• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Allimac

Men man gör väll precis som man vill och känner.. det skriver ju alla hitt som hatt i alla forum... ska själv bli ledd av min pappa.. mest för att jag tycker det är lite mysigt & tryggt... skiter fullständigt i vad det betyder.. det känns rätt för oss! Det är vår dag.. o vill vi blanda in amerikansk film, judendom & skippa vissa traditioner helt o andra inte..
    Kanske tillomed hittar på några egna roliga!!

Tjing!

• Imma

Där ser man.

Allimac skrev 2009-04-20 15:56:45 följande:
    ... skiter fullständigt i vad det betyder..
  • Ore
    Allimac skrev 2009-04-20 15:56:45 följande:
    skiter fullständigt i vad det betyder..
    Och även vad andra tycker?

Jag är av åsikten att man inte kan välja bort betydelser på saker hur man vill.

Jag skulle ju rent teoretiskt sett kunna tycka att svastiskan är en jättefin solsymbol. Och hade jag varit i Asien hade det varit helt rätt, men här i Europa är den mindre rätt. Och här i Sverige kan jag riskera att dömas för förargelseväckande beteende eller hets mot folkgrupp, om jag bär den symbolen.

Du kan ju välja att du struntar i vad brudöverlämning betyder. Men du kan ju inte påverka vad andra tycker. Om någon av dina släktingar/vänner sitter där och undrar varför du valt att ha brudöverlämning, med tanke på brudöverlämningens historia, bakgrund och betydelse i andra delar av världen...
  • Aleta

Varför är detta bara på skoj för de allra flesta?
    Jo, för att vi inte har sett det på film och för att det känns absurt att en vuxen man skulle överlämnas av sin mamma - till sin fru!
    -Haha, det är ju som om han inte vore myndig ju! En riktig toffel!

Men när man som motståndare till brudöverlämning hävdar att samma symbolik gäller även för kvinnan och att det är det man ser så SKRIKS det i högan sky:
    -Neeej, det är inte så för oss, vi har en annan symbolik!

Snacka om ojämlikt!

flisa83 skrev 2009-04-19 22:35:13 följande:
    vi pratade faktiskt, på skoj mest. Om att jag skulle stå där framme och min svärmor skulle leda fram min sambo till mig. typ: "här med överlämnar jag min son och alla hans strumpor du får plocka upp från golvet"....men det vart mest jag och min svärmor som skrattade åt detta......men det kanske vore något??
  • Aleta

Nu förstår jag inte, kyrkan tog ju BORT brudöverlämningen eftersom man ansåg att kvinnan själv skulle få välja vem hon gifte sig med (och detta skedde för typ 700-800 år sedan).

elsi skrev 2009-04-19 23:01:05 följande:
    Fly by night... me like, så var brudöverlämningen, den förflyttas till kyrkan.
  • Aleta

Min man skulle bli skogstokig om en av våra döttrar vill att han överlämnar en av dem i framtiden.
    Han gillar nämligen kompetenta, självständiga kvinnor och hoppas på att uppfostra sådana själv.

svårtattvälja skrev 2009-04-19 23:09:43 följande:
    Undrar om det sitter en mängd skitsura mammor runt om i Sverige (kanske i världen) som undrar om deras relation till sina respektive döttrar inte var värd att hedras på den stora dagen. Jag kommer i allafall bli sur om min ev. dotter skulle be om att få gå in med sin far på sitt bröllop (vilket han ändå skulle tvärvägra gissar jag). Tala om att bli borträknad som mindre viktig!
  • Aleta

Min man fick morgongåva av mig, jag fick inget av honom. nu var det i och för sig inget han kan leva på om jag dör, men det var rättvist enligt traditionen eftersom jag har mer tillgångar än han.
    Ida o Mille skrev 2009-04-19 22:39:32 följande:

Helt otroligt att denna fråga är sååå stor, varit här på bt bara någon månad och varit in i ett xx antal forum om just detta. Egentligen var de tänkt att jag skulle gå in själv, men vi kommer att ha bröllopet utomhus så vi ska göra så att vi möts precis innan gången där alla kommer att sitta, som för oss kommer att symboliserar, vårat "tidigare" liv och de liv som vi går in i tillsammans nu. Men jag tycker att de som vill gå in själv eller med sin far är också jätte fint, och inte är något negativt.Då tycker jag att man ska ta bort morgongåvan, för egentligen så är de något mannen köpte till kvinnan för om han dog så hade hon något hon kunde sälja och leva på, då de var mannen som jobbade och tjänade pengar till hemmet...
  • Aleta

Absolut, strunta i vad alla säger, men var medvetna om att alla inte tycker att det är så fint och var medvetna om vad det de facto betyder innan ni tar ett sådant beslut.

Bambi76 skrev 2009-04-19 23:26:13 följande:
    Visst kan det vara så men i vårt fall så VET jag att ingen av våra gäster skulle få det..( Nu kommer jag inte att gå in med min pappa men om jag skulle ha gjort det)Till er alla som vill att er pappa ska gå med er fram :Gå fram till er blivande man tillsammans med pappa (förutsatt att prästen sagt att det är ok så klart) och strunta i vad andra säger!
  • Steven och Johanna

Men herregud! Vilken het potatis det här verkar vara!! Alla gör väl för sjutton vad som känns bäst för dem, det är väl ingen annans ensak om man går själv, med blivande eller med med sin pappa! (eller med någon annan för den delen).

• Tooticki

Steven och Johanna skrev 2009-04-20 17:49:51 följande:

Men herregud! Vilken het potatis det här verkar vara!! Alla gör väl för sjutton vad som känns bäst för dem, det är väl ingen annans ensak om man går själv, med blivande eller med med sin pappa! (eller med någon annan för den delen).
    Jo, gifter man sig enligt svenska kyrkans ordning så är det i allra högsta grad vigselprästens och församlingens problem.
Svar på tråden Överlämnade av pappa