• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • J D

flisa83 skrev 2009-04-19 21:37:40 följande:
    Min far ska överlämna mig när vi gifter oss. Att det en gång i tiden stod för att "fadern lämnar över dottern i brudgummens vård" det går kanske inte att ta ifrån. Och om denna amerikanska tradition aldrig hade uppstått, hade troligtvis inte min pappa lämnat över mig i kyrkan, för den idén hade vi nog med handen på hjärtat inte kommit på.MEN, för mig är detta en sak mellan mig och min far. Det har ingenting med det gamla sättet att se detta på. Jag är stolt över att han vill gå med mig i kyrkan och jag vet att min mor är lika stolt över att se mig och min far gå där. Hade jag inte haft någon far, hade jag utan tvekan frågat min mor eller min bror om dom velat gå i hans ställe.En annan orsak till att vi gör detta, är för att min sambo, inte vill se mig i min klänning förrän jag kliver in i kyrkan! Om det är skrock eller tradition, det tycker jag ligger i betraktarens ögon. Men det här är vad han vill och det är något som jag inte har något emot alls att följa för hans skull.Det finns så OTROLIGT mycket mer som vi kan jobba på för att detta ska bli ett jämställt samhälle, men jag tvivlar skarpt på att någons pappa följer sin dotter fram till mannen hon ska gifta sig med har en avgörande faktor! Börja med att sätta dockor i händerna på killar och låt tjejer hoppa runt i vattenpölar på dagis och bli skitiga istället!ursäkta mig, om även jag så som många andra tar åt mig. Men låt för guds skull människor gå med vem dom vill i kyrkan. INGEN ska ha rätt att döma detta om dom inte vet vad det betyder för just detta paret. Jag och min sambo väljer själva våra egna traditioner och kanske tom skapar några andra. Åsikter får man ha, men döm för guds skull inte andras beslut!

Jag förstår faktiskt inte varför man inte ska göra allt för att verka för jämställdhet. Att man ogillar brudöverlämning betyder inte att man struntar i att försöka göra ngt åt alla andra "traditioner".

Sedan tycker jag att de som ser igenom strukturerna är de minst dömande människorna av alla eftersom de strävar efter att alla ska kunna göra verkligt fria val. Jag skulle aldrig säga ngt fördömmande till en kompis som sade att denne skulle överlämnas men i ett debattforum debatterar man vanligtvis frågor i sin principiella natur.

(För övrigt lekte jag med allt girlie som fanns när jag var liten och hade hemmafrumamma men det påverkade mig uppenbarligen inte så mkt. Så länge ens barn läser så har de nog en bättre chans till genusdekonstruktion än alla flickor som hoppat i vattenpölar istället någonsin kommer att få, tror jag.)

• Lady o Lufsen
    passionsblomman skrev 2009-04-19 21:52:50 följande:
    Nej just vad gäller kyrkan tycker jag inte "låt alla göra som de vill" gäller.Där gäller gudstjänstordningen för det trossamfund man val att gifta sig inom. I Svenska kyrkans vigselordning finns ingen överlämning och prästen kan neka det helt utan att döma andra människor. H*n föjer bara samfundets ordning och behöver inte motivera den eller är oförskämd eller oförstående som säger nej till andra länders och samfunds ordning.Gudstjänsten ser ut på ett visst vis oavsett vilka som gifter sig och det är inte platsen för att skapa egna och nya traditioner utifrån vad som är högst personligt för paret själva. Det är en församlingsangelägenhet med vigsel. Är den ordningen obekväm och inte tillräckligt personlig för ett par, så ska man nog överväg att arrangera sin egen ordning, helt utanför kyrkan.
    Prästen KAN neka, kanske INTE nekar till brudöverlämning (som vår präst...eller frågade han för att vara artig för att sedan neka OM vi nu hade svarat JA till överlämning?)...och då har ju kyrkan tagit ställning, eller? VAD är då "samfundets ordning"? Platsen för att skapa egna traditioner eller nya traditioner verkar ju vara upp till prästen då? Vem bedömer "personligheten"?
  • Fly by night

Även Sverige har sin historia när det gäller brudöverlämning så vi behöver inte gå så långt för att symboliken ska bli tydlig och lättolkad.

??När alla fått sin inbjudan var det dags för nästa led i det äktenskapsceremoniel som inletts med trolovningen; nämligen brudens överlämnande till brudgummen. Det var den akt som i det medeltida Sverige kallades giftermålet. Det var en betydelsefull ceremoni som ägde rum i brudens föräldrahem.

På bröllopsdagens morgon anlände brudföljet. Med i skaran var, förutom brudgummen, de olika bröllopsfunktionärerna. ??? Sedan följet slagit sig ned i brudens hem och den första bägaren öl hade tömts, kunde den högtidliga akten börja. Brudgummen begärde ordet och bad flickans far att förrätta giftermålet. Vid denna punkt i ceremonin tog bruden sin plats i brudbänken. Fadern steg nu fram och överlämnade sin dotter till den blivande mågen. Enligt Upplandslagen, från slutet av 1200-talet, skulle han då säga:

?Jag giver dig min dotter dig till heder och till husfru och till halv säng, till lås och till nycklar och till laga tredning och till allt det han äger i lösöre och förvärva kan förutom guld och hemmahjon och till all den rätt, som är uppländsk lag.??

Kyrkan fick med tiden allt större makt och ersatte giftermålet med vigseln. Kyrkan såg kvinnan som en självständig person och menade att det var viktigt att kvinnan faktiskt samtyckte till äktenskapet (åtminstone formellt). Vigselgudstjänstens symbolik med att brudparet går tillsammans kyrkgången fram och stannar framför altaret är att brudparet väljer varandra som medvandrare i livet och det gestaltas genom att de gått gången upp. De har lämnat alla andra bakom sig, i jämförelse. En bild för att de gemensamt lämnar sin far och sin mor och att äktenskapet inte är en ekonomisk överenskommelse.

• Kajsalisan

Jag håller med passionsblomman, gifter man sig inom svenska kyrkan får man respektera deras vigseltordning. Däremot om man väljer en annan vigselform eller ett annat trossamfund vette katten om jag tycker så många andra har å göra med varför man vill ha brudöverlämning, vem det nu än e som ska lämna över bruden (mor,bror, syster, far,farfar, en gammal farbror eller faster, tomten..)

• flisa83

ja defintivt det säger jag inget om! Det handlar även där om den fria viljan, vill min dotter leka med bilar får hon, men vill hon hellre leka med barbie är det helt ok också! Man ska inte göra någon till något dom inte är eller vill.

debatter i all ära. Det är intressant med dom. Annars skulle jag uppenbarligen inte skriva här. Tycker det är en onödig fråga att diskutera, men tycker ändå det är en smula intressant eftersom det är viktigt för andra. Underbart med fria åsikter! :) Som sagt, vi har tur som lever i ett fritt land.

Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 22:07:47 följande:

Prästen KAN neka, kanske INTE nekar till brudöverlämning (som vår präst...eller frågade han för att vara artig för att sedan neka OM vi nu hade svarat JA till överlämning?)...och då har ju kyrkan tagit ställning, eller? VAD är då "samfundets ordning"? Platsen för att skapa egna traditioner eller nya traditioner verkar ju vara upp till prästen då? Vem bedömer "personligheten"?
  • J D

Kajsalisan skrev 2009-04-19 22:12:50 följande:
    Jag håller med passionsblomman, gifter man sig inom svenska kyrkan får man respektera deras vigseltordning. Däremot om man väljer en annan vigselform eller ett annat trossamfund vette katten om jag tycker så många andra har å göra med varför man vill ha brudöverlämning, vem det nu än e som ska lämna över bruden (mor,bror, syster, far,farfar, en gammal farbror eller faster, tomten..)

Det privata är politiskt?!

• Lady o Lufsen
    Kajsalisan skrev 2009-04-19 22:12:50 följande:
    Men grejen är ju den att det mycket väl går att få ha brudöverlämning i Svenska Kyrkan! ...eller är de präster från Svenska Kyrkan inte tillräckligt Svenska, eller inte tillräckligt Kyrkliga???
  • passionsblomman

Det är helt klart ett problem som skapar förvirring att inte alla präster förljer de rekommendationer som faktiskt finns.
    Det är något man får frågade prästerna som gör tvärtemot vad deras chefer kommit överens om bör vara gemensam hållning, vad det är som gör att de inte följer den.
    Att det inte är FÖRBJUDET med överlämning i kyrkan, beror vad jag förstår på att det inte är den typen av frågor man tar beslut om när man sätter "lagarna".
    Det finns ju fler exempel, som att en gudstjänst ska innehålla två psalmer tex, men det förekommer säekert en hel del övertalningsförsök även där och inte alla ser det kanske som värt det att säga emot. Att vara undfallande är nödvändigtvis inte samma sak som att vara modern eller lyhörd.

Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 22:07:47 följande:

• Lady o Lufsen
    flisa83 skrev 2009-04-19 22:15:18 följande:
    ja defintivt det säger jag inget om! Det handlar även där om den fria viljan, vill min dotter leka med bilar får hon, men vill hon hellre leka med barbie är det helt ok också! Man ska inte göra någon till något dom inte är eller vill.debatter i all ära. Det är intressant med dom. Annars skulle jag uppenbarligen inte skriva här. Tycker det är en onödig fråga att diskutera, men tycker ändå det är en smula intressant eftersom det är viktigt för andra. Underbart med fria åsikter! :) Som sagt, vi har tur som lever i ett fritt land. Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 22:07:47 följande:
    ...inlägget var inte riktat till dig
  • Lady o Lufsen
    passionsblomman skrev 2009-04-19 22:16:46 följande:
    Det är helt klart ett problem som skapar förvirring att inte alla präster förljer de rekommendationer som faktiskt finns.Det är något man får frågade prästerna som gör tvärtemot vad deras chefer kommit överens om bör vara gemensam hållning, vad det är som gör att de inte följer den.Att det inte är FÖRBJUDET med överlämning i kyrkan, beror vad jag förstår på att det inte är den typen av frågor man tar beslut om när man sätter "lagarna".Det finns ju fler exempel, som att en gudstjänst ska innehålla två psalmer tex, men det förekommer säekert en hel del övertalningsförsök även där och inte alla ser det kanske som värt det att säga emot. Att vara undfallande är nödvändigtvis inte samma sak som att vara modern eller lyhörd.Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 22:07:47 följande:
    Kontentan (vad den nu må bero på) är ju trots allt att par FÅR, med "rätt" präst gå in med sin far...
Svar på tråden Överlämnade av pappa