Malmöbrud 2009 skrev 2009-04-22 20:42:25 följande:
Vilken tur, jag har jobbat med sådana här frågor...*gnuggar händerna*Har ni pratat med banken? De kan ge ett lånelöfte innan ni börjar bjuda. Tänk på att de flesta bankerna kräver att ni klarar minst 8-10 % ränta.Numera kräver bankerna en kontantinsats på ett betydande belopp...Har hört att de i vissa fall kräver 20 % av köpesumman numera. Tidigare gick det att låna sig till detta belopp men nu är det stopp.Jag förutsätter att endast din blivande man skriver sig som 100 % ägare till lgh då du inte har någon inkomst. Du äger den efter bröllopet i vilket fall som helst till hä
lften.Två problem kan dyka upp, det ena är att banken inte vill ge ett lånelöfte, det andra är att föreningen kan neka på grund av för låg inkomst, men det är väldigt lätt att överklaga då det i sig inte är någon grund för att säga nej.PM:a mig om du har frågor om bostadsrättsföreningar, osv då det mer är mitt område;)
hur ser banken på att jag studerar?? jag får 8200kr/mån. är det bättre om han söker lånet själv? hur stor e då chansen att han får det med sin lön?
får man inte låna till sig handpenningen? om man tar ett medlemslån eller nåt då?