• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • flisa83

Håller med dig helt och hållet!
    Min sambo skulle nog inte ha något emot att gå in med sin mor! Min bror tror jag inte skulle ha något emot att gå in med mamma heller för den delen. Sen har han och jag en otroligt bra relation så jag skulle inte ha något emot att gå in med min bror heller, alltså ingen symbolik i det, mer än att det skulle kännas bra!

Har testat iden med att min svärmor går in med min sambo, den gick inte hem hos de äldre...de vill gärna se bruden, som en höjdpunkt i kyrkan, hennes hår och klänning, samt hela paketet. Sen bryr dom sig inte vem hon går in med....så länge det är hon som går! Och jag har inget emot att gå....så så blir det denna gång......men kanske min eventuellt framtida son kan tänkas ledas in av mig någon vacker dag? :)

Duchess skrev 2009-04-19 22:39:03 följande:
    Jupp, det vore något Men allvarligt talat så tycker jag att tankeexperimentet är intressant och spännande. Varför skulle folk inte ta en överlämning av brugummen på allvar, om symboliken handlar om att man vill hedra en förälder? Jag känner många killar som har goda relationer till sina mammor, så det vore inte så långsökt ur det avseendet.
  • J D

Ida o Mille skrev 2009-04-19 22:39:32 följande:
    Helt otroligt att denna fråga är sååå stor, varit här på bt bara någon månad och varit in i ett xx antal forum om just detta. Egentligen var de tänkt att jag skulle gå in själv, men vi kommer att ha bröllopet utomhus så vi ska göra så att vi möts precis innan gången där alla kommer att sitta, som för oss kommer att symboliserar, vårat "tidigare" liv och de liv som vi går in i tillsammans nu. Men jag tycker att de som vill gå in själv eller med sin far är också jätte fint, och inte är något negativt.Då tycker jag att man ska ta bort morgongåvan, för egentligen så är de något mannen köpte till kvinnan för om han dog så hade hon något hon kunde sälja och leva på, då de var mannen som jobbade och tjänade pengar till hemmet...

Ja, jag håller med om att ensidig morgongåva är ojämställt så det jobbar vi inte heller med. Vi ger istället presenter båda två eftersom vi gillar paket men det mest korrekta är såklart att ta bort den helt!

Det gör dock inte brudöverlämning mer jämställt...

• Ida o Mille

Hihi ja men bruden ser nästan ut som ett (FINT) paket;-P

• Duchess

För egen del är jag jätteglad över att jag gick in tillsammans med min blivande man. Jag har aldrig haft några prinsessdrömmar, och jag såg aldrig bröllopsdagen som "min dag", snarare "vår dag". Men visst både vet och förstår jag att det är en dag som många tjejer drömt om länge.

Jag tycker att det är skillnad på att gå in själv (eller med en näbb/tärna) och att ledas in av sin far. Brudöverlämning ger mig alltigenom dåliga vibbar. När jag hör talas om en brud som går in själv så tänker jag nuförtiden mest att det är synd om henne som missar det jag upplevde som det häftigaste ögonblicket av alla under vår bröllopsdag: Att se min blivande man i ögonen och tänka/säga "nu kör vi" under de sekunder som kyrkklockorna ringde och vi väntade på att dörrarna skulle slås upp. Oj... det skulle jag inte byta bort för något i världen!

flisa83 skrev 2009-04-19 22:43:39 följande:
    Håller med dig helt och hållet!Min sambo skulle nog inte ha något emot att gå in med sin mor! Min bror tror jag inte skulle ha något emot att gå in med mamma heller för den delen. Sen har han och jag en otroligt bra relation så jag skulle inte ha något emot att gå in med min bror heller, alltså ingen symbolik i det, mer än att det skulle kännas bra!Har testat iden med att min svärmor går in med min sambo, den gick inte hem hos de äldre...de vill gärna se bruden, som en höjdpunkt i kyrkan, hennes hår och klänning, samt hela paketet. Sen bryr dom sig inte vem hon går in med....så länge det är hon som går! Och jag har inget emot att gå....så så blir det denna gång......men kanske min eventuellt framtida son kan tänkas ledas in av mig någon vacker dag? :)
  • flisa83

men jag tycker inte det gör det ojämställt heller..
    ..jag har en kanon relation till båda min föräldrar...men vi frågade min pappa om han ville gå med mig, han blev jätte glad och jag gillar att göra han glad...lika så att han vill göra mig glad.....det har inget med att göra att han som "försörjaren i familjen" släpper mig vidare för att bli försörjd av någon annan...
    För honom handlar det om att få leda sin dotter fram till hennes nya liv som gör henne väldigt lycklig, vilket jag tror han är glad och stolt över att få göra!

från början hade jag velat gå in med min sambo och det är även det väldigt fint och känns lika jämställt som att gå in med min far...

men mest jämställt vore ju att gå in med sin mor eller själv kanske?
    J D skrev 2009-04-19 22:45:45 följande:

Ja, jag håller med om att ensidig morgongåva är ojämställt så det jobbar vi inte heller med. Vi ger istället presenter båda två eftersom vi gillar paket men det mest korrekta är såklart att ta bort den helt!Det gör dock inte brudöverlämning mer jämställt...
  • flisa83

Nej det låter som ett alldeles underbart ögonblick!
    Jag längtar efter att få möta hans blick när jag kommer in....
    jag ser det inte som min dag, utan som självklart vår!
    Det är därför det kändes bra att vi tillsammans beslutade att jag ska gå in med pappa...Han vill stå där framme och vill inte se mig innan kyrkan.......så jag antar att hur man än vrider och vänder på det..så får man underbara ögonblick när man gör som man vill!

Duchess skrev 2009-04-19 22:51:03 följande:
    För egen del är jag jätteglad över att jag gick in tillsammans med min blivande man. Jag har aldrig haft några prinsessdrömmar, och jag såg aldrig bröllopsdagen som "min dag", snarare "vår dag". Men visst både vet och förstår jag att det är en dag som många tjejer drömt om länge. Jag tycker att det är skillnad på att gå in själv (eller med en näbb/tärna) och att ledas in av sin far. Brudöverlämning ger mig alltigenom dåliga vibbar. När jag hör talas om en brud som går in själv så tänker jag nuförtiden mest att det är synd om henne som missar det jag upplevde som det häftigaste ögonblicket av alla under vår bröllopsdag: Att se min blivande man i ögonen och tänka/säga "nu kör vi" under de sekunder som kyrkklockorna ringde och vi väntade på att dörrarna skulle slås upp. Oj... det skulle jag inte byta bort för något i världen!
  • elsi

unbelievable! vilken debatt!!
    Att det ses som kvinnoförtryck i andra länder..i ANDRA länder ja förresten viste ni att vit är dödens färg i andra länder, ska vi sluta ha vita klänningar? och de var inte vita bara för att visa att vi ha råd med en engångsklänning men att vi hade råd att smutsa ned dom!

Fly by night... me like, så var brudöverlämningen, den förflyttas till kyrkan.
    Våran präst sa till mig " du vet att svenska krykan avråda oss att tillåta brudöverlämning" ja svarade jag .. "ok bara du vet vad det betyder". Betyder? vad att jag ska säljas mot min vilja i sverige? Nej för att detta händer inte i sverige. För mig det innebär att fadern, den äldremannen, är huvud personen i familjen och jag ha hans efternamn som hans barn, Han har varit ansvarig för min uppfostring socialt, och ekonomisk, han ha tagit hand om mig och visade mig kärlek. Nu ska jag flytta ifrån honom och bilder egen familj och ta ett nytt namn, och han lämna över mig med sin välsignelse, framför gud.
    Typ ...It's up to you now mate

Våran präst sa också, varför ska inte din blivande mans mamma lämna över honom då, och jag svarade bara ja i och för sig...

Vi ha denna tradition i Englnd, och jag är inte helt säkert men jag tror att den ha annan betydelse än USA.

• Hemlig2009

Den stunden då vi ser varandra första gången den dagen vill jag ha privat. Vill också stå och känna pirret i magen tillsammans med min sambo, inte med pappa.

flisa83 skrev 2009-04-19 22:54:34 följande:
    Nej det låter som ett alldeles underbart ögonblick!Jag längtar efter att få möta hans blick när jag kommer in....jag ser det inte som min dag, utan som självklart vår! Det är därför det kändes bra att vi tillsammans beslutade att jag ska gå in med pappa...Han vill stå där framme och vill inte se mig innan kyrkan.......så jag antar att hur man än vrider och vänder på det..så får man underbara ögonblick när man gör som man vill!
  • elsi

PRECIS!!! Du förklarade det mycket bättre än jag.. tack!

flisa83 skrev 2009-04-19 22:35:13 följande:
    vi pratade faktiskt, på skoj mest. Om att jag skulle stå där framme och min svärmor skulle leda fram min sambo till mig. typ: "här med överlämnar jag min son och alla hans strumpor du får plocka upp från golvet"....men det vart mest jag och min svärmor som skrattade åt detta......men det kanske vore något??
    [/citat]
    flisa83 skrev 2009-04-19 22:51:47 följande:
    [citat]
    men jag tycker inte det gör det ojämställt heller....jag har en kanon relation till båda min föräldrar...men vi frågade min pappa om han ville gå med mig, han blev jätte glad och jag gillar att göra han glad...lika så att han vill göra mig glad.....det har inget med att göra att han som "försörjaren i familjen" släpper mig vidare för att bli försörjd av någon annan...För honom handlar det om att få leda sin dotter fram till hennes nya liv som gör henne väldigt lycklig, vilket jag tror han är glad och stolt över att få göra!från början hade jag velat gå in med min sambo och det är även det väldigt fint och känns lika jämställt som att gå in med min far...men mest jämställt vore ju att gå in med sin mor eller själv kanske?J D skrev 2009-04-19 22:45:45 följande:
  • svårtattvälja

Undrar om det sitter en mängd skitsura mammor runt om i Sverige (kanske i världen) som undrar om deras relation till sina respektive döttrar inte var värd att hedras på den stora dagen. Jag kommer i allafall bli sur om min ev. dotter skulle be om att få gå in med sin far på sitt bröllop (vilket han ändå skulle tvärvägra gissar jag). Tala om att bli borträknad som mindre viktig!

Svar på tråden Överlämnade av pappa