När man bokar kyrka så ingår präst, musiker, vaktmästare etc. Om man av någon särskild anledning vill ha en annan präst än den som erbjuds så är det upp till en själv att ordna det hela. Församlingen har ingen skyldighet att betala för annan präst än den de har i tjänst redan. De har inte heller skyldighet att fakturare er och genom det ersätta prästen ifråga.
Det knepiga är egentligen att vi präster inte får sälja kyrkans tjänster, men många gör det ändå. Det betyder att det vi gör som präster gör vi på uppdrag av kyrkan. Det betyder att vi inte får ta emot betalning för tex en vigsel.
Men som vi vet är det inte så enkelt. Vi bygger relationer och har man fått en god relation med en präst så vill man kanske fortsätta ha en relation till denne, oavsett om man själv eller hon/ han flyttar på sig. Och då hamnar man in detta läge. För inte vill man arbeta gratis heller alltid.
Personligen så brukar jag inte ta vigslar (eller dop) utanför min ordinarie arbetstid (och därmed i min församling) om jag inte vill bjussa på det. Dvs har en tillräckligt nära relation med brudparet. Om någon annan verkligen vill ha mig som präst så uppmuntrar jag dem att boka tid i min kyrka för att lösa det!
Det är knepigt det här att man vill kunna "shoppa" både finaste kyrka, bästa präst och musiker osv. Knepigt, inte för att man vill (det ville jag också när jag gifte mig!), utan för att det inte riktigt funkar med att vi alla är anställda av olika församlingar om än alla i Svenska kyrkan).
Så kontentan av det hela är att ni måste lösa det hela med prästen ifråga om det verkligen är honom/henne ni vill ha. Han/ hon kan välja att strunta i de ordningar som finns och ta betalt och ni kan då välja att göra det vitt (genom ett arvode eller dyl) eller svart.
Corona skrev 2009-02-22 21:46:57 följande:
En fråga som säkert redan varit uppe; hur gör man med betalning av präst om man vill ha en präst som inte jobbar i den församling där man gifter sig...?Har läst om detta på
svenskakyrkan.se:
www.svenskakyrkan.se/default.aspxDär står det ju klart och tydligt att man inte ska betala direkt till prästen utan enbart ev. till den församling där man gifter sig.Har nu varit i kontakt med församlingen som inte vill befatta sig med betalning, utan säger att "det där får du göra upp själv med prästen". Jag har frågat flera gånger och hänvisat till hemsidan, men får bara samma svar.Vet inte hur jag ska göra??? Och hur "förhandlar" man med betalning till prästen? Betala svart känns ju inte så kul. Hur ska det va' egentligen?