• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Imma

Jag är verkligen inte ute efter att stå med pekpinnar, om du tolkar mitt inlägg så ber jag om ursäkt! För mig är frågan jätteviktig och därför är jag med och "tjafsar" (som någon annan skulle ha uttryckt det) i många överlämningstrådar. Jag skulle heller aldrig komma på tanken att säga till någon som har valt brudöverlämning, och jag är gäst på bröllopet, att jag tycker att det är en trist tradition. Det håller jag för mig själv! Dock kommer jag att reagera över detta och jag kommer att komma ihåg denna trista detalj när jag tänker på deras bröllop efteråt.

För alla som väljer överlämningen tycker jag att det är jätteviktigt att de får information om att alla andra inte ser det som en lika charmig gest som de själva gör. Väljer de ändå överlämningen (borgerligt eller om prästen tillåter det) - fine, men då har de åtminstone fattat ett välinformerat beslut.

Petronella01 skrev 2009-04-20 11:18:26 följande:
    Det var bara ett exempel...men du högg på den direkt..*ler*Men det kanske handlar om ovetenskap...ingen av våra gäster kommer från någon annan kultur...det är ju bättre att ni upplyser som att har ni tänkt på att...istället för att stå med pekpinnor...suck....
  • Heloise

Bra skrivet

Imma skrev 2009-04-20 11:25:58 följande:
    Jag är verkligen inte ute efter att stå med pekpinnar, om du tolkar mitt inlägg så ber jag om ursäkt! För mig är frågan jätteviktig och därför är jag med och "tjafsar" (som någon annan skulle ha uttryckt det) i många överlämningstrådar. Jag skulle heller aldrig komma på tanken att säga till någon som har valt brudöverlämning, och jag är gäst på bröllopet, att jag tycker att det är en trist tradition. Det håller jag för mig själv! Dock kommer jag att reagera över detta och jag kommer att komma ihåg denna trista detalj när jag tänker på deras bröllop efteråt. För alla som väljer överlämningen tycker jag att det är jätteviktigt att de får information om att alla andra inte ser det som en lika charmig gest som de själva gör. Väljer de ändå överlämningen (borgerligt eller om prästen tillåter det) - fine, men då har de åtminstone fattat ett välinformerat beslut.
  • Petronella01

ja ni ser ....man ser ...läser...och tolkar olika...penkpinnor...nej det var fel ord...i detta sammanhang. Men många gånger är det så...som jag ser det....inte någon annan, för jag pratar /skriver bara utifrån hur det är för mig.

• Tess80

Det är ganska kul att se att det är samma personer som gnäller och ältar om och om igen att det är "fel" med brudöverlämning och vi borde "blunda" för det och aldrig nämna brudöverläming osv. (för det är så jag har tolkat det hela). Det låter som att ni är rädda för förändringar och valmöjligheter.

Men saken är den att ni gör ingen förändring (för mig) i era tycken och vad det kyrkliga samfundet har för syn på det hela. Jag kommer ändå att ha brudöverlämning (och ja, vi har kollat upp detta med prästen) och vi ska inte ha bara min biologiska pappa som lämnar över mig, utan även min styvfar ska gå med mig in! Dom går in på varsinn sida om mig *ler lyckligt* (och nej, jag kommer inte att förklara för någon av er här inne om varför vi valt att ha så)

Men saken är att ni måste ju ändå komma till insikt att det kommer ALLTID att finnas dom som väljer och kommer att sträva efter att ha brudöverlämning (av olika privata själ, tillsammans med sin präst), oavsett vad ni tycker.

Jag hurrar folk för brudöverlämningar!!! Helt rätt! Tycker brudparet att det är så dom vill ha det så "go for it" då är det rätt!! Jag tycker, och kommer alltid att sträva efter, att det borde finnas valmöjligheter. Det är dax att visa det kyrkliga samfundet att dom får också anpassa sig efter våran tid som vi lever i nu, med egen fri vilja/yttrandefrihet och att vi har andra lagar nu än vad det var förr i tiden. Jag kommer iaf. att visa mina barn att man KAN vända på någonting som är dåligt till någonting bra!

Och det är bara bra att så många som möjligt gör att man ändrar en mycket gammal syn på brudöverlämning! Att omvandla någonting dåligt till något bättre är ALDRIG fel i mina ögon. Iom. att det är i stort sett ingen som har brudöverlämning för just den gamla synen/symboliken.

Nu får man t.ex skaffa barn innan man gift sig, det var verkligen fult för kvinnan för bara ca 50 år sedan, då ansågs man som lösaktig osv. (vilket är en jävligt bra förändring anser jag, folk ansvarar själv och bestämmer själv vilka val dom gör i sina liv.)

Att hindra förändringar till det bättre kan jag verkligen inte förstå. Att man ärligt tycker att man ska "dra svansen mellan benen" och blunda för detta är ju helt galet.

Och sen hur det ser ut i andra länder, struntar jag fullständigt i ärligt talat, det är inte där jag bor. Det är inte där jag kämpar för rättigheter och valmöjligheter, det får deras landsmän göra i så fall.

• Bambi76

Väldigt bra skrivet och jag håller med dig i allt du skriver!!

Tess80 skrev 2009-04-20 13:17:35 följande:
    Det är ganska kul att se att det är samma personer som gnäller och ältar om och om igen att det är "fel" med brudöverlämning och vi borde "blunda" för det och aldrig nämna brudöverläming osv. (för det är så jag har tolkat det hela). Det låter som att ni är rädda för förändringar och valmöjligheter. Men saken är den att ni gör ingen förändring (för mig) i era tycken och vad det kyrkliga samfundet har för syn på det hela. Jag kommer ändå att ha brudöverlämning (och ja, vi har kollat upp detta med prästen) och vi ska inte ha bara min biologiska pappa som lämnar över mig, utan även min styvfar ska gå med mig in! Dom går in på varsinn sida om mig *ler lyckligt* (och nej, jag kommer inte att förklara för någon av er här inne om varför vi valt att ha så)Men saken är att ni måste ju ändå komma till insikt att det kommer ALLTID att finnas dom som väljer och kommer att sträva efter att ha brudöverlämning (av olika privata själ, tillsammans med sin präst), oavsett vad ni tycker. Jag hurrar folk för brudöverlämningar!!! Helt rätt! Tycker brudparet att det är så dom vill ha det så "go for it" då är det rätt!! Jag tycker, och kommer alltid att sträva efter, att det borde finnas valmöjligheter. Det är dax att visa det kyrkliga samfundet att dom får också anpassa sig efter våran tid som vi lever i nu, med egen fri vilja/yttrandefrihet och att vi har andra lagar nu än vad det var förr i tiden. Jag kommer iaf. att visa mina barn att man KAN vända på någonting som är dåligt till någonting bra! Och det är bara bra att så många som möjligt gör att man ändrar en mycket gammal syn på brudöverlämning! Att omvandla någonting dåligt till något bättre är ALDRIG fel i mina ögon. Iom. att det är i stort sett ingen som har brudöverlämning för just den gamla synen/symboliken.Nu får man t.ex skaffa barn innan man gift sig, det var verkligen fult för kvinnan för bara ca 50 år sedan, då ansågs man som lösaktig osv. (vilket är en jävligt bra förändring anser jag, folk ansvarar själv och bestämmer själv vilka val dom gör i sina liv.) Att hindra förändringar till det bättre kan jag verkligen inte förstå. Att man ärligt tycker att man ska "dra svansen mellan benen" och blunda för detta är ju helt galet.Och sen hur det ser ut i andra länder, struntar jag fullständigt i ärligt talat, det är inte där jag bor. Det är inte där jag kämpar för rättigheter och valmöjligheter, det får deras landsmän göra i så fall.
  • Tooticki
    Och sen hur det ser ut i andra länder, struntar jag fullständigt i ärligt talat, det är inte där jag bor. Det är inte där jag kämpar för rättigheter och valmöjligheter, det får deras landsmän göra i så fall.
    Men du åtnjuter mycket fördelar som människor i andra länder kämpat för och som spritts till Sverige.
  • Heloise

Ja precis

Tooticki skrev 2009-04-20 13:25:51 följande:
    Men du åtnjuter mycket fördelar som människor i andra länder kämpat för och som spritts till Sverige.
  • feministbrud

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Tycker du att brudöverlämning är modernt och framåtsträvande? Kan du förklara hur en tradition som vi övergav på medeltiden kan vara modern?

Och om du struntar så mycket i vad man gör i andra länder så undrar jag vad du fick överlämningsidén från från början. inte kan det väl vara Hollywood för du skiter väl i vad de gör i USA, eller?

Förlåt om jag låter spydig, men att säga att man skiter i hur människor har det bara för att de råkar leva i en annan del av världen tycker jag låter väldigt hemskt.

Nu får man t.ex skaffa barn innan man gift sig, det var verkligen fult för kvinnan för bara ca 50 år sedan, då ansågs man som lösaktig osv. (vilket är en jävligt bra förändring anser jag, folk ansvarar själv och bestämmer själv vilka val dom gör i sina liv.) Att hindra förändringar till det bättre kan jag verkligen inte förstå. Att man ärligt tycker att man ska "dra svansen mellan benen" och blunda för detta är ju helt galet.Och sen hur det ser ut i andra länder, struntar jag fullständigt i ärligt talat, det är inte där jag bor. Det är inte där jag kämpar för rättigheter och valmöjligheter, det får deras landsmän göra i så fall.
  • Ore

"Det är ganska kul att se att det är samma personer som gnäller och ältar om och om igen att det är "fel" med brudöverlämning och vi borde "blunda" för det och aldrig nämna brudöverläming osv. (för det är så jag har tolkat det hela)."

Aldrig nämna är det väl ingen som har sagt, men det finns åsikter om att det är onödigt

"Det låter som att ni är rädda för förändringar och valmöjligheter."

Nejdå, det är jag absolut inte. Å andra sidan, så anser jag inte att något behöver förändras, mer än den förgulligande synen på en tradition med solkig historia som grundas på att kvinnan är mindre värd än mannen. Jag kämpar gärna för förändring, när saker behöver förändras. Du nämner barn före äktenskap som exempel, och jag tycker det är jättebra att det är helt ok. För tidigare fanns ju inget alternativ, det ansågs totalt fel att få barn utan att vara gift.

I fallet med brudöverlämning så finns det andra, i mitt tycke bättre, alternativet att brudparet går in tillsammans.

"Men saken är att ni måste ju ändå komma till insikt att det kommer ALLTID att finnas dom som väljer och kommer att sträva efter att ha brudöverlämning (av olika privata själ, tillsammans med sin präst), oavsett vad ni tycker."

Jo, det vet jag också. Det finns väl alltid de som av någon underlig anledning tycker annorlunda. Det finns de som tycker att homosexualitet är en sjukdom, de som tycker att Hitler var en hyvens kille som var helt inne på rätt spår, och de som tycker att brudöverlämning bara är något jättegulligt... Jag tycker allt detta är fel (men innan någon halshugger mig så får jag väl erkänna att i jämförelse med övriga två exempel så är väl det med brudöverlämning mindre illa...)

"Det är dax att visa det kyrkliga samfundet att dom får också anpassa sig efter våran tid som vi lever i nu, med egen fri vilja/yttrandefrihet och att vi har andra lagar nu än vad det var förr i tiden."

Jo, fast i detta fallet tycker jag att Svenska kyrkan är en föregångare. De har sedan länge strävat efter att kvinnan INTE ska överlämnas, utan kunna gifta sig av fri vilja och ha möjlighet att manifestera detta genom att gå in jämsides med sin man. Detta sätt tycker jag är absolut mest anpassat efter dagens jämlika förhållande, som man strävar efter. Man kommer in i kyrkan, sida vid sida, som jämlikar. Eftersom man i regel levt ihop innan äktenskapet, så är det ju alltså som att man "gemensamt går vidare" i sitt förhållande...

Fri vilja, och yttrandefrihet, hur manifesteras detta i samband med en överlämning tycker du? Jag kan inte se det som något annat än att kvinnan inte klarar sig själv, när hon blir lämnad från en man till en annan. För mig visar det inte fri vilja på något sätt överhuvudtaget?

"Att omvandla någonting dåligt till något bättre är ALDRIG fel i mina ögon."

Nej, kanske inte. Men hur kan du säga att det ändras, för att du anser det? Jag vet att du skriver att du struntar i andra länder, det tycker jag låter oerhört naivt. Vi lever i en alltmer internationell värld, med allt vad det innebär. Dessutom, är ju brudöverlämning ingen svensk tradition. Så från något land måste du ju plockat idén. Men det går ju inte säga från vilket land... Man kan lika gärna associera berudöverlämning till en tolvåring som under tvång gifts bort i Afghanistan, som till brudöverlämning i en amerikansk hollywoodfilm. Så hade du struntat helt i andra länder, och deras traditioner, så skulle du alltså skippat brudöverlämning helt...

• Cesium

Jag slänger också in två kommentarer på Tess80:s inlägg. Har försökt att bara ta upp det som jag känner inte har tagits upp tillräckligt och lämna resten därhän.

"Det låter som att ni är rädda för förändringar och valmöjligheter."

- Nej, det är jag inte. Snarare tvärtom. Om näst intill alla som väljer att föras är brudar som förs av pappan tvivlar jag om det är fråga om ett förutsättningslöst val. Jag har (trots att jag föredrar gemensamt intåg) inget direkt emot att brudpar går in på andra sätt än tillsammans, bara det inte alltid är pappa+dotter! Mer förändringar och fler val! I alla fall så länge man inte väljer att viga sig i en bestämd ordning (läs: Svenska kyrkans vigselordning), då är det den som bestämmer (se även nedan).

"Det är dax att visa det kyrkliga samfundet att dom får också anpassa sig efter våran tid som vi lever i nu, med egen fri vilja/yttrandefrihet och att vi har andra lagar nu än vad det var förr i tiden."

- Det finns nog bättre sätt att påverka Svenska kyrkan än genom något slags anarki och genom att spela ut präster och församlingar mot varandra. Jag tror mer på att man (om man tycker det är en viktig fråga) ska engagera sig i kyrkan och rösta i kyrkovalet (september i år härnäst).

PS1. Jag kritiserar brudöverlämning generellt.
    PS2. Brudöverlämning är inte den viktigaste jämställdhetsfrågan.
    PS3. Fler seder än brudöverlämning är förlegade.

Svar på tråden Överlämnade av pappa