• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Jeez

Då är det nog snarare så att hennes arbetsgivare låter henne göra detta på sin arbetstid men blir inte ersatta för det av den andra församlingen (utifrån riktlinjen att det är en bra gest att göra så med X antal vigslar/ dop per präst och år).

Eller så har den församling som prästen jobbar i policyn att ersätta präster utifrån (serva med förmedlingen så att säga) och förväntar sig att andra ska göra detsamma -vilket inte så många gör...

Så det enklaste är nog att prata med er präst om hur hon tänkt sig och brukar göra.

Corona skrev 2009-02-23 10:32:53 följande:
    Tack för all hjälp ang. min fråga om betalning av präst. Jag tror att jag har fattat nu Fast det som fortfarande är lite förvirrande är, som jag förstått det tidigare, att den präst vi vill använda (en gammal vän och kollega till mig) ju gör detta på arbetstid som då tas från den församling hon jobbar i. Därav hade jag förstått informationen som att församlingarna clearar betalningen för arbetstiden mellan varandra och att det var det vi skulle ersätta den församling vi gifter oss i för. (Krångligt!)Nu ordnar vi med resa och boende för vår präst och hennes familj, så får vi väl se om hon vill ha något arvode utöver det.
  • En till präst
    minåmin skrev 2009-02-23 10:47:46 följande:
    HejLäste i en (nyutgiven) bröllopstidning att bruden bör täcka sina axlar i kyrkan. Stämmer det verkligen? Tycker mig ha sett massvis med brudar på bilder och filmer med bara axlar.
    Jag har också sett massvis med brudar på bilder och filmer - och i verkligheten - med bara axlar.
  • En till präst
    minåmin skrev 2009-02-23 10:47:46 följande:
    HejLäste i en (nyutgiven) bröllopstidning att bruden bör täcka sina axlar i kyrkan. Stämmer det verkligen? Tycker mig ha sett massvis med brudar på bilder och filmer med bara axlar.
    Jag har också sett massvis med brudar på bilder och filmer - och i verkligheten - med bara axlar.
  • marsros

Kan man ha en brudnäbb som strör rosblad eller liknande i kyrkan eller blir det stökigt och opopulärt av kyrkan i fråga?

• allehanda
    marsros skrev 2009-02-23 16:57:04 följande:
    Kan man ha en brudnäbb som strör rosblad eller liknande i kyrkan eller blir det stökigt och opopulärt av kyrkan i fråga?
    Fråga i god tid om det går bra innan ni lovar roskastaren detta roliga jobb.Är själv vaktmästare och sånt är inte kul på tegelgolv eller mattor.(typ går inte att ta bort fläckarna från golven)
  • marsros

Vad kan vi annars be vår 4 åriga systerdotter att göra, hon ville gärna vara prinsessa

allehanda skrev 2009-02-23 17:06:33 följande:
    Fråga i god tid om det går bra innan ni lovar roskastaren detta roliga jobb.Är själv vaktmästare och sånt är inte kul på tegelgolv eller mattor.(typ går inte att ta bort fläckarna från golven)
  • Aleta

Kan hon inte vara vanlig brudnäbb med en liten egen bukett och gå först in bara?

marsros skrev 2009-02-23 17:08:59 följande:
    Vad kan vi annars be vår 4 åriga systerdotter att göra, hon ville gärna vara prinsessa
  • marsros

Jo går hpn då bara och sätter sig på sin plats då?
    Eller vad är vanligt?

Aleta skrev 2009-02-23 17:25:52 följande:
    Kan hon inte vara vanlig brudnäbb med en liten egen bukett och gå först in bara?
  • Aleta

Det betor på hur hon är, är hon blyg så går hon och sätter sig hos någon. Annars så brukar man ha mer än en och då kan de sitta och se söta ut där framme.
    Enligt gammal etikett ska det tydligen vara en pojke och en flicka. (Är helt förstörd av etikettstråden .)

marsros skrev 2009-02-23 17:27:05 följande:
    Jo går hpn då bara och sätter sig på sin plats då? Eller vad är vanligt?
  • älskarlivet

Fast de flesta har väl ändå tygblommor?

allehanda skrev 2009-02-23 17:06:33 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 7