delen då vi inte vill ses innan! Ja det är supertöntigt i mångas ögon, men för oss har det stor betydelsen. Så hur gör vi om jag inte kommer in med pappa?!
Jag ska inte övertyga dig åt något håll. Jag vill bara hjälpa dig ur din kluvenhet, hoppas det framgår.
* Drömmen sen barnsben
Här beror det på hur viktigt det har varit för dig. Vi alla har haft en massa barndomsdrömmar och alla tjejer uppvuxna på 80-talet kan ha drömt om att bli både astronauter och ha bröllopsklänningar med puffärmar. Som inte slagit in. Det är varken rätt eller fel att uppfylla barndomsdrömmar. Men det är aldrig ett måste. En vuxen kvinna ser saker på andra sätt än en liten flicka.
* Traditioner i familjen
Det här är också olika viktigt. Inget bröllop är en kopia på tidigare bröllop, och man kan välja vilka tidigare inslag man själv vill ha med. Tror du att din familj kommer bli ledsna om du inte går med din pappa in? Kommer det skapa dålig stämning? Om inte så är det kanske inte den viktigaste traditionen. Jag anser inte att min bröllopsdag bara är min dag och kan tänka mig att vika för (vissa eventuella) traditioner. Det är en avvägning mellan betydelse för en själv och för familjen.
* Att inte ses innan vigseln
Du har romantiserat ditt inskridande i kyrkan. Tycker du att något annat sätt skulle kunna vara lika romantiskt? Till exempel att komma med varsin bil med sitt följe, kliva ur dem utanför kyrkan (någon kan vara redo med kamera om man vill), ge varandra en sista kyss som ogifta o.s.v.
* Er vilja
Er vilja är mycket svårare att "ifrågasätta". Den beror på de tre ovanstående sakerna plus en massa annat. Om du efter att ha känt efter rörande andra alternativ känner att drömmen och traditionen är viktig och det mest romantiska, struntar i allt vad symbolik heter

och är beredd att ta eventuella konsekvenser av ditt handlande, ja då tycker jag faktiskt att du ska gå in med din far.
PS. Jag tycker du är mycket sund som funderar kring det här. Är du säker på att du kommer ångra dig?