• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Duchess

Ja, om man hävdar att överlämningen handlar om att hedra en förälder som man haft en speciell relation till så tycker jag med rätta att många mammor borde känna sig borträknade.

Jag har inte heller förstått varför det är bara bruden som ska överlämnas/hedra sin far.

svårtattvälja skrev 2009-04-19 23:09:43 följande:
    Undrar om det sitter en mängd skitsura mammor runt om i Sverige (kanske i världen) som undrar om deras relation till sina respektive döttrar inte var värd att hedras på den stora dagen. Jag kommer i allafall bli sur om min ev. dotter skulle be om att få gå in med sin far på sitt bröllop (vilket han ändå skulle tvärvägra gissar jag). Tala om att bli borträknad som mindre viktig!
  • Bambi76

Hoppsan hejsan.. då måste det vara synd om mig då eftersom att jag kommer att gå in tillsammans med mina tärnor

Duchess skrev 2009-04-19 22:51:03 följande:
    När jag hör talas om en brud som går in själv så tänker jag nuförtiden mest att det är synd om henne som missar det jag upplevde som det häftigaste ögonblicket av alla under vår bröllopsdag: Att se min blivande man i ögonen och tänka/säga "nu kör vi" under de sekunder som kyrkklockorna ringde och vi väntade på att dörrarna skulle slås upp. Oj... det skulle jag inte byta bort för något i världen!
  • Heloise

Den här debatten har jag haft med många människor, fram och tillbaka, ut och in.
    Visst det är ju inte olagligt så alla får göra som de vill så länge man inte kör över och manipulerar sin präst( om man har kyrklig vigsel)eller vigselförättare.

Jag har svårt att se det vackra och fina i att importera en tradition som har sitt ursprung i att "lämna över" en människa, som en handelsvara.

Personligen skulle jag skämmas över att anamma en "tradition" som är verklighet för så många kvinnor i världen.
    Jag anser att det är att spotta på de kvinnor som inte har ett val, vars föräldrar "ger" bort henne till en man som hon inte valt själv. Det är att spotta på alla kvinnor som slagits/slåss för jämlikhet, för vår skull, för rösträtten, arvsrätten och för rätten att själv välja en partner.

Man kan naturligtvis hävda att det är ett uttryck för frihet att välja själv om man vill gå med sin man, mamma, bror, son eller pappa.

Tyvärr anser jag inte att man kan bestämma att en misogynistisk tradition är gullig och fin, om dess symbolik fortfarande är verklighet för människor.

Om man väljer att bli överlämnad så bör man vara medveten om att många faktiskt får en olustig känsla i magen av att se en vuxen kvinna bli överlämnad till sin man. Sedan är det naturligtvis upp till var och en hur man väljer att göra.

• Heloise

Den här debatten har jag haft med många människor, fram och tillbaka, ut och in.
    Visst det är ju inte olagligt så alla får göra som de vill så länge man inte kör över och manipulerar sin präst( om man har kyrklig vigsel)eller vigselförättare.

Jag har svårt att se det vackra och fina i att importera en tradition som har sitt ursprung i att "lämna över" en människa, som en handelsvara.

Personligen skulle jag skämmas över att anamma en "tradition" som är verklighet för så många kvinnor i världen.
    Jag anser att det är att spotta på de kvinnor som inte har ett val, vars föräldrar "ger" bort henne till en man som hon inte valt själv. Det är att spotta på alla kvinnor som slagits/slåss för jämlikhet, för vår skull, för rösträtten, arvsrätten och för rätten att själv välja en partner.

Man kan naturligtvis hävda att det är ett uttryck för frihet att välja själv om man vill gå med sin man, mamma, bror, son eller pappa.

Tyvärr anser jag inte att man kan bestämma att en misogynistisk tradition är gullig och fin, om dess symbolik fortfarande är verklighet för människor.

Om man väljer att bli överlämnad så bör man vara medveten om att många faktiskt får en olustig känsla i magen av att se en vuxen kvinna bli överlämnad till sin man. Sedan är det naturligtvis upp till var och en hur man väljer att göra.

• Heloise

• Heloise

• Heloise

ojojoj min dator fick spel jag ber om ursäkt för dubbelposterna

• svårtattvälja
    elsi skrev 2009-04-19 23:01:05 följande:
    För mig det innebär att fadern, den äldremannen, är huvud personen i familjen och jag ha hans efternamn som hans barn, Han har varit ansvarig för min uppfostring socialt, och ekonomisk, han ha tagit hand om mig och visade mig kärlek. Nu ska jag flytta ifrån honom och bilder egen familj och ta ett nytt namn, och han lämna över mig med sin välsignelse, framför gud. Typ ...It's up to you now mate
    OMG vilka olika uppfattningar man kan ha!!!! PRECIS så här befarar jag att folk tänker i fråga om brudöverlämning men kanske inte vågar erkänna. Och detta är EXAKT det här som jag absolut inte skriver under på eller ville ha i mitt bröllop. Mina föräldrar (ja BÅDE mamma och pappa) har varit ansvariga för min uppfostran, det sociala och det ekonomiska, omhändertagande och visande av kärlek, i samma utsträckning. Och samma jämställdhet som de hade i sitt förhållande och som föräldrar kommer jag också ha med min man. Visst hoppas jag att min man tar hand om mig, men lika mycket som jag kommer ta hand om honom.
  • Bambi76

Visst kan det vara så men i vårt fall så VET jag att ingen av våra gäster skulle få det..( Nu kommer jag inte att gå in med min pappa men om jag skulle ha gjort det)

Till er alla som vill att er pappa ska gå med er fram :
    Gå fram till er blivande man tillsammans med pappa (förutsatt att prästen sagt att det är ok så klart) och strunta i vad andra säger!

Heloise skrev 2009-04-19 23:16:28 följande:
  • Duchess

Jepp. Men du får skylla dig själv

Bambi76 skrev 2009-04-19 23:14:54 följande:
    Hoppsan hejsan.. då måste det vara synd om mig då eftersom att jag kommer att gå in tillsammans med mina tärnor
Svar på tråden Överlämnade av pappa