• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Aleta

Nej.

Bambi76 skrev 2009-04-22 19:36:57 följande:
    Eehhhhhhhhhhhhhhh.. tror du på fullaste allvar att om vi som vill gå in med pappa gör att det i förlängingen skulle göra så att jämnställdhetsutvecklingn uppluckras ???Snälla, säg att jag har missuppfattat det hela!
  • Bambi76

Menar du nej på att jag missuppfattat eller att du på fullaste allvar tror att den uppluckras??

Aleta skrev 2009-04-22 19:39:29 följande:
    Nej.
  • Imma

Förstår du nu varför vi verkligen brinner för frågan när detta är vår farhåga?

Bambi76 skrev 2009-04-22 19:36:57 följande:
    Eehhhhhhhhhhhhhhh.. tror du på fullaste allvar att om vi som vill gå in med pappa gör att det i förlängingen skulle göra så att jämnställdhetsutvecklingn uppluckras ???Snälla, säg att jag har missuppfattat det hela!
  • Cesium

Jag är van vid att diskutera saker på en generell nivå utan att applicera dem på individnivå. Jag tycker att majoriteten i alla dessa trådar också gör det. Det är tråkigt om någon känner sig personligt angripen, det är inte meningen.

Jag förstår att folk kan gilla och vilja anamma en sed som passar med dem själva. Jag förstår att det är en personlig önskan om något man själv ser som enbart fint.

Det jag inte förstår är hur man inte vill se seden i ett större sammanhang. (Till exempel att man väljer att bortse från det könsstereotypa mönstret som upprepas, eller från att det man själv ser som något fint kan ge andra mindre trevliga vibbar.)

Här menar jag inte att det handlar om okunskap (eller jo, innan man har hört andras åsikter kan det handla om okunskap). Det handlar istället om olika sätt att se på världen. Det är kanske i den frågan som jag och överlämningsbrudar skiljer oss åt mest.

Jag må vara skadad av min utbildning och ha en sorglig syn på att vi människor inte är fria från vår historia och från påverkningar från omvärlden, men det är min "tro". Jag är medveten om att den kan ifrågasättas (helst sakligt).

Jag tycker precis som många andra att det är otroligt att vi kan sitta och diskutera det här hur länge som helst utan att (vad det tycks) komma framåt. Jag har trots det utvecklats i min syn den knappa månad jag varit medlem här. Och det kommer ständigt andra nya, även om det är många "gamlingar". Jag för min del kan nog fortsätta ett tag till med att berätta om vad jag ser i seden (för nya), förtydliga mina resonemang och bemöta felaktiga påståenden (det här inlägget skriver jag som en reaktion på att en förespråkare tyckte att "motståndarna i sammanhanget endast har att komma med att vi inte är jämlika och självständiga").

• Bambi76

Men hur i hela friden skulle det kunna göra det ??

Imma skrev 2009-04-22 19:41:43 följande:
    Förstår du nu varför vi verkligen brinner för frågan när detta är vår farhåga?
  • Aleta

Jag menar på fullaste allvar att jag tror det och jag tycker mig ha sett det hända inom min egen släkt.
    (Givetvis i kombination med andra saker, men detta är en kraftfull symbol som visas upp för många.)

Detta skrev jag för ett drygt halvår sedan:
    Till alla er som tycker att brudöverlämning bara är en gullig, privat angelägenhet:

Jag talade med en släkting i USA igår. Hennes dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.

Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det hemma.

Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.) Men jag tror att många här tänker på länder i tredje världen med ofria kvinnor när de som debatterar här pratar om tvångsäktenskap osv.
    Detta är alltså ett västland och hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och hon sjäkv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.

Så kontentan är: Det ni gör idag kanske påverkar er dotterdotter. Var medvetna om det och gör sedan ert val.
    Om ni t ex väljer att bära Burkha idag för att ni tycker att det är snyggt kommer förmodligen erat barnbarn att bära den av tradition och tvång.

Även om ingen kommer att säga något på ert bröllop till er så förstå åtminstone att det av väldigt många uppfattas negativt oavsett vad ni själva tycker.
    De respekterar er genom att inte ta upp det och debattera det eftersom de inte vill förstöra er bröllopsdag.
    Ska inte ni i er tur respektera dem genom att vara medvetna om er handling istället för att blunda och säga: JAG tycker att det är gullig, JAG gör som jag själv vill, JAG tycker att det betyder något annat?

Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.
    Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns.

Gör som ni själva vill, men var medveten om att era val kan påverka andra.

Bambi76 skrev 2009-04-22 19:41:17 följande:
    Menar du nej på att jag missuppfattat eller att du på fullaste allvar tror att den uppluckras??
  • Ore

Lindbergs fru skrev 2009-04-22 16:58:49 följande:

Tycker ni att mannen är bättre än du själv på något?
    Min man är bättre än mig på många saker, bland annat fixa med bilar, åka skidor, brodera och ljuga....
    Det finns även mycket som jag är bättre än min man på att göra.

Du får gärna komma till din poäng, och relevans till trådens ämne någon gång...
  • Bambi76

Jag har tidigare levt i ett förhållande där jag blev tvingad att lyda honom till punkt och pricka och även om jag gjorde det så blev jag misshandlad varje dag av honom. Vi var inte gifta förlovade men jag kände liknande som din släktings dotter kännde.. som tur var lyckades jag ta mig ur förhållandet.
    Och ändå vill jag att min pappa ska gå med mig i kyrkan..
    Och jag vet att jag kommer att uppfostra min (ev.dotter) till samma värderingar som jag har fått i min uppfostran och vill hon att hennes pappa ska gå med henne i kyrkan så kommer jag att bli glad.
    Jag vet att inte alla ser det på samma sätt som mig och var och en får tycka vad den vill...

Aleta skrev 2009-04-22 19:47:20 följande:
    Jag menar på fullaste allvar att jag tror det och jag tycker mig ha sett det hända inom min egen släkt.(Givetvis i kombination med andra saker, men detta är en kraftfull symbol som visas upp för många.)Detta skrev jag för ett drygt halvår sedan:Till alla er som tycker att brudöverlämning bara är en gullig, privat angelägenhet:Jag talade med en släkting i USA igår. Hennes dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det hemma.Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.) Men jag tror att många här tänker på länder i tredje världen med ofria kvinnor när de som debatterar här pratar om tvångsäktenskap osv.Detta är alltså ett västland och hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och hon sjäkv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.Så kontentan är: Det ni gör idag kanske påverkar er dotterdotter. Var medvetna om det och gör sedan ert val.Om ni t ex väljer att bära Burkha idag för att ni tycker att det är snyggt kommer förmodligen erat barnbarn att bära den av tradition och tvång.Även om ingen kommer att säga något på ert bröllop till er så förstå åtminstone att det av väldigt många uppfattas negativt oavsett vad ni själva tycker. De respekterar er genom att inte ta upp det och debattera det eftersom de inte vill förstöra er bröllopsdag. Ska inte ni i er tur respektera dem genom att vara medvetna om er handling istället för att blunda och säga: JAG tycker att det är gullig, JAG gör som jag själv vill, JAG tycker att det betyder något annat?Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns. Gör som ni själva vill, men var medveten om att era val kan påverka andra.
  • Aleta

Bra att du tog dig ur det.

Mitt kusinbarn har hur som helst inte samma syn på kvinnor som sin mormor. Det jag försöker säga är att våra handlingar påverkar andra och samhället i stort. Vi lever inte i små enskilda bubblor, håller du inte med om det i alla fall?

Bambi76 skrev 2009-04-22 19:59:00 följande:
    Jag har tidigare levt i ett förhållande där jag blev tvingad att lyda honom till punkt och pricka och även om jag gjorde det så blev jag misshandlad varje dag av honom. Vi var inte gifta förlovade men jag kände liknande som din släktings dotter kännde.. som tur var lyckades jag ta mig ur förhållandet.Och ändå vill jag att min pappa ska gå med mig i kyrkan..Och jag vet att jag kommer att uppfostra min (ev.dotter) till samma värderingar som jag har fått i min uppfostran och vill hon att hennes pappa ska gå med henne i kyrkan så kommer jag att bli glad.Jag vet att inte alla ser det på samma sätt som mig och var och en får tycka vad den vill...
  • Bambi76

Klart vi inte gör det!
    Självklart så påverkar det vi gör andra och samhället.. det jag menar är att det INTE alltid behöver bli till det negativa.
    Om vi som är possitiva till att pappa går med oss i kyrkan så sprider vi det på ett possitivt sätt och jag tror att vi på så sätt till slut kan få bort den "fula" stämpeln på det .. Att det inte är en symbol för att kvinnan är underlägsen mannen..
    jag hoppas att ditt kusinbarn tar sig ur sitt förhållande hon med om hon inte gjort det redan.

Aleta skrev 2009-04-22 20:06:42 följande:
    Bra att du tog dig ur det.Mitt kusinbarn har hur som helst inte samma syn på kvinnor som sin mormor. Det jag försöker säga är att våra handlingar påverkar andra och samhället i stort. Vi lever inte i små enskilda bubblor, håller du inte med om det i alla fall?
Svar på tråden Överlämnade av pappa