Jag vill bara berätta om något som hände mig i butiken idag när jag jobbade. Det var en yngre man som var påtänd av någon drog.
Jag tycker alltid att det är lite läskigt när jag jobbar själv, att stå där och inte veta om man ska bli rånad eller nåt. Men den här killen var inte ett dugg aggressiv, han hade fina bruna ögon , visst dom var stirriga av droger, men där bakom fanns det fina ögon. Han hade en tatuering på halsen och såg alldeles sliten ut hela han. Jag frågade om han ville ha hjälp med något, och han började direkt att öppna sig och berättade att han mådde jättedåligt och inte hade sovit på tre nätter, att han försökte sluta med amfetamin. Han ville ha något som var renande för kroppen, ville ha ut alla gifter. Jag försökte prata med honom och han skulle köpa lite produkter som han höll i. Så får jag fler kunder och då säger han att jag kan hjälpa dom först. Jag ser i ögonvrån att han håller på och fifflar med varorna vid en hylla. När det är hans tur igen, försöker jag se efter om det sticker ut något från någon ficka eller så. Vi fortsätter att prata, eller han pratar och jag lyssnar rättare sagt. Jag frågar om han får stöd och hjälp, går han på någon behandling mm mm. Hur det än är så tar han min hand och tackar för att jag lyssnat och betalar för några varor. Sen vänder han sig om innan han går ut och tittar på mig ännu en gång med sina fina ögon. Jag går runt lite bland hyllorna där han har varit och ser faktiskt att det fattas några varor. Jag blir ledsen och besviken. Men på något sätt fast han var en missbrukare, så fick jag en speciell kontakt.Vet inte hur jag ska förklara. Jag fick moderskänslor, alltså att vem tar hand om den här pojken då? Vem lyssnar på honom, Vad gick snett i hans liv?
Jag är medveten om att han kan ha ljugit en hel del av sin historia också, men jag mår faktiskt dåligt efter det här. Herregud en ung människa på runt 20 år, som har hela livet framför sig ska fastna i drogträsket! Jag har nog kanske tänkt lite mer kallhamrat förut när jag sett missbrukare, att dom har säkert fått hjälp o hjälp men bara valt sina droger till slut ändå. Men nu berördes jag på ett annat sätt.