Jag har tidigare levt i ett förhållande där jag blev tvingad att lyda honom till punkt och pricka och även om jag gjorde det så blev jag misshandlad varje dag av honom. Vi var inte gifta förlovade men jag kände liknande som din släktings dotter kännde.. som tur var lyckades jag ta mig ur förhållandet.
Och ändå vill jag att min pappa ska gå med mig i kyrkan..
Och jag vet att jag kommer att uppfostra min (ev.dotter) till samma värderingar som jag har fått i min uppfostran och vill hon att hennes pappa ska gå med henne i kyrkan så kommer jag att bli glad.
Jag vet att inte alla ser det på samma sätt som mig och var och en får tycka vad den vill...
Aleta skrev 2009-04-22 19:47:20 följande:
Jag menar på fullaste allvar att jag tror det och jag tycker mig ha sett det hända inom min egen släkt.(Givetvis i kombination med andra saker, men detta är en kraftfull symbol som visas upp för många.)Detta skrev jag för ett drygt halvår sedan:Till alla er som tycker att brudöverlämning bara är en gullig, privat angelägenhet:Jag talade med en släkting i USA igår. Hennes dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det
hemma.Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.) Men jag tror att många här tänker på länder i tredje världen med ofria kvinnor när de som debatterar här pratar om tvångsäktenskap osv.Detta är alltså ett västland och hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och hon sjäkv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.Så kontentan är: Det ni gör idag kanske påverkar er dotterdotter. Var medvetna om det och gör sedan ert
val.Om ni t ex väljer att bära Burkha idag för att ni tycker att det är snyggt kommer förmodligen erat barnbarn att bära den av tradition och tvång.Även om ingen kommer att säga något på ert bröllop till er så förstå åtminstone att det av väldigt många uppfattas negativt oavsett vad ni själva tycker. De respekterar er genom att inte ta upp det och debattera det eftersom de inte vill förstöra er bröllopsdag. Ska inte ni i er tur respektera dem genom att vara medvetna om er handling istället för att blunda och säga: JAG tycker att det är gullig, JAG gör som jag själv vill, JAG tycker att det betyder något annat?Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns. Gör som ni själva vill, men var medveten om att era val kan påverka andra.