• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Fanasis

Jag hade inte tänkt att nyttja min far för att brudöverlämning inledningsvis. Men efter att ha läst alla inlägg på den förra tråden och även denna, så inser jag att det är precis det jag ska göra...

Min far har inte sörjt för mig på mer än ett sätt... Med praktiskt stöd vad gäller el och byggtekniska frågor.. När jag träffade min blivande man och min far fick nys om detta så ringde han upp mig *vilket är kors i taket, för han är inte så förtjust i telefon* och sa - Jag har hört att du är ute på tjusarstråt. Och du, se då för i heeeeelvette *lät inte lika grovt som det ser ut i skriven text* till att han är händig innan du drar hem honom.

Det var han.. så nu slipper min far ha det ansvaret.. för det lämnar han över till min blivande.. Men det är också det enda.. Det ekonomiska, det står jag för :oD.

Så symboliken med överlämnande är perfekt.. för min del

• flisa83

Jag kan absolut respektera svenska kyrkans vigselordning och jag har absolut ingenting emot de bröllopspar som går in tillsammans, jag tycker det är en väldigt fin gest också. Men när vår präst tillåter oss att jag går in med min far, är det något jag bör protestera mot då anser ni? Verkar som om det ligger i prästens händer och vi kanske råkar ha en präst som ser till våra önskemål, likaså kyrkans? Om man nu ska gifta sig i kyrkan och ska följa kyrkans seder? Bör man inte vara "trogen" kristen då för att följa det helt och hållet? Det är nog inte många procent av alla svenskar som årligen gifter sig i kyrkan som ser sig själv som troende.
    Traditioner har jag inga problem med att följa, eller kyrkans vigselordning och skulle jag ha det så skulle jag ju helt klart välja ett borgeligt alternativ. Men i detta fall har kyrkan vi ska gifta oss i valt att följa en vigselordning vi kommit fram till tillsammans och det ser jag inget fel i!

Men vad anser ni vara skillnaden då? Mellan att ens far går in med en eller att ens blivande gör det? Om man inte går tillbaka till traditionerna? Kanske det mest självständiga vore om man gick själv?

J D skrev 2009-04-19 22:05:37 följande:

Jag förstår faktiskt inte varför man inte ska göra allt för att verka för jämställdhet. Att man ogillar brudöverlämning betyder inte att man struntar i att försöka göra ngt åt alla andra "traditioner". Sedan tycker jag att de som ser igenom strukturerna är de minst dömande människorna av alla eftersom de strävar efter att alla ska kunna göra verkligt fria val. Jag skulle aldrig säga ngt fördömmande till en kompis som sade att denne skulle överlämnas men i ett debattforum debatterar man vanligtvis frågor i sin principiella natur.(För övrigt lekte jag med allt girlie som fanns när jag var liten och hade hemmafrumamma men det påverkade mig uppenbarligen inte så mkt. Så länge ens barn läser så har de nog en bättre chans till genusdekonstruktion än alla flickor som hoppat i vattenpölar istället någonsin kommer att få, tror jag.)
  • flisa83

det är lugnt! :)

alltid kul med åsikter, inte riktat mot dig heller! :)

Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 22:17:16 följande:

...inlägget var inte riktat till dig
  • passionsblomman

Ja och ingen har sagt något annat i tråd efter tråd än att prästen mycket väl KAN säga nej och att man då vacert får rätta sig efter det. Vissa församlingar har också omöjliggjort att man därefter spelar ut olika präster mot varandra för att få sin vilja fram, genom att fatta gemensamt beslut att inte tillåta överlämning.

Ingen har sagt att det är förbjudet, men upplyst om att vigselordningen inte ser ut som vissa faktiskt tror att den gör(lika lite som vi i sverige har en jury vid rättegångar som många tror fter alla filmer man sett)

Att vissa präster gör avsteg från vigselordningen, är enligt min mening beklagansvärt då det skapar förvirring och frågetecken, men det är något de själva måste står för och förklara hrur de resonerar runt, för det vet jag inte.

• Duchess

Nu har jag läst även den här tråden, och väntar fortfarande på att få höra talas om någon brudgum som överlämnas av sin mor. Eller far. Eller kanske en brud som överlämnas av sin mor.

Det kan ju rent logiskt inte vara så att jättemånga kvinnor har en så väldigt speciell till sin far, jämfört med andra konstellationer.

• flisa83

vi pratade faktiskt, på skoj mest. Om att jag skulle stå där framme och min svärmor skulle leda fram min sambo till mig. typ: "här med överlämnar jag min son och alla hans strumpor du får plocka upp från golvet"....men det vart mest jag och min svärmor som skrattade åt detta......men det kanske vore något??

• Duchess

Jupp, det vore något

Men allvarligt talat så tycker jag att tankeexperimentet är intressant och spännande. Varför skulle folk inte ta en överlämning av brugummen på allvar, om symboliken handlar om att man vill hedra en förälder? Jag känner många killar som har goda relationer till sina mammor, så det vore inte så långsökt ur det avseendet.

flisa83 skrev 2009-04-19 22:35:13 följande:
    vi pratade faktiskt, på skoj mest. Om att jag skulle stå där framme och min svärmor skulle leda fram min sambo till mig. typ: "här med överlämnar jag min son och alla hans strumpor du får plocka upp från golvet"....men det vart mest jag och min svärmor som skrattade åt detta......men det kanske vore något??
  • Ida o Mille

Helt otroligt att denna fråga är sååå stor, varit här på bt bara någon månad och varit in i ett xx antal forum om just detta.
    Egentligen var de tänkt att jag skulle gå in själv, men vi kommer att ha bröllopet utomhus så vi ska göra så att vi möts precis innan gången där alla kommer att sitta, som för oss kommer att symboliserar, vårat "tidigare" liv och de liv som vi går in i tillsammans nu. Men jag tycker att de som vill gå in själv eller med sin far är också jätte fint, och inte är något negativt.
    Då tycker jag att man ska ta bort morgongåvan, för egentligen så är de något mannen köpte till kvinnan för om han dog så hade hon något hon kunde sälja och leva på, då de var mannen som jobbade och tjänade pengar till hemmet...

• Hemlig2009

Detta har jag också frågat och fick då till svar, att jo tydligen så är far-dotter något speciellt i precis alla BT-familjer.

Duchess skrev 2009-04-19 22:32:40 följande:
    Det kan ju rent logiskt inte vara så att jättemånga kvinnor har en så väldigt speciell till sin far, jämfört med andra konstellationer.
  • Duchess

Hm. Jag måste nog sluta skriva på BT, för jag har faktiskt en mer nära relation till min mor. Sorry.

Hemlig2009 skrev 2009-04-19 22:39:42 följande:
    Detta har jag också frågat och fick då till svar, att jo tydligen så är far-dotter något speciellt i precis alla BT-familjer.
Svar på tråden Överlämnade av pappa