Jag kan absolut respektera svenska kyrkans vigselordning och jag har absolut ingenting emot de bröllopspar som går in tillsammans, jag tycker det är en väldigt fin gest också. Men när vår präst tillåter oss att jag går in med min far, är det något jag bör protestera mot då anser ni? Verkar som om det ligger i prästens händer och vi kanske råkar ha en präst som ser till våra önskemål, likaså kyrkans? Om man nu ska gifta sig i kyrkan och ska följa kyrkans seder? Bör man inte vara "trogen" kristen då för att följa det helt och hållet? Det är nog inte många procent av alla svenskar som årligen gifter sig i kyrkan som ser sig själv som troende.
Traditioner har jag inga problem med att följa, eller kyrkans vigselordning och skulle jag ha det så skulle jag ju helt klart välja ett borgeligt alternativ. Men i detta fall har kyrkan vi ska gifta oss i valt att följa en vigselordning vi kommit fram till tillsammans och det ser jag inget fel i!
Men vad anser ni vara skillnaden då? Mellan att ens far går in med en eller att ens blivande gör det? Om man inte går tillbaka till traditionerna? Kanske det mest självständiga vore om man gick själv?
J D skrev 2009-04-19 22:05:37 följande:
Jag förstår faktiskt inte varför man inte ska göra allt för att verka för jämställdhet. Att man ogillar brudöverlämning betyder inte att man struntar i att försöka göra ngt åt alla andra "traditioner". Sedan tycker jag att de som ser igenom strukturerna är de minst dömande människorna av alla eftersom de strävar efter att alla ska kunna göra verkligt fria val. Jag skulle aldrig säga ngt fördömmande till en kompis som sade att denne skulle överlämnas men i ett debattforum debatterar man vanligtvis frågor i sin principiella natur.(För övrigt lekte jag med allt girlie som fanns när jag var liten och hade hemmafrumamma men det påverkade mig uppenbarligen inte så mkt. Så länge ens barn läser så har de nog en bättre chans till genusdekonstruktion än alla flickor som hoppat i vattenpölar istället någonsin kommer att få, tror jag.)