Hemlig2009 skrev 2009-04-19 20:39:37 följande:
Så om vi tar hit en sed ska vi ändra symboliken i den? Hur går det ihop? Och vem bestämmer att det här i Sverige inte har samma betydelse som där den kommer ifrån? Som att fira jul men att säga att det är pga det då var dagen då Elvis sjöng sin första sång. Och denna symbolik är ju så himla tydlig, jag fattar inte att ni vägrar se det?! En man för (leder, ännu hemskare ord) sin dotter i handen fram till hennes blivande make. En förmyndare till en annan. Och detta vill vuxna kvinnor som redan bott ihop med sin sambo i typ 5 år och har 2 kids med honom göra? Jag begriper inte ett dugg. Vad vill man visa egentligen den dagen?Jag hade tyckt det var så mycket mer romantisk och så mycket finare att detta par som varit med om både med- och motgång, uppfostrar 2 barn tillsammans nu kommer in som blivande brudpar. Vackert!Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 20:34:46 följande:
...fast jag håller inte med om det...i USA är den traditionen i allra högsta grad levande och jag har svårt att se att det skulle handla om att "fadern överlämnar ansvaret och manlighetsgestalten i kvinnans liv till en ny man"...men- kanske, kanske inte...vad vet jag?
OM du väljer att ta bort "kvinnoförnedringsstämpeln"....kan du se något fint i det?
Som sagt- vad vet jag?- jag gick till prästen tillsammans med min man....men inte var det en genomtänkt grej "Jag ska minsann gå in i äktenskapet av egen fri vilja, helt självständigt med min man"