• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Ore
    Linda7608 skrev 2009-04-21 16:06:59 följande:
    Att ni orkar tjafsa om detta dag efter dag efter dag. Alla tycker olika. Låt oss som vill gå in med våra fäder göra det om vi vill.Utan att höra all denna kritik. Vi tycker inte som er alla har olika åsikter om allt. Vi lever trots allt på 2000- talet där kvinnan gör som hon vill!!!!!!
    Rättelse: Ni kan inte göra som ni vill om ni gifter er i Svenska kyrkan, där säger gudstjänstordningen (som jag har fattat det) att ni som blivande makar skall gå in i kyrkan tillsammans, och om några avsteg ska ske från detta så måste det godkännas av prästen.

I övrigt håller jag med om att vi lever på 2000-talet, och vi borde veta bättre än att välja att utföra en symbolisk handling där vi som kvinnor framställs som underlägsna våra fäder och våra blivande män, såvida det inte är en uppfattning som vi tänker leva efter i våra äktenskap.
  • J D

Hannaz skrev 2009-04-21 16:09:42 följande:
    Men herregud, man måste inte välja att läsa in patriarkatiska värderingar i allt. Min far är viktig för mig, nåt annat behöver jag inte veta. Och jag byter bilbatteri och däck och backar med släp och snickrar medan min man lagar mat och handlar och tvättar. Jag är tillräckligt trygg i mig själv för att bruka traditioner som passar MIG, vad andra gör skiter jag kaninlortar i. J D skrev 2009-04-21 15:59:28 följande:

Nej, inte i saker som inte visar upp den typen av symbolik .

Mina föräldrar är också viktiga för mig men jag förstår fortfarande inte varför de skulle leda mig fram till altaret när det inte ens är tradition i Sverige.

Nej, alla kan/vill inte tolka individuella handlingar i större sammanhang, det handlar ju helt och hållet om vad man har för politisk ideologi.

• Bambi76

och åter igen ...
    ALLA ser det inte som NI gör och ser inte på samma sätt som er heller....

Ore skrev 2009-04-21 16:15:06 följande:
    I övrigt håller jag med om att vi lever på 2000-talet, och vi borde veta bättre än att välja att utföra en symbolisk handling där vi som kvinnor framställs som underlägsna våra fäder och våra blivande män, såvida det inte är en uppfattning som vi tänker leva efter i våra äktenskap.
  • J D

Bambi76 skrev 2009-04-21 16:17:12 följande:
    och åter igen ...ALLA ser det inte som NI gör och ser inte på samma sätt som er heller....

Nej, då skulle Sverige antagligen vara bra mkt mer jämställt än det är så det tror jag att vi alla är fullständigt medvetna om .

• Linda7608

Jag är INTE underlägsen varken min pappa eller min mb2.Jag är precis likvärdig alla män som finns!!! Ser inte det på det sättet..

• Ore
    Linda7608 skrev 2009-04-21 16:35:01 följande:
    Jag är INTE underlägsen varken min pappa eller min mb2.Jag är precis likvärdig alla män som finns!!! Ser inte det på det sättet..
    Hur ser du då på att en kvinna lämnas från en man till en annan?

Tänk dig en annan situation där en person lämnas till en annan.
    - Att ett barn lämnas från en vuxen till en annan. Hur tycker du att detta stämmer med barnets förmåga att ta hand om sig själv, och välja själv? Barnet kanske hellre sprungit iväg till närmaste lekplats, eller närmsta godisbutik?
    - En polis håller en person i en arm, och leder fram denna till en kollega, som tar ett tag i andra armen och går vidare med personen. Ser du valfrihet eller tvång i det?

Kommer inte på fler exempel på rak arm, men du får gärna utveckla hur du kan se en överlämning som något annat än att du är något som man är fri att överlämna för att man "äger" det (eller ansvarar för).
  • Hannaz

Jag ser det som att en far följer sin dotter mot nästa äventyr. Det står henne fritt att välja vem, om någon som ska följa henne längs altargången till den man hon valt av fri vilja.

Jag är inte paranoid och jag ser inte inte troll och rosa elefanter på gatan...

• Linda7608

Jag ser inte det som något tvång med det och känner att man inte riktigt kan jämföra på det här sättet. Jag väljer det själv.Jag blir inte överlämnad av min far till min man utan jag har bett min pappa om det här. Inse bara att vi tycker olika.

• Aleta

Man FÅR välja vem man ska gå in med, vem har sagt att man inte får det?
    Ja, såvida man inte gifter sig i Svenska kyrkan förstås och vill respektera deras gudstjänstordning. (Men det verkar de flesta strunta i, det finns präster som säger ja för att de inte orkar med allt bråk .)

Ingen har bett dig att ändra åsikt heller, men det är väl bra att vara medveten om vad andra tycker också? (Gäster på bröllopet kanske? (Eller kan man skita kaninlortar på dem med?)

Bitterfittor. Underbar argumentationsteknik - not...

Hannaz skrev 2009-04-21 15:53:27 följande:
    Man kan väl få välja själv vem man vill gå in med helt enkelt. Jag skulle gärna låtit min far gå in med mig OM vi haft ett kyrkbröllop och OM han inte hade känt sig obekväm i situationen vilket jag tror att han skulle göra. Jag är jag och jag har bott hemifrån sen jag var 16 och ser mig som mkt självständig men han är och kommer alltid att vara min far och han har tillsammans med mamma satt mig till världen. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att den som varit den viktigaste manliga personen i mitt liv skulle överlämna mig till den som har blivit den viktigaste mannen i mitt liv. Det står för familjeband och inga bitterfittor i världen kan få mig att ändra åsikt i frågan. Känner man för att låta sig mamma följa en längs altargången så ska man naturligtvis ha det så, eller om man vill gå fram ensam. Valfrihet det är feminism för mig.
  • J D

Hannaz skrev 2009-04-21 16:54:17 följande:
    Jag ser det som att en far följer sin dotter mot nästa äventyr. Det står henne fritt att välja vem, om någon som ska följa henne längs altargången till den man hon valt av fri vilja. Jag är inte paranoid och jag ser inte inte troll och rosa elefanter på gatan...

Men varför kan bara pappan leda dottern på äventyr? Och om det är så att det måste vara kvinna-man i vigselgången- varför kan inte mamman till brudgummen leda honom till äventyr?

Jag ser inte heller rosa elefanter men det hade varit himla fint!

Svar på tråden Överlämnade av pappa