• Tindragull

9 maj 2009 - brudar! del 2

Först nu kom jag ihåg att vi hade en tråd bara vi som ska gifta oss den 9:e maj...
    Gamla tråden vart ju stängd så jag tänkte jag gör en ny!
    Hur går det för er som ska gifta er den 9:e maj? Nu börjar det ju faktiskt närma sig!

• Svar på tråden 9 maj 2009 - brudar! del 2
  • anja1661

jag har hittat ett bostadsrätts radhus som jag bara kan dööö för!!
    det kostar 1095000kr...ligger i exakt det området som jag vill bo i och det e toppenfräscht!

enda kruxet är att jag studerar och har alltså inget fast jobb... seriöst, hur stora e våra chanser då??
    vi har räknat på det och kommit fram till att det skulle bli samma kostnad som vi har idag...idag bor vi i hyreslägenhet

buuhhuu!!! *gråter* jag vill inte bo här längre...vill flytta!!!

• Corona

Har din kille/sambo/man fast inkomst? Det kan ju tänkas räcka. Vad spännande

anja1661 skrev 2009-04-22 19:05:45 följande:
    jag har hittat ett bostadsrätts radhus som jag bara kan dööö för!!det kostar 1095000kr...ligger i exakt det området som jag vill bo i och det e toppenfräscht!enda kruxet är att jag studerar och har alltså inget fast jobb... seriöst, hur stora e våra chanser då??vi har räknat på det och kommit fram till att det skulle bli samma kostnad som vi har idag...idag bor vi i hyreslägenhetbuuhhuu!!! *gråter* jag vill inte bo här längre...vill flytta!!!
  • anja1661
    Corona skrev 2009-04-22 19:12:27 följande:
    Har din kille/sambo/man fast inkomst? Det kan ju tänkas räcka. Vad spännande
    ja han har fast inkomst men inte så hög...bara på 19700 före skatt
  • Malmöbrud 2009

Vilken tur, jag har jobbat med sådana här frågor...*gnuggar händerna*

Har ni pratat med banken? De kan ge ett lånelöfte innan ni börjar bjuda. Tänk på att de flesta bankerna kräver att ni klarar minst 8-10 % ränta.

Numera kräver bankerna en kontantinsats på ett betydande belopp...Har hört att de i vissa fall kräver 20 % av köpesumman numera. Tidigare gick det att låna sig till detta belopp men nu är det stopp.

Jag förutsätter att endast din blivande man skriver sig som 100 % ägare till lgh då du inte har någon inkomst. Du äger den efter bröllopet i vilket fall som helst till hälften.

Två problem kan dyka upp, det ena är att banken inte vill ge ett lånelöfte, det andra är att föreningen kan neka på grund av för låg inkomst, men det är väldigt lätt att överklaga då det i sig inte är någon grund för att säga nej.

PM:a mig om du har frågor om bostadsrättsföreningar, osv då det mer är mitt område;)

anja1661 skrev 2009-04-22 20:05:30 följande:
    ja han har fast inkomst men inte så hög...bara på 19700 före skatt
  • Malmöbrud 2009

Idag kom min caketopper (galleriet) och mina diamanter jag köpt från Ebay.

Den är så fin och jag är så nöjd!!!!!

• 090509

Malmöbrud 2009 skrev 2009-04-22 20:45:11 följande:

Idag kom min caketopper (galleriet) och mina diamanter jag köpt från Ebay.Den är så fin och jag är så nöjd!!!!!
    Ja den var verkligen cool!!
  • anja1661

Malmöbrud 2009 skrev 2009-04-22 20:42:25 följande:

Vilken tur, jag har jobbat med sådana här frågor...*gnuggar händerna*Har ni pratat med banken? De kan ge ett lånelöfte innan ni börjar bjuda. Tänk på att de flesta bankerna kräver att ni klarar minst 8-10 % ränta.Numera kräver bankerna en kontantinsats på ett betydande belopp...Har hört att de i vissa fall kräver 20 % av köpesumman numera. Tidigare gick det att låna sig till detta belopp men nu är det stopp.Jag förutsätter att endast din blivande man skriver sig som 100 % ägare till lgh då du inte har någon inkomst. Du äger den efter bröllopet i vilket fall som helst till hälften.Två problem kan dyka upp, det ena är att banken inte vill ge ett lånelöfte, det andra är att föreningen kan neka på grund av för låg inkomst, men det är väldigt lätt att överklaga då det i sig inte är någon grund för att säga nej.PM:a mig om du har frågor om bostadsrättsföreningar, osv då det mer är mitt område;)
    hur ser banken på att jag studerar?? jag får 8200kr/mån. är det bättre om han söker lånet själv? hur stor e då chansen att han får det med sin lön?
    får man inte låna till sig handpenningen? om man tar ett medlemslån eller nåt då?
  • anja1661

hur stor betydelse har det att vi har räknat ut att månadskostnaden blir samma som idag?

• Corona

Kanske om ni har någon borgenär eller vad det heter...? Någon förälder som kan tänka sig vara garant?

• Corona

Tror tyvärr inte att det spelar så jättestor roll, fast jag kan ha fel. (Hoppas jag har det!) Eller så beror det på personen man pratar med. Hade iaf en kollega, ensamstående med två hemmaboende tonåringar, som nekades lån trots att hon räknat ut att hennes månadskostnad skulle bli lägre än med den hyresrätt hon hade. Då bedömdes hon utifrån en schablon, som by the way också visade att hon gick back hur mycket som helst varje månad vilket inte stämde alls med verkligheten. Men nej blev det alltså.

anja1661 skrev 2009-04-22 22:04:57 följande:
    hur stor betydelse har det att vi har räknat ut att månadskostnaden blir samma som idag?
Svar på tråden 9 maj 2009 - brudar! del 2