• johanna anders

Dekorationstips och idéer

Kan vi inte dela med oss av våra dekorations idéer? jag är nyfiken på hur ni andra har tänkt dekorera era bord till festen. =)

Vi har bestämt oss för ett helvitt tema med mycket blockljus köpt på ikea, smala vaser med en vit lilja i varje och diamant konfetti utspritt över borden som jag köpt på tradera. Ni som ska ha diamanter över borden, ungefär hur många behövs? Jag hade tänkt mig ungefär 1000 stycken spridda längst mitten, räcker det? Vi har långbord för ca 80 personer.

Fler tips på dekoratiner önskas! Hur ska just du göra?

• Svar på tråden Dekorationstips och idéer
  • jönsson

giz83- Jag började med att skära till en bit oasis som fyllde upp glaset nästan helt. Sen hällde jag Blå dekorationssand/-sten runt! Sen stack jag bara i blommorna... OBS. Glöm inte at blöta oasisen innan du sätter den i glaset och häller på sand...

• Sundance

Någon som vet hur länge blommor i oasis klarar sig. Om man blöter oasisen och gör arrangemangen dagen innan, klarar de sig då? Funderar på att göra vigseldekorationerna själv. Vi tänkte ha sådana där blomsterbollar som hänger på amplar som ni tipsade om.

• giz83

sundance--> ja de ska hålla sig till dagen efter...inga problem...=) jönsson--> ja men det vet jag...hihi...tänkte försöka mig på nått i den stilen fast i en större vas...pomp på ikea om ni vill se...=)

*kärleken är evig*
  • Sundance

Vi kommer ju ha rött i vårt tema och jag har funderat på att använda riktigt röda äpplen i våra dekorationer på något sätt. Några tips på hur och var man kan använda dem så att det ser snyggt ut. Och så ska de ju helst smälta in på ett naturligt sätt i dekorationerna.

har bl a sett en bild på ett coolt sätt att servera fördrinken med hjälp av äpplen så det var där jag fick idéen att använda dem på lite fler ställen i dukning och dekoration.

• giz83
    Sundance skrev 2009-06-17 10:13:13 följande:
    Oj, Giz, blir inte det jättemycket sand att fylla i???!!!
    nej...eller jag tror inte det...ska inte ha sand i hela utan ca 5 cm i botten och sen ett stort blockljus på det...

men jag funderar på att göra lite extra med några vinglas också...så som jönsson gjort...

men jag har inte bestämt mig än...det är ändå ett år kvar så jag hinner testa massa varianter...hihi

*kärleken är evig*
  • Sundance

Ok, jag trodde du menade att du skulle ha sand runt oasis i hela vasen. Snyggt med blockljus i den vasen. Jag tänkte använda den stora glasljuslyktan som Ikea har. Minns inte vad den heter nu men det är en sådan som jag kallar stormlykta. Har ju fortfarande inte kommit fram till hur jag snyggast placerar arrangemang och stormlyktor på bordet. Tyvärr tror jag inte att det är så snyggt att ha stormlyktor på runda bord. Det blir nog bättre med små sljuslyktor istället. Några tips på vad för typ av ljus/ljuslyktor som är snyggt på runda bord?

• giz83

sundance--> hmmm...det vore ju snyggt med endast en enkel vas med liknande/likadana blommor som du har i buketten, men då kanske inte så hög så dina gäster ser varandra...=)

eller bara enkla varmeljushållare i en ring runt ett blomarrangemang...!?

men om du ville ha äpplen så skär ut äpplena så det får plats ett värmeljus i...och sen behövs inte så mycket mer än tre (ojämt antal) äpplen med ljus i...=)

kan ju bli hur snyggt som helst och kanske en röd rund (inte en stor utan mer som en tablett i mitten) duk under det och vita dukar över hela bordet.

*kärleken är evig*
  • Sundance

Jag har tänkt ha sådana där täta, runda rosarrangemang. Lite mittemellanstora. Har sett bilder där de har haft ett i mitten och så har jag sett bilder där de haft tre olika stora. Vet inte riktigt vad som är snyggast.

Smart idé med äpplena. Det ska jag prova. Tycker det är snyggt att ha stora, höga cylindervaser med typ liljor i eller nåt och sedan lägga äpplen i. Men hur gör man för att inte alla ska flyta upp till ytan bara?

• MyochErlend
    Sundance skrev 2009-06-17 13:09:44 följande:
    Jag har tänkt ha sådana där täta, runda rosarrangemang. Lite mittemellanstora. Har sett bilder där de har haft ett i mitten och så har jag sett bilder där de haft tre olika stora. Vet inte riktigt vad som är snyggast. Smart idé med äpplena. Det ska jag prova. Tycker det är snyggt att ha stora, höga cylindervaser med typ liljor i eller nåt och sedan lägga äpplen i. Men hur gör man för att inte alla ska flyta upp till ytan bara?
    täta ros arrr. har du ngn bild ?? :)
Svar på tråden Dekorationstips och idéer