• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

Tack och detsamma till dig
    Lycka till med ditt bröllop och strunta i vad alla säger om att din pappa ska gå med dig in

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 14:59:58 följande:

Till Bambi76Lycka till med ditt bröllop. Du verkar vara en sund tjej!
  • feministbrud

Nej, jag tycker nog att det är lite samma fråga. Varför vill du gå med en man till altaret (som du inte ska gifta dig med)? Det känns som att där är lite av knäckfrågan. Varför pappa?

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 14:13:02 följande:

Har pratat med prästen och han sa ordagrant Ni får göra som ni önskar i denna fråga, det är ert bröllop.Har inte så god kontakt med min mamma därför är valet enkelt.Och även om jag hade haft det så anser jag att det är en man jag vill ha vid min sida, (adam o eva ni vet..)men det är en helt annan fråga.Kanske starta en ny tråd..Beträffande min pappa så är han införstådd med både vårt nutida budskap och det ursprungliga!
  • J D

Ingen som vill lyckönska mig från andra sidan?

• Ore

O ja JD, du verkar vara en sund tjej, med moderna och jämställda värderingar, och fullt kapabel att vid vuxen ålder göra viktiga saker utan att din pappa ständigt är med! Lycka till med ditt bröllop!

• Lindbergs fru

Feministbrud.
    Så här är det i mitt fall.
    Jag är stolt över min pappa och vi(jag och min blivande man)tycker det känns rätt för oss att göra det på detta sättet.En slags hedring till mina föräldrar som fostrat mig i många år.

Någon djupare svår förklaring har inte jag. Är det good enough!
    Hade jag inte haft min pappa i livet skulle jag gått in men min blivande. Andra alternativ finns inte för mig, gör inte allting så svårt..
    Vad är det som är så fel med detta överlämnande, förklara dig, då jag kommit in sent på denna tråden...

• Lindbergs fru

Förresten menar du att det skulle kännas bättre för dig om vi tjejer gått in med våra mammor

• J D

Ore skrev 2009-04-21 15:29:18 följande:
    O ja JD, du verkar vara en sund tjej, med moderna och jämställda värderingar, och fullt kapabel att vid vuxen ålder göra viktiga saker utan att din pappa ständigt är med! Lycka till med ditt bröllop!

Åh tack! Du verkar också vara en mkt sund kvinna Ore, jag önskar dig all lycka i ditt nyligen ingångna äktenskap!

• J D

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 15:36:13 följande:
    Förresten menar du att det skulle kännas bättre för dig om vi tjejer gått in med våra mammor

Jag tycker faktiskt att om man vill göra ngt för att ändra seden lite så kan man åtminstone gå in med sin mamma. Så slipper det bli helt galet stereotypt. Hon representerar fortfarande en vårdnadshavare men let's face it- vilka är det som tar ut föräldraledighet i det här landet? Kanske dags att ge dem lite kredd om man nu vill överlämnas från den som verkligen vårdat en...

• Lindbergs fru

Vad är det för fel med att gå in med sin pappa?

• J D

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 15:48:52 följande:
    Vad är det för fel med att gå in med sin pappa?

Se föregående svar i denna tråd.

Vad är det för fel med att gå in med sin mamma?

Svar på tråden Överlämnade av pappa