• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Och vad är skillnaden med att gå in med sin pappa jämnfört med att gå in med sin mamma ?
    Om ni tycker att det är såå hemskt att vi vill gå in med pappa så borde ni ju tycka att det är lika hemskt med att gå in med mamma??

J D skrev 2009-04-21 15:44:47 följande:

Jag tycker faktiskt att om man vill göra ngt för att ändra seden lite så kan man åtminstone gå in med sin mamma. Så slipper det bli helt galet stereotypt. Hon representerar fortfarande en vårdnadshavare men let's face it- vilka är det som tar ut föräldraledighet i det här landet? Kanske dags att ge dem lite kredd om man nu vill överlämnas från den som verkligen vårdat en...
  • J D

Bambi76 skrev 2009-04-21 15:53:09 följande:
    Och vad är skillnaden med att gå in med sin pappa jämnfört med att gå in med sin mamma ?Om ni tycker att det är såå hemskt att vi vill gå in med pappa så borde ni ju tycka att det är lika hemskt med att gå in med mamma?? J D skrev 2009-04-21 15:44:47 följande:

Egentligen tycker jag faktiskt att det är lika hemskt men det är åtminstone annorlunda än vad som traditionellt varit fallet vilket kan representera att kvinnan faktiskt kan vara familjeförsörjare/vårdnadshavare. Men som sagt, jag tycker definitivt inte att det är bra.

• J D

Hannaz skrev 2009-04-21 15:53:27 följande:
    Man kan väl få välja själv vem man vill gå in med helt enkelt. Jag skulle gärna låtit min far gå in med mig OM vi haft ett kyrkbröllop och OM han inte hade känt sig obekväm i situationen vilket jag tror att han skulle göra. Jag är jag och jag har bott hemifrån sen jag var 16 och ser mig som mkt självständig men han är och kommer alltid att vara min far och han har tillsammans med mamma satt mig till världen. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att den som varit den viktigaste manliga personen i mitt liv skulle överlämna mig till den som har blivit den viktigaste mannen i mitt liv. Det står för familjeband och inga bitterfittor i världen kan få mig att ändra åsikt i frågan. Känner man för att låta sig mamma följa en längs altargången så ska man naturligtvis ha det så, eller om man vill gå fram ensam. Valfrihet det är feminism för mig.

Ha! Om man blir bitter över brudöverlämning i Sverige i sig har man nog inte mkt att vara bitter över. Att det däremot verkar pågå en liten backlash som bl.a tar sig uttryck i brudöverlämning kanske inte är lika roligt. Men bitter? Nja.

Valfrihet är feminism även för mig men då måste man först dekonstruera alla strukturer och traditioner vi har fötts in i. Hur vet man annars att man är fri och således kan utnyttja sin valfrihet på korrekt subjektiva grunder?

• Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-21 15:53:09 följande:
    Och vad är skillnaden med att gå in med sin pappa jämnfört med att gå in med sin mamma ?Om ni tycker att det är såå hemskt att vi vill gå in med pappa så borde ni ju tycka att det är lika hemskt med att gå in med mamma?? J D skrev 2009-04-21 15:44:47 följande:
    Ja, i den bemärkelsen att man då fortfarande överlämnas från en vårdnadshavare till en annan så är det faktiskt lika hemskt.

Men ska man se till jämlikhet mellan könen har man då "erkänt" att kvinnor lika gärna kan vara förmyndare. Lämnas man över av sin pappa till sin man så är ju detta något som tyder på att kvinnor överlag är omyndiga, både den ogifta kvinnan som övergiftas och den gifta kvinnan (mamman) som inte gillas som vårdnadshavare. Dvs man godkänner indirekt att män ( i det här fallet representerade av ens pappa och ens blivande man) har en viktigare roll i samhället/mer makt.
  • Bambi76

håller inte med dig där heller....

Ore skrev 2009-04-21 16:00:15 följande:
    Ja, i den bemärkelsen att man då fortfarande överlämnas från en vårdnadshavare till en annan så är det faktiskt lika hemskt. Men ska man se till jämlikhet mellan könen har man då "erkänt" att kvinnor lika gärna kan vara förmyndare. Lämnas man över av sin pappa till sin man så är ju detta något som tyder på att kvinnor överlag är omyndiga, både den ogifta kvinnan som övergiftas och den gifta kvinnan (mamman) som inte gillas som vårdnadshavare. Dvs man godkänner indirekt att män ( i det här fallet representerade av ens pappa och ens blivande man) har en viktigare roll i samhället/mer makt.
  • J D

Bambi76 skrev 2009-04-21 16:02:52 följande:
    håller inte med dig där heller....

För att?

• Linda7608

Att ni orkar tjafsa om detta dag efter dag efter dag. Alla tycker olika. Låt oss som vill gå in med våra fäder göra det om vi vill.Utan att höra all denna kritik. Vi tycker inte som er alla har olika åsikter om allt. Vi lever trots allt på 2000- talet där kvinnan gör som hon vill!!!!!!

• Bambi76

för att jag inte alls ser det som att min pappa (eller mamma) lämnar över mig som om jag vore oförögen att ta hand om mig själv eller behöver någon som kan försörja mig.. Jag har varit själv försörjande sen jag var 16 år då jag fick min son.
    Och kan inte heller se att man indirekt har en viktigare roll här i samhället eller mer makt.
    J D skrev 2009-04-21 16:03:48 följande:

För att?
  • Imma

Det här är ju en diskussionstråd. Vill man inte diskutera den här frågan behöver man inte "hänga" här.

Linda7608 skrev 2009-04-21 16:06:59 följande:
    Att ni orkar tjafsa om detta dag efter dag efter dag. Alla tycker olika. Låt oss som vill gå in med våra fäder göra det om vi vill.Utan att höra all denna kritik. Vi tycker inte som er alla har olika åsikter om allt. Vi lever trots allt på 2000- talet där kvinnan gör som hon vill!!!!!!
  • Hannaz

Men herregud, man måste inte välja att läsa in patriarkatiska värderingar i allt. Min far är viktig för mig, nåt annat behöver jag inte veta. Och jag byter bilbatteri och däck och backar med släp och snickrar medan min man lagar mat och handlar och tvättar. Jag är tillräckligt trygg i mig själv för att bruka traditioner som passar MIG, vad andra gör skiter jag kaninlortar i.

J D skrev 2009-04-21 15:59:28 följande:

Ha! Om man blir bitter över brudöverlämning i Sverige i sig har man nog inte mkt att vara bitter över. Att det däremot verkar pågå en liten backlash som bl.a tar sig uttryck i brudöverlämning kanske inte är lika roligt. Men bitter? Nja.Valfrihet är feminism även för mig men då måste man först dekonstruera alla strukturer och traditioner vi har fötts in i. Hur vet man annars att man är fri och således kan utnyttja sin valfrihet på korrekt subjektiva grunder?
Svar på tråden Överlämnade av pappa