• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Jag vet att det betytt (och betyder säkert det för andra) det tidigare men jag ser det inte så och inte heller mina vänner eller släktingar eller min blivande man så därför ser vi inte det som att vi för in monentet "jag byter vånadshavare"

Vad du har för snack med din dotter är upp till dig och hur du fostrar henne..

feministbrud skrev 2009-04-21 12:48:49 följande:
    Men varför är det önskvärt att föra in ett moment i vigseln som betyder att du byter vårdnadshavare om du inte vill att det ska betyda det?Kommer min ev dotter att be min man lämna över henne så kommer vi att ha ett feministiskt snack med henne så att hon aldrig någonsin ber om det igen. Men förhoppningsvis uppfostrar vi henne så att hon aldrig kommer på tanken.
  • Bambi76

Kan inte annat än att hålla med dig!
    Önskar att min pappa kunde gå med mig..

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 13:12:54 följande:

Har frågat min pappa om han ville följa mig i kyrkan och han blev överlycklig. Vilken hedersfull uppgift,jag kommer att vara jättestolt svarade han mig. Har läst på om innebörden från grunden men denna är inte av betydelse för oss. Vi gör det för att det känns fint och bra för oss. Ni par som gör detta för er egen skull bry er inte, över alla slagord här.Tycker faktiskt det hela tenderar att bli löjligt. Man gör som man vill. Jag tycker det ska bli jätteromantiskt och jag är så stolt över min pappa och så förälskad i min blivande man som står där framme o trånar efter mig!!Kram till alla er tjejer som valt som jag, att gå in i kyrkan med en stolt far vid sin sida och gå ut med mannen i sitt liv!
  • Bambi76

jo, det kan hon!
    För det betyder det för henne men inte för mig!
    Vi ser olika på innebörden av det...

Aleta skrev 2009-04-21 13:23:48 följande:
    Men så länge det finns brudar som t ex MV85 som faktiskt inser vad överlämningen betyder och väljer hela den livsstilen, hur kan ni då ändra betydelsen av det hela?Det blir ju mycket konstigt, då kan alltså inte MV85 använda brudöverlämningen eftersom det bara är gulligt och inget annat, eller?Förresten, jag tycker att ni gör rätt, MV85, som öppet står för er övertygelse, det respekterar jag. DET kallar jag att leva i ett samhälle som har valfrihet, inte att göra som man har lust utan att tänka på konsekvenserna.Jag har också förståelse för de som kommer från en kultur där man har brudöverlämning. Då är det inte så konstigt att man inte vill anamma andra traditioner.
  • Duchess

Nä. Inte om man gifter sig i kyrkan. Då följer man Svenska Kyrkans vigselordning, och prästen har alltid sista ordet (även när det gäller ev. brudöverlämning).

Man gör som man vill.
  • J D

Har frågat min pappa om han ville följa mig i kyrkan och han blev överlycklig. Vilken hedersfull uppgift,jag kommer att vara jättestolt svarade han mig. Har läst på om innebörden från grunden men denna är inte av betydelse för oss. Vi gör det för att det känns fint och bra för oss. Ni par som gör detta för er egen skull bry er inte, över alla slagord här.Tycker faktiskt det hela tenderar att bli löjligt. Man gör som man vill. Jag tycker det ska bli jätteromantiskt och jag är så stolt över min pappa och så förälskad i min blivande man som står där framme o trånar efter mig!!Kram till alla er tjejer som valt som jag, att gå in i kyrkan med en stolt far vid sin sida och gå ut med mannen i sitt liv!

Men varför inte din mamma? Jag fattar verkligen inte.

• Ore

Understryker tidigare frågor:
    Varför inte gå in med din mamma? (Bara en undran)

Har prästen godkänt överlämningen?

Och lägger till en egen:
    Vet din pappa vad det egentligen betyder, med brudöverlämning?
  • Lindbergs fru
    Duchess skrev 2009-04-21 13:32:33 följande:
    Nä. Inte om man gifter sig i kyrkan. Då följer man Svenska Kyrkans vigselordning, och prästen har alltid sista ordet (även när det gäller ev. brudöverlämning). Lindbergs fru skrev 2009-04-21 13:12:54 följande:
    Har pratat med prästen och han sa ordagrant Ni får göra som ni önskar i denna fråga, det är ert bröllop.

Har inte så god kontakt med min mamma därför är valet enkelt.

Och även om jag hade haft det så anser jag att det är en man jag vill ha vid min sida, (adam o eva ni vet..)men det är en helt annan fråga.
    Kanske starta en ny tråd..

Beträffande min pappa så är han införstådd med både vårt nutida budskap och det ursprungliga!
  • Duchess

Jag är allvarligt bekymrad över hur många blivande svenska brudar som verkar ha dålig kontakt med sin mor.

Jag är också bekymrad över att det verkar finnas så många präster som inte bryr sig om biskopsrekommendationer och den svenskkyrkliga seden.

• Bambi76

Kan bara tala för mig själv och jag har inte dålig kontakt med min mamma och när jag berättade för henne att jag ville att pappa skulle gå in med mig den dagen jag gifte mig (vi pratade om det här när vi berättade att vi skulle gifta oss, ca 1 år sedan) och min mamma sa då direkt att hon tyckte att det skulle vara fint och att hon hoppades på att pappa skulle göra det..
    När hon fick höra att han inte skulle komma på bröllopet så sa hon att om hon inte hade tyckt att det är jobbigt när hon är i blickfånget så skulle hon gått in med mig . vilket hade varit lika bra för min del.

Duchess skrev 2009-04-21 14:33:00 följande:
    Jag är allvarligt bekymrad över hur många blivande svenska brudar som verkar ha dålig kontakt med sin mor. Jag är också bekymrad över att det verkar finnas så många präster som inte bryr sig om biskopsrekommendationer och den svenskkyrkliga seden.
  • Lindbergs fru

Till Bambi76
    Lycka till med ditt bröllop. Du verkar vara en sund tjej!

Svar på tråden Överlämnade av pappa