• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Lady o Lufsen

...vilket är en helt annan diskussion o en helt annan tråd.

• J D

Ja, det finns många saker som är dumma och ojämställda, där håller jag med dig TS. Det är dock inte ett skäl att hålla fast vid någon av dem.

Jag ska inte ha slöja.
    Vi ska ha brudparsskål såvitt jag vet.
    Vi har båda två ringar var.
    Vi har inte valt brudfölje efter kön.
    Vi avsäger oss separata möhippor/svensexor eftersom sådana enkönade tillställningar känns rätt old fashioned och dessutom ofta urartar i stereotypa aktiviteter (såvitt vi har förstått).
    Vi lägger mer pengar på hans klädsel.
    Vi bordsplacerar inte efter heteronormativt partänkande.

Och vi går definitivt in i äktenskapet vid varandras sida.

Ngt mer du tycker är ojämställt och som får för lite utrymme här? Jag är all in för att undvika alla ojämställda/heteronormativa normer som inte har ngn poäng.

• valkyriana

Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 20:52:54 följande:

...jag bryr mig inte om varför gemene man blir upprörd över diverse inställningar! Då skulle jag ha slutat hänga här på BT för länge sen! Men tack ändå!!
    Varsågod, men svaret var till ts
  • Lady o Lufsen

Trots att jag själv gick in i äktenskapet av totalt egen fri vilja och fullständigt förmögen att välja min egen man så kan jag se att min äldsta dotter ABSOLUT (!!!!!) skulle välja sin morfar att leda henne till altaret....inte för att "det skulle vara så".....inte för att "hon behövde det".....inte för att "få något godkännande"- utan helt och hållet för att hon vill att sin älskade morfar skulle ha en otroligt viktig roll i hennes bröllop- på hennes villkor och på hennes sätt.
    Hennes bröllop kommer troligtvis att ske om tio eller fler år...och hennes älskade morfar kommer inte att vara med alls, för utom möjligtvis övervakande från himmelriket .

Kan inte förklara i ord så jag lämnar denna tråd nu

• Lady o Lufsen
    valkyriana skrev 2009-04-19 20:59:31 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 20:52:54 följande:Varsågod, men svaret var till ts
    Sorrry, att jag tog åt mig
  • flisa83

Min far ska överlämna mig när vi gifter oss. Att det en gång i tiden stod för att "fadern lämnar över dottern i brudgummens vård" det går kanske inte att ta ifrån. Och om denna amerikanska tradition aldrig hade uppstått, hade troligtvis inte min pappa lämnat över mig i kyrkan, för den idén hade vi nog med handen på hjärtat inte kommit på.

MEN, för mig är detta en sak mellan mig och min far. Det har ingenting med det gamla sättet att se detta på. Jag är stolt över att han vill gå med mig i kyrkan och jag vet att min mor är lika stolt över att se mig och min far gå där. Hade jag inte haft någon far, hade jag utan tvekan frågat min mor eller min bror om dom velat gå i hans ställe.

En annan orsak till att vi gör detta, är för att min sambo, inte vill se mig i min klänning förrän jag kliver in i kyrkan! Om det är skrock eller tradition, det tycker jag ligger i betraktarens ögon. Men det här är vad han vill och det är något som jag inte har något emot alls att följa för hans skull.

Det finns så OTROLIGT mycket mer som vi kan jobba på för att detta ska bli ett jämställt samhälle, men jag tvivlar skarpt på att någons pappa följer sin dotter fram till mannen hon ska gifta sig med har en avgörande faktor! Börja med att sätta dockor i händerna på killar och låt tjejer hoppa runt i vattenpölar på dagis och bli skitiga istället!

ursäkta mig, om även jag så som många andra tar åt mig. Men låt för guds skull människor gå med vem dom vill i kyrkan. INGEN ska ha rätt att döma detta om dom inte vet vad det betyder för just detta paret. Jag och min sambo väljer själva våra egna traditioner och kanske tom skapar några andra. Åsikter får man ha, men döm för guds skull inte andras beslut!

• passionsblomman
    flisa83 skrev 2009-04-19 21:37:40 följande:
    Men låt för guds skull människor gå med vem dom vill i kyrkan. INGEN ska ha rätt att döma detta om dom inte vet vad det betyder för just detta paret. Jag och min sambo väljer själva våra egna traditioner och kanske tom skapar några andra. Åsikter får man ha, men döm för guds skull inte andras beslut!
    Nej just vad gäller kyrkan tycker jag inte "låt alla göra som de vill" gäller.
    Där gäller gudstjänstordningen för det trossamfund man val att gifta sig inom. I Svenska kyrkans vigselordning finns int´gen överlämning och prästen kan neka det helt utan att döma andra människor. H*n föjer bara samfundets ordning och behöver inte motivera den eller är oförskämd eller oförstående som säger nej till andra länders och samfunds ordning.

Gudstjänsten ser ut på ett visst vis oavsett vilka som gifter sig och det är inte platsen för att skapa egna och nya traditioner utifrån vad som är högst personligt för paret själva. Det är en församlingsangelägenhet med vigsel. Är den ordningen obekväm och inte tillräckligt personlig för ett par, så ska man nog överväg att arrangera sin egen ordning, helt utanför kyrkan.
  • passionsblomman
    flisa83 skrev 2009-04-19 21:37:40 följande:
    Men låt för guds skull människor gå med vem dom vill i kyrkan. INGEN ska ha rätt att döma detta om dom inte vet vad det betyder för just detta paret. Jag och min sambo väljer själva våra egna traditioner och kanske tom skapar några andra. Åsikter får man ha, men döm för guds skull inte andras beslut!
    Nej just vad gäller kyrkan tycker jag inte "låt alla göra som de vill" gäller.
    Där gäller gudstjänstordningen för det trossamfund man val att gifta sig inom. I Svenska kyrkans vigselordning finns ingen överlämning och prästen kan neka det helt utan att döma andra människor. H*n föjer bara samfundets ordning och behöver inte motivera den eller är oförskämd eller oförstående som säger nej till andra länders och samfunds ordning.

Gudstjänsten ser ut på ett visst vis oavsett vilka som gifter sig och det är inte platsen för att skapa egna och nya traditioner utifrån vad som är högst personligt för paret själva. Det är en församlingsangelägenhet med vigsel. Är den ordningen obekväm och inte tillräckligt personlig för ett par, så ska man nog överväg att arrangera sin egen ordning, helt utanför kyrkan.
  • ario

Vi har brudöverlämning fram till kyrkodörren, därefter ska paret gå in tillsammans, Men vi ser inte brudöverlämningen som något negativt, utan det symboliserar för oss att bruden har fått pappas välsignelse.

Svar på tråden Överlämnade av pappa