• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Duchess

Om jag skulle uppfostra en dotter att vara självständig och hon gör revolt genom att välja en annan väg i sina relationer, så kan jag naturligtvis inte hindra henne. Det enda jag kan göra är att lägga grunden så gott jag kan. I det ingår att lära min dotter att aldrig acceptera varken konkreta handlingar, symboler, skämt eller något annat som antyder att hon är underordnad en man.

superman9000 skrev 2009-04-21 23:25:29 följande:
    Men skulle du sätta dig ner och prata med henne tills hon hade samma uppfattning som du eller skulle du låta henne ha sin enga åsikt? Man kan inte styra sina barn att tänka och tycka som en själv, då blir ju inte barnet självständigt eller?
  • Aleta

Vet du vad, jag har svårt att tro att det verkligen stod så.
    Jag har aldrig kallat någon för okunnig. Däremot hävdar jag att symboliken tyder på ojämlikhet.

Hitta det inlägg du menar är du snäll så kan vi gå igenom det istället för att spekulera över något som kanske eller kanske inte finns.

Jag har väldigt ofta skrivit (i andra trådar) att de som vill ha brudöverlämning ska göra det valet och att jag respekterar det, men att min önskan är att de gör det med öppna ögon och ser alla sidor innan de bestämmer sig.
    Jag är en stor förespråkare av informerade beslut.
    Hade jag varit i den sitsen själv och valt överlämning för att jag ville hedra min far, eller tyckte det var romantiskt och sedan i efterhand fått veta den egentliga betydelsen så hade min egen bröllopsdag för alltid fått mig att må lite dåligt. Det önskar jag ingen!

superman9000 skrev 2009-04-21 23:22:42 följande:
    Hm vill minnas mig ett inlägg som du skrev där det inte går att tolka på annat sätt än att tjejer som går med sin far in i kyrkan är osjälständiga och okunniga det är dina egna ord så varför är det konstigt att vissa tjejer här tar illa vid sig när dom känner att dom blir peronligt påhoppade, jag tycker aldrig det är ok att kalla folk för ng som kan uppfattas som kränkande. Vare sig det kommer från en förespråkare för brudåoverlämning eller en motståndare.
  • superman9000

Min man skulle bli skogstokig om en av våra döttrar vill att han överlämnar en av dem i framtiden.
    Han gillar nämligen kompetenta, självständiga kvinnor och hoppas på att uppfostra sådana själv.

Citerings funktionen ville inte fungera.

På vilket sätt ska man tolka detta?

• superman9000

Oj nu fungerade det.

Så på vilket sätt ska jag tolka detta?

Aleta skrev 2009-04-20 17:28:44 följande:
    Min man skulle bli skogstokig om en av våra döttrar vill att han överlämnar en av dem i framtiden.Han gillar nämligen kompetenta, självständiga kvinnor och hoppas på att uppfostra sådana själv.
  • Duchess

Jag tolkar det som att Aleta har haft turen och skickligheten att hitta en man som är en god förebild för deras döttrar

superman9000 skrev 2009-04-21 23:46:04 följande:
    På vilket sätt ska man tolka detta?
  • superman9000

Ok så tjejer som går med sin far i kyrkan är enligt dig då osjälvständiga och okunniga?
    På vilket sätt är man okunnig? Eller osjälvständig?
    Vem är det som avgör detta?

Duchess skrev 2009-04-21 23:51:55 följande:
    Jag tolkar det som att Aleta har haft turen och skickligheten att hitta en man som är en god förebild för deras döttrar
  • TesshjärtaFred

Jag tycker att hela diskussionen är så befängd.
    Det finns väl inget i hela världen som säger att bara för att en kvinna väljer att gå till altaret tillsammans med sin pappa så är hon inte kompetent och självständig?!?
    Allt är inte antingen svart eller vitt. Vissa ser det som en fin gest gentemot sin pappa, vissa vill göra det för att det känns naturligt etc etc. Det finns säkert tusen skäl varför man väljer att bli överlämnad av sin pappa, och jag har svårt att tro att det skulle vara för att de kvinnorna är icke-kompetenta och osjälvständiga.

• Hannaz

TesshjärtaFred: Men det förstår du väl att det påverkar hela samhället och hämmar jämställdhetsutvecklingen...

• Duchess

Jag svarade nej på den frågan rätt nyligen, i inlägg #240.

Däremot tycker jag att de tjejer som vill ledas in av sin far i kyrkan ofta verkar vara ogenomtänkta i genusfrågor, och jag tror att många kommer att ångra sitt val att överlämnas senare i livet. Det är min personliga åsikt (som inte alls är populär), så det är ingenting som de andra som är emot brudöverlämning ska lastas för.

superman9000 skrev 2009-04-21 23:53:51 följande:
    Ok så tjejer som går med sin far i kyrkan är enligt dig då osjälvständiga och okunniga?På vilket sätt är man okunnig? Eller osjälvständig? Vem är det som avgör detta?
  • Duchess

Varför är det då ingen brud (eller brudgum) som överlämnas av sin mamma?

TesshjärtaFred skrev 2009-04-21 23:56:15 följande:
    Jag tycker att hela diskussionen är så befängd. Det finns väl inget i hela världen som säger att bara för att en kvinna väljer att gå till altaret tillsammans med sin pappa så är hon inte kompetent och självständig?!? Allt är inte antingen svart eller vitt. Vissa ser det som en fin gest gentemot sin pappa, vissa vill göra det för att det känns naturligt etc etc. Det finns säkert tusen skäl varför man väljer att bli överlämnad av sin pappa, och jag har svårt att tro att det skulle vara för att de kvinnorna är icke-kompetenta och osjälvständiga.
Svar på tråden Överlämnade av pappa